آوین ویژه»

دست رد علیرضا جهانبخش به پیشنهاد کره‌ای‌ها صفر تا صد درباره وام های خرید مسکن | قیمت دلاری مسکن چند است؟ طرح بهسازی آزادراه تبریز-زنجان منتظر تخصیص اعتبار است برگزاری مراسم احیای شب های قدر در بیش از ۲۰۰۰ مسجد خوزستان مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر الگوی امروز ملت ایران مسجد باید پیشگام و منادی حفظ «محیط زیست» باشد؛راهکارهای عملی برای اجرا بکارگیری اتباع بیگانه در کرمانشاه با جریمه سنگین همراه است استان تهران ۱۰۳هزار خانوار مشمول ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت دارد کشته شدن یک صهیونیست در عملیات استشهادی در تل آویو+ فیلم صفر تا صد مالیات نقل و انتقال خودرو | مراحل پرداخت اعلام شد بررسی روایتگری تاریخ انقلاب از لنز دوربین یک عکاس فرانسوی دستگاه قضا به دنبال استفاده از تجربیات جهانی درپیشگیری ازجرم همدان پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد «زندگی با آیه‌ها» قرآن را به زندگی مردم می‌آورد قالیباف: امام (ره) معتقد بود پیروزی انقلاب اسلامی مدیون زنان است تکرار اتهامات جنجالی گروه هفت بر علیه ایران عملیات روانی مقاومت برای تحقیر رژیم صهیونیستی در روند تبادل اسرا دشمنان با جنگ نرم و تحریم ها در پی تضعیف کشور هستند

1

چرا چراغ‌ سبز راهنمایی در ژاپن آبی است؟

  • کد خبر : 123078
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۰
چرا چراغ‌ سبز راهنمایی در ژاپن آبی است؟

شاید در تصاویر یا فیلم‌ها دیده باشید که چراغ‌های راهنمایی در ژاپن به جای سبز رنگی متمایل به آبی دارند. این تفاوت ظاهری یک انتخاب ساده نیست بلکه ریشه در تاریخ پیچیده زبان، قوانین و حتی فناوری این کشور دارد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از گجت‌نیوز، در حالی که در سراسر جهان رنگ سبز به معنای اجازه حرکت است در ژاپن ممکن است با رنگی فیروزه‌ای یا آبی مواجه شوید. حتی اگر چراغ کاملا سبز به نظر برسد ژاپنی‌ها در مکالمات روزمره خود از آن با عنوان چراغ آبی یاد می‌کنند. این موضوع باعث شده است تا ادبیات رسمی و سیستم راهنمایی و رانندگی در این کشور کمی متفاوت باشد.

ریشه زبانی یک تفاوت عجیب

دلیل اصلی این تفاوت به زبان ژاپنی بازمی‌گردد. در گذشته زبان ژاپنی کلمه مستقلی برای رنگ سبز نداشت. کلمه باستانی آئو (Ao) هم برای اشاره به رنگ آبی و هم برای رنگ سبز به کار می‌رفت. در واقع آئو به رنگ طبیعت اشاره داشت که شامل طیف وسیعی از رنگ‌های سرد آبی و سبز می‌شد.

کلمه مدرن برای رنگ سبز میدوری (Midori) است که یک واژه نسبتا جدید در زبان ژاپنی محسوب می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از کلمات ترکیبی و عبارات قدیمی همچنان از کلمه آئو برای اشاره به رنگ سبز استفاده می‌شود. عبارت چراغ سبز در زبان ژاپنی آئوشینگو (aoshingō) است که به صورت تحت‌اللفظی چراغ آبی ترجمه می‌شود. این پیشینه زبانی باعث ایجاد ابهام بین دو رنگ آبی و سبز شده است.

این ابهام زبانی به تدریج وارد قوانین راهنمایی و رانندگی نیز شد. زمانی که اولین چراغ‌های راهنمایی نصب شدند اسناد رسمی از همان کلمه سنتی آئو برای چراغ سبز استفاده کردند. در سال ۱۹۷۳ قانونی تصویب شد که تلاش می‌کرد استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند. با این حال این قانون یک تبصره جالب داشت. طبق این قانون چراغ‌های راهنمایی در ژاپن باید سبزترین آبی ممکن یا آبی‌ترین سبز ممکن باشند.

چرا چراغ‌ سبز راهنمایی در ژاپن آبی است؟

این مصالحه قانونی باعث شد تا تولیدکنندگان چراغ‌هایی با رنگ سبزآبی تولید کنند که هم با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد و هم به سنت زبانی ژاپنی‌ها احترام بگذارد. جالب است بدانید ژاپن کنوانسیون وین در مورد علائم جاده‌ای را امضا نکرده است. این معاهده بسیاری از کشورها را ملزم به استفاده از رنگ سبز برای چراغ حرکت می‌کند.

فناوری نیز در حفظ این تفاوت بی‌تاثیر نبوده است. امروزه حدود ۴۵ درصد از چراغ‌های راهنمایی در ژاپن از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند. این لامپ‌ها مصرف انرژی کمتری دارند و دیودهای ساطع‌کننده نور آبی از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه هستند. حتی امروزه LEDهایی با رنگ سبزآبی به صورت اختصاصی برای استفاده در چراغ‌های راهنمایی تولید می‌شوند.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=123078

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.