آوین ویژه»

راننده متواری متخلف در فردیس دستگیر شد حزب‌الله لبنان به‌زودی درباره تحولات این کشور بیانیه صادر می‌کند مرغ فروشان متخلف زیر ذره بین تعزیرات حکومتی تاکید کره شمالی بر گسترش روابط با روسیه کالاس: هیچ نشانه‌ای درباره تمایل روسیه به آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد واکنش منوچهر هادی به بازی در سریال خودش؛ بازیگران از «یزدان» گفتند فریاد مردم مشهد در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی جشنواره «ایران ماهر» در بوستان لاله موتور سیکلت قاچاق ۱.۵ میلیاردی در جاجرم کشف شد سه گانه سقوط به بورس نزدیک شد | پیش بینی مهم درباره بورس فردا نماینده ایران: قطعنامه غرب تعاملات تهران و آژانس را نادیده گرفت نرخ افزایش اجاره بها استانی شد/ پرداخت وام جعاله به این گروه از مالکان احیای خط‌ کشی ۴۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی استان سمنان فردا کلاس‌های درس مقاطع ابتدایی ۳ شهرستان در اصفهان با تاخیر آغاز می‌شود فوت ۴ نفر در قزوین بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن ورود آستان قدس رضوی به ترکیب سهامداری “فولاد” و “فملی” نتانیاهو فلسطینی‌ها را تهدید کرد حرکت زشت ساپینتو در بازی سوپرجام / پرخاشگری سرمربی استقلال خبرساز شد

1

اختصاص یک دیوار ویژه برای نمایش تصاویر مشاهیر تهرانی

  • کد خبر : 113430
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
اختصاص یک دیوار ویژه برای نمایش تصاویر مشاهیر تهرانی

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از طرح اختصاص یک دیوار ویژه در شهر برای نمایش تصاویر مشاهیر تهرانی خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از مجموعه ۲۵ جلدی «متولد تهران» با حضور عبد المطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، نادر قدیانی مدیر مسئول انتشارات قدیانی، احسان ناظم بکایی مؤلف مجموعه و صادق وفایی‌نیکو معاون تبلیغات و انتشارات مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اهمیت هویت‌یابی شهرها از طریق چهره‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی، این پروژه را حرکتی ارزنده در مسیر بازسازی تصویر ذهنی تهران دانست و گفت: از نخستین روزهای آغاز فعالیت در مرکز ارتباطات، یکی از دغدغه‌های اصلی ما در کنار فعالیت‌های روزمره رسانه‌ای، پرداختن به مسئله هویت شهر تهران بود. این دغدغه به‌ویژه از سوی شهردار تهران، که خود زاده این شهر است، همواره مورد تأکید قرار داشته است.

محمدخانی در ادامه به تصویر عمومی تهران در ذهن شهروندان اشاره کرد و افزود: هنگامی که امروز درباره تهران سخن گفته می‌شود، متأسفانه آنچه بیشتر به ذهن می‌آید مسائلی نظیر آلودگی هوا، ترافیک، شلوغی، تنش‌های اجتماعی و مشکلات زیرساختی است. این در حالی است که تهران شهری ریشه‌دار، چندلایه و مملو از ظرفیت‌های فرهنگی، علمی و انسانی است که در روایت رسمی و عمومی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به فرایند طراحی و اجرای کمپین «تهران دوست‌داشتنی» که از سوی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در سال گذشته آغاز شد، گفت: پس از بررسی‌های بسیار، به ایده‌ای رسیدیم که تمرکز آن بر چهره‌های انسانی شهر بود؛ کسانی که در تهران به دنیا آمده، رشد کرده و بر ساحت‌های مختلف این شهر اثرگذار بوده‌اند. در این نگاه، به‌جای تمرکز صرف بر فضاها و بناها، تصمیم گرفتیم از طریق انسان‌ها به روایت شهر بپردازیم؛ روایتی که ملموس، زنده و پیوند خورده با حافظه جمعی شهروندان است.

محمدخانی با تأکید بر ظرفیت بالای چهره‌های متولد تهران در بازنمایی این هویت شهری افزود: از این رو در قالب پروژه «متولد تهران» تلاش کردیم با رویکردی فراگیر، به سراغ این افراد برویم و زندگی آن‌ها را از زاویه نسبتشان با شهر تهران بازخوانی کنیم.

