به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه فصل سوم «آئیننامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایاننامهها، و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» (شماره ۱۹۵۹۲۹/و تاریخ ۶/۹/۱۳۹۵)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامهها و رسالهها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» از سال ۱۳۹۵ و با پرچمداری دانشگاهها و پژوهشگاههای این وزارت آغاز شد.
بر پایه این آییننامه؛ اطلاعات کتابشناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بیدرنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده میشوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامههای کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رسالههای دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران میتوانند در هر هفت روز، تماممتن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.
بر این پایه، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، دسترسی رایگان به تماممتن ۷۱۵ هزار و ۸۸۱ پایاننامه کارشناسی ارشد و ۷۵ هزار و ۳۴۱ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تماممتن ۴۵۵ هزار و ۱۹۰ پایاننامه و ۵۲ هزار و ۲۵۰ رساله را ۱۸۳ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند. جدول زیر گنجینههای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آنها را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نشان میدهد.
گنجینه |
شمار (عنوان) |
شمار (تماممتن) |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد دریافت |
شمار دریافت (با تکرار) |
میانگین دریافت هر مدرک |
پایاننامههای کارشناسی ارشد |
۸۶۲.۰۵۲ |
۷۱۵.۸۸۱ |
۴۵۵.۱۹۰ |
۶۳ |
۱.۲۵۸.۴۱۷ |
۲.۷۶ |
رسالههای دکتری |
۱۱۷.۷۵۶ |
۷۵.۳۴۱ |
۵۲.۲۵۰ |
۶۹ |
۱۷۲.۵۵۲ |
۳.۳ |
همه |
۹۷۹.۸۰۸ |
۷۹۱.۲۲۲ |
۵۰۷.۴۴۰ |
۶۴ |
۱.۴۳۰.۹۶۹ |
۲.۸۱ |
شمار و میانگین دریافت تماممتن پارساها در هفت سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در جدول زیر آمدهاند. در این سالها، تماممتن پارساها، روی هم نزدیک به ۹ میلیون و ۱۲۳ هزار بار دریافت شدهاند.
سال تحصیلی |
شمار دریافت (با تکرار) |
میانگین دریافت روزانه در ۳۶۵ روز (با تکرار) |
۱۳۹۷-۱۳۹۶ |
۴۳۲.۶۰۵ |
۱.۱۸۵ |
۱۳۹۸-۱۳۹۷ |
۱.۵۱۷.۰۲۶ |
۴.۱۵۶ |
۱۳۹۹-۱۳۹۸ |
۱.۵۸۰.۰۶۴ |
۴.۳۲۸ |
۱۴۰۰-۱۳۹۹* |
۱.۱۸۴.۶۸۸ |
۳.۲۴۶ |
۱۴۰۱-۱۴۰۰ |
۱.۵۱۸.۲۸۴ |
۴.۱۵۹ |
۱۴۰۲-۱۴۰۱ |
۱.۴۵۹.۸۷۹ |
۳.۹۹۹ |
۱۴۰۳-۱۴۰۲ |
۱.۴۳۰.۹۶۹ |
۳.۹۲۰ |
* دسترسی به تماممتن پارساها از یکم دی تا پایان سال ۱۳۹۹ امکانپذیر نبود.
شمار دریافت تماممتن پارساها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همانگونه که در این جدول دیده میشود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بودهاند.
رتبه |
گروه |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد نسبی |
رتبه |
گروه |
شمار دریافت (بدون تکرار) |
درصد نسبی |
۱ |
علوم انسانی |
۲۶۴.۳۱۲ |
۵۲.۰۸ |
۵ |
علوم پزشکی |
۱۱.۹۷۱ |
۲.۳۵ |
۲ |
علوم پایه |
۵۸.۵۱۵ |
۱۱.۵۳ |
۶ |
هنر |
۳۱.۶۵۵ |
۶.۲۳ |
۳ |
فنی و مهندسی |
۹۹.۲۰۴ |
۱۹.۵۴ |
۷ |
دامپزشکی |
۲.۵۶۶ |
۰.۵ |
۴ |
کشاورزی |
۳۹.۴۳۶ |
۷.۷۷ |
همه |
۵۰۷.۴۴۰ |
۱۰۰ |
کاربران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تماممتن پارساهای ۵۷۳ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آنها از دانشگاه تهران بودهاند. دانشگاههای تربیت مدرس، علامه طباطبائی، فردوسی مشهد و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تماممتن پارساهای ۱۰ مؤسسه نخست در جدول زیر آمده است.
