آوین ویژه»

نمایشگاه بین المللی مستقل از سازمان توسعه تجارت شده است مکرون: اروپا باید تضمین‌های امنیتی قابل اتکا به اوکراین عرضه کند ۱۲ مرکز مشاوره ویژه دانش آموزان استان سمنان دایر است گوترش: کمک‌های پزشکی باید بدون هیچ مانعی وارد غزه شود چرا چهره قاتل امیرمحمد خالقی شطرنجی منتشر شد؟ تقاضای خرید ساعت به یک ششم رسید / واردات قاچاقی ساعت نداریم قیمت دلار آزاد ۲۸ آذر اعلام شد | پیش بینی بازار ارز تا پایان آذر آموزش عالی در بودجه ۱۴۰۴؛ رشد اعتبارات یا کاهش سهم از کیک بودجه؟ سومین تراشه نورالینک در مغز یک بیمار کاشته شد زلنسکی ادعای تبادل آتش بین نیروهای اوکراین وکره شمالی را تاییدکرد ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ها اعلام شد (۵ آذر) بهره برداری از سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دامپزشکی به زودی حزب‌الله برای نخستین‌بار موضع «مشمار الکرمل» را موشک‌باران کرد فراخوان بخش عکس جشنواره «پنج» اعلام شد سرریزشدن سد البرز توضیحات نماینده دادستان کل کشور درباره قصور حادثه بندرعباس تمجید حماس از مواضع قاهره و امان در مخالفت با طرح ترامپ طلا فرو ریخت، بورس اوج گرفت؛ سبدتان را برای ۱۴۰۴ آماده کنید!

0

در تاریک‌ترین لحظه هم «زیر چشمان خدا» هستید؛ برجسته کردن یک موقعیت خاص

  • کد خبر : 115320
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
در تاریک‌ترین لحظه هم «زیر چشمان خدا» هستید؛ برجسته کردن یک موقعیت خاص

ابوالفضل ساعی مهربانی کارگردان فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا» با اشاره به تجربه ساخت این فیلم تأکید کرد که در آثار کوتاه این چنینی باید تنها یک لحظه را برجسته کرد.

ابوالفضل ساعی مهربانی کارگردان فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرآیند شکل‌گیری این اثر گفت: واقعیت این است که زمانی ایده فیلم به ذهنم رسید که امکانات، تجهیزات و گروه مورد نظر برای تولید فراهم شده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این فیلم را که موضوع آن به فلسطین و اتفاقات جاری در غزه مربوط می‌شود، تولید کنیم. تمام مراحل ضبط تنها ۶ ساعت به طول انجامید و نکته قابل توجه این است که در این فیلم هیچ‌گونه حرکتی از سوی دوربین وجود ندارد. تمام روایت در یک نما ضبط شده که به نوعی تمرکز مخاطب را روی مضمون اصلی بیشتر کند.

وی درباره ایده مرکزی فیلم توضیح داد: موضوع اصلی فیلم تأکید بر حضور همیشگی خداوند است؛ اینکه حتی در تاریک‌ترین لحظات هم، نگاه خدا از انسان‌ها برداشته نمی‌شود. همین نگاه، محور اصلی روایت ما در «زیر چشمان خدا» بود.

ساعی مهربانی درباره روایت فیلم در قالب محدود ۱۰۰ ثانیه‌ای، بیان کرد: واقعیت این است که نمی‌توان برای چنین فرمتی نسخه‌ای کلی پیچید، چون هر فیلمساز با تجربه و نگاه خودش به سراغ این محدودیت زمانی می‌رود. اما چیزی که من در تجربه شخصی‌ام به آن رسیدم، این است که فیلم‌های موفق جشنواره ۱۰۰ معمولاً روی یک لحظه متمرکز می‌شوند، نه بیشتر. یعنی آن لحظه خاص، آن مصرع تأثیرگذار یا آن نقطه اوج باید چنان انتخاب شود که بیننده را به فکر فرو ببرد و تأثیرش را بگذارد.

در تاریک‌ترین لحظه هم «زیر چشمان خدا» هستید؛ برجسته کردن یک موقعیت خاص

وی افزود: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای نباید بار سنگینی از روایت و داستان را به دوش بکشد. اگر بخواهیم قصه مفصلی را در این مدت کوتاه جا بدهیم، نه تنها مخاطب فرصت درک کامل آن را پیدا نمی‌کند، بلکه روایت هم ناقص و ناپخته به نظر می‌رسد. متأسفانه امسال نمونه‌های زیادی از این دست آثار را در جشنواره دیدیم؛ فیلم‌هایی که مخاطب هنوز درگیر داستان نشده، به پایان می‌رسند. به نظرم کلید موفقیت در این گونه آثار، سادگی است؛ هم در فرم و هم در محتوا. این سادگی است که باعث می‌شود مخاطب با فیلم ارتباط برقرار و پیام آن را دریافت کند.

این فیلمساز درباره رویکرد خود به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، عنوان کرد: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان فیلمسازی است؛ به‌ویژه برای کسانی که هنوز نخستین فیلم خود را نساخته‌اند و دنبال فرصتی برای شروع هستند. از سوی دیگر، ساخت فیلم در قالب ۱۰۰ ثانیه‌ای به دلیل کوتاه بودن زمان و هزینه‌های نسبتاً پایین‌تری که دارد (البته این هم وابسته به ایده است)، امکان بسیار خوبی برای تمرین، تولید و تجربه فراهم می‌کند. بعد از ساخت و ارسال فیلم، جشنواره بستر مناسبی برای رقابت، دیده شدن و سنجش توانمندی‌ها فراهم می‌کند که برای هر فیلمسازی، چه تازه‌کار و چه با تجربه، اتفاق مهمی است.

ساعی مهربانی در پایان یادآور شد: واقعیت این است که این فرصت فقط برای فیلم‌اولی‌ها جذاب نیست. حتی برای من که تجربه‌های قبلی در ساخت فیلم کوتاه داشتم، این تجربه خاص و متفاوتی بود. فیلم ۱۰۰ می‌تواند به نوعی نخستین قدم تثبیت یک فیلمساز در فضای حرفه‌ای باشد.

فیلم کوتاه «زیر چشمان خدا» به تهیه‌کنندگی میلاد محمدی و کارگردانی ابوالفضل ساعی مهربانی از محصولات باشگاه فیلم سوره است که در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ اکران شد. در این فیلم سید عباس فرطوسی و نورا سائلی ایفای نقش می‌کنند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=115320

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.