آوین ویژه»

در شبی ضدترامپی نویسندگان آمریکا به «آنورا» و «شوگان» جایزه دادند تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری در ۱۴۰۴ یکسره شد عروس پاکستانی تنها بازمانده سانحه سقوط اتوبوس در مراسم جشن ازدواج مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی تبریز منصوب شد شهادت ۲۰ نفر دیگر در حملات به غزه؛اقامه نماز عید فطر در میان ویرانه‌ها دریافت ۱۱۱ ایده هوش مصنوعی؛ ۱۴۶ شرکت دانش بنیان فعال است آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۳؛ از احیای دریاچه ارومیه تا سفر روسای قوا اوج مهمان‌نوازی در پایتخت معنوی ایران؛ رشد ۳۳ درصدی حضور زائران واکنش پارلمان عربی، قطر و عربستان به قطع برق غزه توسط صهیونیست‌ها پذیرش حدود ۴ هزار دانشجو با تضمین اشتغال در دانشگاه علمی‌کاربردی افزایش قیمت نان درتهران با درنظر گرفتن شرایط اتحادیه نانوایان انجام شد آلودگی هوای تبریز آمریکا و ترامپ بارها تجربه تاریخی بدعهدی را در کارنامه خود ثبت کردند هفته زن بهترین فرصت برای ترویج سبک فاطمی است راه اندازی قطار تندروی پردیس در مسیر تهران – مشهد ۲۵۰ هکتار کلزا در کهگیلویه غیرقابل برداشت است فوری / سود سهام عدالت از امروز واریز می شود ورود ۶۵۳ کامیون حامل کمک های بشردوستانه به غزه

0

رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

  • کد خبر : 116231
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱:۵۰
رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

بسیاری از ما هنگام تعویض تایر یا خرید لاستیک نو با پدیده‌ای نسبتاً عجیب روبه‌رو می‌شویم: خطوط رنگی که به شکل نوارهایی باریک روی سطح لاستیک نقش بسته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، در نگاه اول، ممکن است تصور کنیم این خطوط رنگی نشانه‌ای از کیفیت یا مدل لاستیک هستند، یا حتی پیام هشدارآمیزی برای راننده دارند. اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم و به تحقیق‌های تخصصی حوزه تولید تایر رجوع کنیم، درمی‌یابیم که این رگه‌ها نه برای مصرف‌کننده، بلکه برای تولیدکننده معنا دارند.

در صنعت تایرسازی، به‌ویژه در خطوط تولید انبوه، نظم و دقت اهمیت حیاتی دارند. این رگه‌های رنگی که اغلب به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد یا سبز روی لاستیک نقش می‌بندند، درواقع نوعی کُد رنگی هستند که به کارکنان کارخانه و توزیع‌کنندگان کمک می‌کنند اطلاعات فنی و لجستیکی خاصی را به‌سرعت شناسایی کنند.

به‌طور مثال، ممکن است در یک کارخانه خاص، نوار زرد به این معنا باشد که آن دسته از لاستیک‌ها دارای ترکیب خاصی از مواد اولیه هستند یا باید به انبار مشخصی منتقل شوند. در کارخانه دیگر، همین نوار ممکن است نشانه‌ای از سایز، ضخامت یا حتی مقصد نهایی محموله باشد.

رگه‌های رنگی روی لاستیک‌های نو چیست؟

نکته جالب اینجاست که هیچ سیستم استاندارد یا جهانی برای معنی این رنگ‌ها وجود ندارد. هر برند و هر کارخانه سیستم خاص خود را برای کُدگذاری رنگی دارد. به همین دلیل، دانستن معنای دقیق هر رنگ برای مصرف‌کنندگان معمولاً کاربردی ندارد و چیزی از کارایی یا ایمنی لاستیک نمی‌کاهد.

رگه‌های رنگی به‌صورت موقّت و سطحی روی لاستیک چاپ می‌شوند. آن‌ها نه حکاکی شده‌اند و نه دائمی هستند. به همین دلیل، پس از طی چند کیلومتر رانندگی، این رنگ‌ها به‌طور کامل پاک می‌شوند. دلیل این امر ساده است: کارکرد این نشانه‌ها تنها در چرخه تولید، بسته‌بندی، انبارداری و توزیع است، و پس از آن دیگر ارزشی ندارند.

درواقع، محو شدن این خطوط نشانه مثبتی برای مصرف‌کننده است. چرا که مشاهده خطوط رنگی تازه‌چاپ‌شده، نشان می‌دهد لاستیک نو بوده و تاکنون استفاده‌ای از آن نشده است. در کشوری مثل ایران که بازار لاستیک‌های دست‌دوم و تقلبی همچنان فعال است، این مسئله می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص سلامت و نو بودن تایر باشد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=116231

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.