آوین ویژه»

عدم اجرای قانون هوای پاک؛ عامل تدام آلودگی هوای تهران؟/ پای شهرداری به میان آمد اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن ثروت این مرد با پیروزی ترامپ یک شبه ۱۵ میلیارد دلار افزایش یافت! توزیع تجهیزات ورزشی در مدارس استان یزد سال ۱۴۰۴؛ سال تحول در حوزه شرکت‌های دانش بنیان باشد مشکلات سامانه ثبت اسناد؛ تعرفه‌های جدید و هزینه‌های اضافی احتمال افزایش قیمت پنبه بالاتر از نرخ تضمینی زمان معرفی۳ استاندار کشور مشخص شد حضور رییس جمهور در پایگاه منتظران شهادت اهواز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، نیازمند مصوبه سران قوا | فقط ۷۰ دستگاه به ناوگان اضافه شد میرمحمدی: شبهه‌افکنی در مورد بیمه طلاب نگران‌کننده است سرمای هوا تمام مقاطع تحصیلی استان همدان را در نوبت صبح تعطیل کرد دیدار مقامات ارشد آمریکا و اروپا «لحظه آخر» لغو شد! شوک دولت به معادن با افزایش ۵ برابری تعرفه واردات ماشین‌ آلات/ دولت به جای افزایش تعرفه واردات ماشین‌های معدنی، قیمت سوختشان را واقعی کند مردم کوفه پرچم‌های آمریکا، انگلیس و «اسرائیل» را آتش زدند+ عکس اکثر کارخانه های تولید شن و ماسه گواهینامه ندارند| حجم بالای پروژه‌های نیمه تمام در کشور سرقت و آتش زدن چندین روستا در ساحل سوریه+ فیلم اجتماع امت فاطمی در میدان نبوت تهران برگزار شد

0

ساماندهی موتورسیکلت‌ها اولویت استان تهران برای کاهش آلودگی است

  • کد خبر : 101026
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۷
ساماندهی موتورسیکلت‌ها اولویت استان تهران برای کاهش آلودگی است

تهران – استاندار تهران با اشاره به نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و حوادث مرگبار رانندگی، بر لزوم اصلاح قوانین ، تسریع در اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و فرهنگ سازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان، در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا که با محوریت ساماندهی موتورسیکلت‌ها برگزار شد، بر ضرورت تمرکز بر این موضوع به دلیل نقش قابل‌توجه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و حوادث منجر به فوت تأکید کرد.

استاندار تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها از چند منظر در آلودگی هوا و مسائل امنیتی نقش دارند، اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از جان‌باختگان حوادث رانندگی در سطح کشور، به‌ویژه در استان تهران و شهرهای این استان، مربوط به راکبان موتورسیکلت است، متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از جان‌باختگان حوادث رانندگی در این حوزه به موتورسیکلت‌ها مرتبط هستند که این آمار بسیار بالا و نگران‌کننده می‌باشد.

وی افزود: در حوزه قانونی، موضوع موتورسیکلت‌ها در قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته، اما متأسفانه بخشی از سردرگمی دستگاه‌ها و نبود اطلاعات پایه و منسجم، مانع از اجرای مؤثر این قوانین شده، این ساختار قانونی باید به‌گونه‌ای اصلاح و تصویب شود که مشابه خودروها، موتورسیکلت‌ها نیز ساماندهی شوند.

معتمدیان با اشاره به تشکیل قرارگاه ساماندهی موتورسیکلت‌ها در سطح استان تهران، گفت: این قرارگاه ذیل دفتر فنی استانداری و با مسئولیت مسئول حوزه حمل‌ونقل، فعالیت می‌کند و هدف ما تمرکز بر موضوعات مختلف از جمله انجام مطالعات، جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق و رفع تناقضات آماری است.

مقام عالی دولت در استان تهران در ادامه بر لزوم اصلاح قوانین و مقررات تأکید کرد و افزود: پیشنهادات خود را در این زمینه جمع‌بندی خواهیم کرد. همچنین، موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها که یک تکلیف قانونی است، باید با جدیت دنبال شود. متأسفانه روند اسقاط در کشور و به‌ویژه در استان تهران بسیار کند بوده است. استان تهران بیشترین سهم را در آلودگی ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌ها در کشور دارد و هر یک از این حوزه‌ها نیازمند تشکیل پرونده‌ای جداگانه و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با دستگاه‌های ذی‌ربط است تا مشکلات شناسایی و راهکارها ارائه شود.

وی با اشاره به ضرورت تصمیم‌گیری‌های قاطع، اظهار داشت: در مواردی که نیاز به مصوبه دولت یا حتی مجلس باشد، مسیر قانونی آن از طریق ارائه لایحه توسط دولت دنبال خواهد شد. همچنین، موضوع رسوب موتورسیکلت‌ها در پارکینگ‌ها باید به‌صورت جداگانه بررسی شود.

معتمدیان فرهنگ‌سازی را یکی دیگر از اولویت‌ها دانست و گفت: باید با استفاده از ظرفیت صداوسیما و سایت‌های دستگاه‌ها، پروژه‌های فرهنگ‌سازی اجرا شود تا با ایجاد بازدارندگی فرهنگی و بهره‌گیری از مشارکت مردم، تأثیرگذاری بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: تولیدکنندگان داخلی که قابلیت اجرا و مذاکره دارند، می‌توانند با حمایت دولت در این حوزه اثرگذار باشند. سیاست‌های تشویقی، به‌ویژه در زمینه برقی‌سازی و جایگزینی موتورسیکلت‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌های لازم، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر قانونی، فراهم شود.

معتمدیان با اشاره به اهمیت اطلاعات دقیق و مستند، اظهار داشت: باید دستگاه‌ها مکلف شوند با زمان‌بندی مشخص، اطلاعات خود را به‌روز کنند و از ظرفیت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها برای ارائه داده‌های قابل استناد استفاده شود.

استاندار تهران در پایان با تأکید بر اجرای قانون هوای پاک، گفت: آلودگی هوا در استان تهران نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه هر سال افزایش یافته است. ساماندهی موتورسیکلت‌ها می‌تواند به‌عنوان یک مدل موفق در تهران اجرا و به سایر استان‌ها تسری یابد.

مقام عالی دولت در استان تهران با تاکید بر ضرورت حضور مدیران دستگاه‌ها در جلسات کارگروه هوای پاک عنوان کرد: در صورت عدم حضور، موضوع از طریق مقامات بالادستی پیگیری می‌شود و ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم موظف هستیم با جدیت به حل مشکلات آنان بپردازیم و پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشیم.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=101026

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.