آوین ویژه»

درگذشت پدیده استثنائی فوتبال ایران/مهدی حاج محمد که بود؟ کشتار هولناک جدید در شمال شهر رفح در غزه آمادگی پلیس برای کمک به استاندار در راستای توسعه کرمانشاه اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های راه‌سازی استان اردبیل پیام انتصابات جدید ترامپ به جهان؛ نمایندگان او چه دیدگاهی دارند؟ برگزاری رزمایش مقابله با عرضه سموم غیر مجاز در کرمانشاه شبکه خرید انحصاری بلیت هواپیما منهدم شد مسجد جمکران مورد توجه خاص حضرت مهدی(عج) است مناظره مقامات در ایکس: انتقاد از مدال سرمایه فروشی شهرداری تهران بهره برداری از پردیس هنری گچساران تا دو سال آینده آئین اختتامیه دهمین جشنواره رسانه‌های استان قزوین نشست «رویکرد فکری فلسفی استاد مجتهدی در تدریس فلسفه» برگزار می‌شود صفحه اول روزنامه‌های هرمزگان چهارشنبه ۳ دی سوت زنی در شهرداری زیر تیغ شورا امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی رئیس جدید دستگاه اطلاعات سوریه تعیین شد چه کسی بر پیکر «سید حسن نصرالله» نماز اقامه کرد؟ تحلیل جدید؛ بدترین شرایط برای شیبا اینو (SHIB) به پایان رسید!

0

«لیگ کتاب‌خوانی»؛ تحولی جدی در فضای مدرسه

  • کد خبر : 112482
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰:۱۴
«لیگ کتاب‌خوانی»؛ تحولی جدی در فضای مدرسه

یزد – مدیر دبستانی در شهر بافق، با طراحی و اجرای طرحی به نام «لیگ کتاب‌خوانی» توانسته است تحولی جدی در فضای مدرسه ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رسول بهشتی زاده شامگاه یکشنبه در فصل دوم سلسله نشست‌های «یکشنبه‌های الگونمایی» با محوریت معرفی اقدامات و ابتکارات مردمی در حوزه کتابخوانی اظهار کرد: با طراحی و اجرای طرحی به نام «لیگ کتاب‌خوانی» توانسته ایم تحولی جدی در فضای مدرسه خود ایجاد کنیم؛ تحولی که به کمک تجربه، استمرار، و اصلاحات مداوم به مدلی پخته و قابل تکثیر در مدارس دیگر تبدیل شده است.

مدیر دبستانی در شهر بافق گفت: امسال که مدیر مدرسه شدم، تابلو لیگ را در راهروی مدرسه نصب کردم تا همه دانش‌آموزان هر روز با آن مواجه شوند. پایه‌های چهارم، پنجم و ششم را درگیر مسابقه کرده‌ام و استقبال خیلی بیشتر از سال‌های قبل بوده است.

وی با اشاره به تجربه موفق طرح در مدارس دیگر افزود: یک بار در جلسه‌ای در آموزش‌وپرورش شهرستان بافق از من خواستند درباره این لیگ توضیح بدهم. معلمان پایه‌های مختلف از چند مدرسه دیگر حضور داشتند و بعد از جلسه، حدود هفت تا هشت مدرسه این طرح را اجرا کردند. بازخوردها بسیار مثبت بود.

بهشتی‌زاده خاطرنشان کرد: این طرح حاصل چند سال تجربه و آزمون و خطاست و تنها با انگیزه و تلاش یک معلم قابل اجراست. ما هیچ‌گاه متوقف نشدیم. هرسال طرح را اصلاح کردیم و الان نسخه‌ای در اختیار داریم که امتحان خودش را پس داده. اگر معلمی بخواهد، می‌تواند از همین نسخه استفاده کند و از ابتدا پخته‌تر جلو برود.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان هیچ‌وقت کسی به ما یاد نداد که چطور دانش‌آموز را به کتاب علاقه‌مند کنیم. اما تجربه معلمی و ارتباط با بچه‌ها به من یاد داد که اگر خودت عاشق کتاب باشی، می‌توانی دیگران را هم با خودت همراه کنی.

وی با اشاره به فراگیر بودن این طرح، خاطرنشان کرد: این مدل فقط مخصوص مدرسه ما نیست. هیچ امکانات خاصی نمی‌خواهد، فقط یک مربی دغدغه‌مند می‌خواهد. می‌شود در مسجد، در کتابخانه، در کانون‌های فرهنگی و حتی برای نوجوانان دبیرستانی هم اجرا کرد. من در پایه‌های بالاتر یا بزرگسالان اجرا نکردم، ولی مطمئنم می‌شود نتیجه گرفت.

بهشتی زاده با بیان اینکه «نقش معلم در موفقیت این لیگ کلیدی است» افزود: اگر معلم توجیه باشد، علاقه داشته باشد و در کنار بچه‌ها بایستد، کتاب‌خوانی تبدیل به اتفاقی طبیعی و لذت‌بخش در کلاس می‌شود. حتی بچه‌های ضعیف هم بالاخره مزه شیرین مطالعه را می‌چشند.

مدیر دبستانی در شهر بافق به یک خاطره اشاره کرد و گفت: بعد از پایان لیگ، دیدم چند تا از دانش‌آموزانم در جلسات معرفی کتاب کتابخانه شهر شرکت می‌کنند. حتی رئیس کتابخانه از یکی‌شان خواست که خودش کتابی را معرفی کند. این یعنی تأثیرگذاری واقعی و ماندگار.

وی خطاب به معلمان و مربیان دیگر تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب‌خوانی را شروع کند، باید از خودش آغاز کند. اگر خودمان کتاب بخوانیم و این را زندگی کنیم، بچه‌ها هم با ما همراه می‌شوند. این اولین و مهم‌ترین گام است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=112482

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.