آوین ویژه»

بسته خبری یازدهم مردادماه استان کردستان کمپ ماده ۱۶ در بروجرد راه‌اندازی می‌شود پیکر مطهر ۵ شهید تجاوز رژیم صهیونیستی در آستانه اشرفیه تشییع شد نوبیتکس رکورد شکست زیست اخلاقی با حیوانات از منظر اسلام و مسیحیت به نقد و نظر گذاشته می‌شود کمک ۲۲ میلیاردی هیئتی‌های استان فارس به مردم لبنان فوری/ صعود بیت کوین به کانال تاریخی ۹۱ هزار دلار آیت‌الله اراکی: حوزه علمیه از سیاست جدا نیست معرفی سایت خدماتی پاک شو ارائه دهنده خدمات برای شرکت‌ها و منازل پایان پرحاشیه ۹۵۰ روز مدیریت شهردار گرگان تولید قطعات موتور ایرباس و بویینگ در ایران سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری لرستان منصوب شد آخرین وضعیت هواشناسی؛ آخر هفته برفی برای سواحل دریای خزر دیدار امام جمعه ارومیه با رزمندگان لشکر عملیاتی ۳ حمزه سیدالشهدا سیره نبوی در مدیریت بحران‌ها؛ از توحید تا مشارکت اجتماعی ناتوانی ارتش اسرائیل در ورود به «خانه جن» عقد زوج ایلامی در جشن بزرگ نیمه شعبان آتش‌سوزی مجتمع پزشکی در بهشهر مازندران

0

«تاکسی‌بات» ایرباس؛ فناوری جدید برای کاهش ۸۵ درصدی مصرف سوخت در فرودگاه‌ها

  • کد خبر : 123808
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۲
«تاکسی‌بات» ایرباس؛ فناوری جدید برای کاهش ۸۵ درصدی مصرف سوخت در فرودگاه‌ها

شرکت ایرباس با کسب مجوز برای تغییرات در بخش آوانیکس هواپیماهای خانواده A۳۲۰، در حال توسعه و گسترش فناوری «تاکسی‌بات» است؛ یک یدک‌کش هیبرید الکتریکی که به کمک آن هواپیما بدون نیاز به روشن شدن موتور، روی باند حرکت می‌کند و به این ترتیب مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

نگار علی– این فناوری که طی سه سال اخیر در حال توسعه بوده، تاکنون به صورت آزمایشی برای هواپیماهای تک‌راهرو (single-aisle) خانواده A۳۲۰ در دسترس قرار گرفته و ایرباس در نظر دارد در آینده نزدیک آن را برای هواپیماهای پهن‌پیکر نیز به کار گیرد.

«تاکسی‌بات» با اتصال به چرخ جلوی هواپیما و استفاده از فرمان و ترمزهای کابین خلبان، امکان هدایت دقیق هواپیما در زمین را فراهم می‌کند. البته برای اتصال و جدا کردن این یدک‌کش به هواپیما، یک اپراتور انسانی نیاز است، اما پس از آن، کنترل کامل هدایت در دست خلبان خواهد بود.

این فناوری بخشی از پروژه گسترده‌تر اروپایی «هیرون» (HERON) است که با بودجه ۴۰ میلیون یورویی و حمایت برنامه SESAR اتحادیه اروپا دنبال می‌شود و هدف آن کاهش ردپای کربنی صنعت هواپیمایی از طریق بهینه‌سازی عملیات زمینی و مدیریت ترافیک هوایی است.

آزمایش‌های «تاکسی‌بات» تاکنون در فرودگاه‌های پاریس شارل دوگل و بروکسل انجام شده و شرکت هواپیمایی ایزی‌جت نیز قصد دارد امسال در فرودگاه آمستردام این فناوری را به‌صورت عملیاتی آزمایش کند. فرودگاه آمستردام به دلیل فاصله زیاد بین باندها و ترمینال‌ها، گزینه مناسبی برای بهره‌برداری از این سیستم محسوب می‌شود.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد استفاده گسترده از «تاکسی‌بات» می‌تواند مصرف سوخت در حرکت‌های زمینی هواپیما را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در مسیرهای طولانی‌تر این رقم به ۸۵ درصد برسد.

در کنار این پروژه، شرکت‌های مختلفی از جمله اسرائیل ایرواسپیس اینداستریز (IAI) و TLD فرانسه در توسعه این فناوری مشارکت دارند و ایرباس امیدوار است با ادامه موفقیت‌ها، استفاده از «تاکسی‌بات» به استانداردی برای عملیات زمینی هواپیماها در فرودگاه‌ها تبدیل شود.

کارشناسان معتقدند فناوری‌هایی مانند «تاکسی‌بات» گامی مهم در جهت کاهش آلایندگی‌های صنعت هوانوردی و کمک به تحقق اهداف زیست‌محیطی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

 منبع: flightglobal

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=123808

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.