آوین ویژه»

۲ نمایش جدید در تماشاخانه ایرانشهر تحلیل تخصصی حادثه بندرعباس و الزامات مدیریت کالای خطرناک نمایشگاه «منظری دیگر» افتتاح شد/ دعوت مخاطب به تماشای زیبایی ۳۶ خبرنگار در جشنواره ابوذر مازندران برگزیده شدند واژگونی مینی‌بوس سرویس مدرسه در اراک؛ ۱۳ نفر مصدوم شدند اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره لغو مجوز پروازهای لبنان شوک دوباره بازار بورس برای سهامداران تا تحریم‌ها لغو نشود وضعیت جنگی همچنان پابرجا خواهد بود مدارس خور و بیابانک، انارک و چوپانان غیرحضوری شد پیکر «حسین توشه» در خانه ابدی آرام گرفت آخرین خبرها از تغییر واحد پول سوریه آذربایجان شرقی و روند تحول در ساخت‌وساز؛ نگاهی به انقلاب مسکن در استان طرح های تشویقی جایگزینی موتورهای فرسوده با برقی چیست؟ آزمون سراسری روحانیون حج عمره برگزار می‌شود محمدرضا فرزین راهی مسکو شد نماز عید فطر در دامغان خودداری آمریکا از امضای بیانیه مشترک گروه ۷ علیه روسیه دانشمند: «زندگی با آیه‌ها» می تواند سرآغاز حفظ و زندگی با قرآن باشد

1

صادرات حلال، قربانی ناهماهنگی سازمان‌ها

  • کد خبر : 116641
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۰
صادرات حلال، قربانی ناهماهنگی سازمان‌ها

بی‌نظمی و نبود انسجام میان نهادهای مسئول، صادرات محصولات ایرانی از جمله کالاهای حلال را با چالش جدی مواجه کرده است؛ مسئله‌ای که به گفته رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، می‌تواند به بی‌اعتمادی بازارهای بین‌المللی منجر شود.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درحالی که گردش مالی حلال در جهان در سال حدود 8 هزار میلیارد دلار است، کشور بزرگ فعال در حوزه تجارت حلال عمدتاً غیر اسلامی هستند و سهم جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های عظیم خود یک دهم درصد است و ایران با وجود ظرفیت‌های تولیدی و حتی فرهنگی، هنوز نتوانسته جایگاه باثباتی در این بازار کسب کند

یکی از مهم‌ترین دلایل این عقب‌ماندگی نبود انسجام و هماهنگی میان نهادهای تصمیم‌ساز و اجرایی در حوزه صادرات حلال است و به اصطلاح هر دستگاهی در این ارتباط ساز خود را می زند؛ مشکلی که به گفته رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، نه‌تنها فرصت‌های منطقه‌ای را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند به حذف تدریجی کالاهای ایرانی از بازارهای جهانی منجر شود.

10 کشور برتر صادرکننده حلال، عمدتا اسلامی نیستند

محسن امینی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این ارتباط اظهار داشت: با وجود اینکه ایران تمام شرایط لازم و زیرساخت های صادرات غذای حلال را به کشورهای مختلف دارد اما سهم کشورمان از تجارت این محصول در دنیا کمتر از یک صدم درصد است.

وی افزود: کشورهای مختلفی از جمله کشورهای غیر اسلامی در صدر صادرات این محصول هستند که ایران امروز جایگاه مناسبی ندارد اما امید می‌رود این روند در آینده اصلاح شود.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم انجسام بخش‌های مربوط با موضوع حال و صادرات این محصولات ادامه داد: در حالی که بخش های مختلفی در کشور از جمله وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی، سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت،سازمان ملی استاندارد و اتاق بازرگانی با موضوع حلال و صادرات این محصول نقش دارند اما با وجود اینکه سالها درباره این موضوع صحبت شده اما انسجام لازم میان این دستگاه در بحث صادرات حلال ایجاد نشده است.

وی تصریح: تمام بخش‌های مرتبط با موضوع  صادرات حلال را می توان حول اتاق بازرگانی و با برندی ثابت شکل داد و این آمادگی اکنون در اتاق باززگانی وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران به اهمیت رویکردهای جدید در صادرات و لزوم پایبندی به تعهدات تجاری تأکید کرد و گفت: کشورهای اسلامی به درستی از برند حلال در صنایع غذایی، دارویی و گردشگری بهره بهره برده‌اند، اما ایران هنوز جایگاه شایسته‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه صادرات صرفاً به معنی خروج کالا از کشور نیست گفت: صادرات نماد فرهنگ، تفکر و نظم اقتصادی یک کشور است برای ماندگاری در بازارهای هدف باید به قراردادها و انتظارات طرف‌های تجاری نیز پایبند باشیم.

امینی بیان کرد: بی‌نظمی و اجرای نادرست پیمان‌ها ممکن است باعث بی‌اعتمادی و در نهایت منجر به حذف محصولات ایرانی از قفسه فروشگاه‌های بین‌المللی شود.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی موجود در کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان و پاکستان تأکید کرد: نباید تنها به این بازارهای ابتدایی اکتفا کرد. صادرکنندگان باید به سمت ایجاد شبکه‌های عمیق در بازارهای هدف و تحلیل علمی آن بازارها حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تکیه بر یک واسطه یا واردکننده برای صادرات، راهبردی پایدار محسوب نمی‌شود. برای موفقیت در عرصه صادرات، لازم است با هدف‌گذاری دقیق، به دنبال نفوذ واقعی در بازارهای جهانی باشیم و صرفاً به حضور در ویترین فروشگاه‌های آن کشورها اکتفا نکنیم.

بنابراین گزارش دستیابی به جایگاهی شایسته در بازار جهانی محصولات حلال، نیازمند رویکردی منسجم، هدفمند و مبتنی بر تحلیل بازار است. رفع ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی، پرهیز از موازی‌کاری، و تدوین راهبردی واحد در کنار توسعه زیرساخت‌های بازاریابی، می‌تواند زمینه‌ساز حضور پایدار و رقابتی برندهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی باشد. صادرات موفق، نه‌فقط در گرو کیفیت محصول، بلکه در گرو کیفیت تصمیم‌سازی و هم‌افزایی نهادی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=116641

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.