رتبه |
نام مؤسسه |
شمار پارسا در گنج |
شمار دریافت (با تکرار) |
درصد دریافت |
رتبه |
نام مؤسسه |
شمار پارسا در گنج |
شمار دریافت (با تکرار) |
درصد دریافت |
۱ |
دانشگاه تهران |
۷۰.۷۳۲ |
۲۷.۰۳۰ |
۳۸.۲ |
۶ |
دانشگاه تبریز |
۲۵.۶۷۱ |
۱۳.۵۴۵ |
۵۲.۷ |
۲ |
دانشگاه تربیت مدرس |
۳۴.۵۰۹ |
۱۷.۲۳۳ |
۴۹.۹ |
۷ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۱۹.۶۳۷ |
۱۰.۱۴۲ |
۵۱.۶ |
۳ |
دانشگاه علامه طباطبائی |
۲۱.۷۳۴ |
۱۵.۲۱۰ |
۶۹.۹ |
۸ |
دانشگاه پیام نور استان تهران |
۱۶.۸۲۷ |
۹.۸۰۶ |
۵۸.۲ |
۴ |
دانشگاه فردوسی مشهد |
۲۷.۶۱۴ |
۱۵.۱۹۸ |
۵۵.۰ |
۹ |
دانشگاه صنعتی اصفهان |
۱۵.۹۷۰ |
۸.۷۴۲ |
۵۴.۷ |
۵ |
دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) |
۲۱.۲۵۲ |
۱۴.۱۴۱ |
۶۶.۵ |
۱۰ |
دانشگاه گیلان |
۱۵.۱۰۵ |
۸.۳۷۱ |
۵۵.۴ |
شمار دریافت تماممتن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان میدهد، بیشترین دریافت تماممتن پارسا برای رشته روانشناسی بوده است و رشتههای مدیریت، علوم تربیتی، حقوق، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
رتبه |
رشته |
شمار دریافت (با تکرار) |
رتبه |
رشته |
شمار دریافت (با تکرار) |
۱ |
روانشناسی |
۱۴۲.۵۴۴ |
۱۱ |
جغرافیا |
۳۱.۶۴۳ |
۲ |
مدیریت |
۱۱۰.۰۵۲ |
۱۲ |
شیمی |
۳۱.۴۲۹ |
۳ |
علوم تربیتی |
۹۰.۴۳۶ |
۱۳ |
زبان و ادبیات فارسی |
۳۰.۰۹۸ |
۴ |
حقوق |
۸۹.۸۴۳ |
۱۴ |
زبان و ادبیات خارجی |
۲۹.۲۵۸ |
۵ |
الهیات و معارف اسلامی |
۶۷.۹۴۴ |
۱۵ |
علوم اجتماعی |
۲۸.۰۸۵ |
۶ |
مهندسی کشاورزی |
۵۶.۵۴۵ |
۱۶ |
مهندسی مکانیک |
۲۷.۱۷۵ |
۷ |
مهندسی عمران |
۵۰.۴۹۹ |
۱۷ |
حسابداری |
۲۳.۰۸۵ |
۸ |
معماری |
۴۹.۸۷۱ |
۱۸ |
هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) |
۲۰.۵۲۲ |
۹ |
تربیت بدنی و علوم ورزشی |
۳۶.۱۹۰ |
۱۹ |
مهندسی شیمی |
۱۸.۵۱۳ |
۱۰ |
مهندسی برق |
۳۳.۴۹۴ |
۲۰ |
علوم اقتصادی |
۱۸.۳۴۹ |
کاربران «گنج» تماممتن ۷۹۱ هزار و ۲۲۲ پارسا را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دریافت کردهاند. جدول زیر ۲۰ پارسا (۲۰ پایاننامه) را نشان میدهد که کاربران بیشتر از دیگر پارساها دریافت کردهاند.
رتبه |
پارسا |
شمار دریافت |
رتبه |
پارسا |
شمار دریافت |
۱ |
نقش هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی در پیشبینی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان تحت پوشش بهزیستی |
۱۵۶ |
۱۱ |
بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه |
۹۸ |
۲ |
شگفتیهای آفرینش در آیینه نهجالبلاغه |
۱۴۳ |
۱۲ |
بکارگیری سطوح مختلف هوش مصنوعی و رابطه آن با فرصتها و تهدیدهای شغلی در سیستم آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان |
۹۷ |
۳ |
شناسایی شاخص های ارزیابی فرهنگ سازمان با رویکرد تحلیل مضمون (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی) |
۱۳۲ |
۱۳ |
بررسی رابطه بین رضایت شغلی و امنیت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه اورمیه |
۹۷ |
۴ |
بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی |
۱۲۹ |
۱۴ |
نقش واسطهگری سبکهای دلبستگی در بین سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی |
۹۶ |
۵ |
بررسی رابطه نشخوار فکری با کمالگرایی و خودکارآمدی تحصیلی |
۱۲۵ |
۱۵ |
ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری |
۹۴ |
۶ |
اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و ارتقای تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم |
۱۲۴ |
۱۶ |
رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای تابآوری تحصیلی |
۹۳ |
۷ |
هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری |
۱۲۱ |
۱۷ |
رابطه بین عزت نفس و خودپنداره با بیش فعالی در بین نوجوانان شهر کرمان |
۹۳ |
۸ |
اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار- فراشناختی بر پرخاشگری پنهان ارتباطی، نشخوار فکری و تحمل پریشانی عاطفی زوجین متعارض |
۱۲۰ |
۱۸ |
نقش هوش مصنوعی در مدیریت دولتی |
۹۱ |
۹ |
رابطه تفکر خلاق و تفکر انتقادی با پرخاشگری در نوجوانان پسر |
۱۰۷ |
۱۹ |
اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان |
۸۹ |
۱۰ |
بررسی نقش هیجان و تنظیم هیجان بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان |
۱۰۱ |
۲۰ |
بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی |
۸۸ |