وی ادامه داد: از ادبیات مردمی درباره شهر نیز الهام گرفتیم؛ همان اصطلاح رایج بچه‌تهرونی که در فرهنگ عامه، بار هویتی خاصی دارد. هدف ما بازتعریف این مفهوم با پشتوانه روایت‌های معتبر، مستند و ادبی بود تا نشان دهیم تهران فقط یک کلانشهر نیست، بلکه خانه‌ای بزرگ برای نسل‌هایی متنوع از انسان‌ها با داستان‌ها و نقش‌های ماندگار است.

وی تصریح کرد: امیدوارم تا هفته دوم مهرماه که روز تهران را داریم این تعداد کتاب را به ۴۰ عدد برسانیم.

محمدخانی در حاشیه مراسم در جمع اصحاب رسانه هم مطرح کرد: به طور کلی با رونمایی از این مجموعه ۲۵ جلدی و مجموعه ۱۰ جلدی ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت «غذاها و اماکن دیدنی تهران»، ۳۵ عنوان کتاب مرتبط با هویت شهر تهران در این دوره از نمایشگاه رونمایی شده است.

وی افزود: شهرداری تهران امسال در قالب چند غرفه در نمایشگاه کتاب حاضر شده است؛ از جمله غرفه‌های سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی هنری، اداره کل فرهنگی شهرداری و نیز غرفه کمپین تهران دوست‌داشتنی. کتاب‌های متعددی از سوی شهرداری یا با حمایت آن منتشر شده که بخش مهمی از آن‌ها با هدف بازنمایی چهره فرهنگی تهران طراحی شده‌اند.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری در رابطه با مجموعه ده‌جلدی ویژه کودکان و نوجوانان با محوریت «غذاها و اماکن دیدنی تهران» توضیح داد: این مجموعه با همکاری انتشارات زرافه تهیه شده و برای گروه سنی ۷ سال به بالا طراحی شده است.

در این مجموعه در کنار معرفی غذاهای سنتی، به اماکن گردشگری و تاریخی تهران نیز پرداخته شده تا نوجوانان تهرانی شناخت بهتری از هویت فرهنگی و سبک زندگی شهرشان پیدا کنند.

وی افزود: ۸ عنوان از مجموعه متولد تهران به‌صورت تیراژ بالا منتشر شده و مابقی نیز تا هفته‌های آینده روانه بازار نشر خواهد شد. تمام مراحل فنی و طراحی این آثار به پایان رسیده و نسخه‌های اولیه آن‌ها برای رونمایی آماده بوده‌اند.

محمدخانی درباره ادامه‌دار بودن این مسیر نیز گفت: قصد داریم تا هفته تهران (مهر ۱۴۰۴) این مجموعه را به ۴۰ عنوان برسانیم. انتخاب چهره‌های شاخص تهرانی، بخشی از پویش تهران دوست‌داشتنی است که چندی است آغاز شده و در قالب‌های مختلف همچون اکران محیطی، آثار نمایشی و کتاب در حال اجراست.

وی درباره انتخاب چهره‌ها و تنوع آن‌ها گفت: تلاش کرده‌ایم تا از همه طیف‌ها، به‌ویژه بانوان و جوانان تهرانی استفاده کنیم. فهرست اولیه ما بیش از ۱۴۰ چهره شاخص را در بر می‌گیرد و با توجه به سابقه تاریخی و انباشت فرهنگی پایتخت، این عدد قطعاً افزایش خواهد یافت. هدف ما این است که شهروندان از طریق این چهره‌ها با هویت انسانی و ملموس‌تری از تهران آشنا شوند.

محمدخانی در پایان از طرح اختصاص یک دیوار ویژه در شهر برای نمایش تصاویر مشاهیر تهرانی خبر داد و گفت: در ادامه این پروژه، با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، دیواری در سطح شهر به نمایش تصاویر چهره‌های متولد تهران اختصاص خواهد یافت تا این هویت تصویری نیز در حافظه شهری ثبت شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=113430

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.