آوین ویژه»

هوشمندسازی در دستور کار شورای‌عالی کارشناسان رسمی دادگستری بخش خصوصی در آبادان و خرمشهر فرصت عرض اندام ندارد اولین هدیه پزشکیان به معلمان داده شد شاخص ویکس (indexcboe: vix) چگونه استفاده می‌شود؟ اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی عدم توجه به جلو و خواب آلودگی راننده اتوبوس ۳مصدوم برجا گذاشت قالیباف: بحث گرانی‌ خودرو اولویت مجلس است ترانزیت ۲۰ میلیون تنی بین ایران و ترکمنستان امدادرسانی هلال احمر مازندران در ۵۷۰۰ حادثه غلظت آلاینده‌ها در شهرهای پر جمعیت آذربایجان غربی افزایش می یابد شاخص بورس ۴۳هزار واحد رشد کرد هزینه ۳۰ همتی حذف ارز دارو با کیست، دولت یا مردم؟ تعدیل و تعمیر شبکه روشنایی معابر در امور برق شمال کرمانشاه  پرسپولیس در انتخاب سرمربی دقت لازم را نداشت ادعای عجیب روزنامه انگلیسی سان درباره ترور ناکام اسد در روسیه یارانه نقدی این افراد باید قطع شود + جزئیات وزارت دفاع آمریکا: کُردهای سوری متحد نزدیک ما هستند احتمال افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی در ماه‌های آینده

0

آغاز کارگاه‌های اصول خبرنگاری دانش‌آموزی با هدف توانمندسازی ۱۰۰نوجوان

  • کد خبر : 125093
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۴
آغاز کارگاه‌های اصول خبرنگاری دانش‌آموزی با هدف توانمندسازی ۱۰۰نوجوان

بیرجند- سلسله کارگاه‌های آموزش خبرنگاری برای دانش‌آموزان علاقمند به حوزه رسانه در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش مهر، حمید کاظمی‌تبار، فعال رسانه‌ای و مدرس کارگاه آموزشی اصول خبرنگاری دانش آموزی صبح چهارشنبه در کارگاه اصول خبرنگاری دانش آموزی از آغاز سلسله کارگاه‌های آموزش خبرنگاری برای دانش‌آموزان علاقمند به حوزه رسانه در خراسان جنوبی خبر داد.

وی در اولین جلسه این کارگاه‌ها با اشاره به اینکه این جلسات با هدف بهره‌گیری از فرصت تابستان و به‌منظور توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد استان در حوزه رسانه، سلسله کارگاه‌هایی آموزشی با محوریت خبرنگاری، تولید محتوای مکتوب و موبایلی برگزار می‌شود.

پتانسیل دانش آموزان در حوزه خبر

کاظمی تبار با اشاره به ظرفیت بالای دانش‌آموزان خراس ان جنوبی در عرصه‌های مختلف افزود: تجربه نشان داده است که نوجوانان این استان پتانسیل بی‌نظیری برای فعالیت در حوزه‌های رسانه‌ای دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی مؤثری در این عرصه داشته باشند.

وی تصریح کرد: نخستین جلسه این دوره‌ها ۱۸ تیرماه برگزار شد و این کارگاه‌ها به‌صورت دو جلسه در هفته ادامه خواهد داشت.

فعال رسانه‌ای خراسان جنوبی گفت: در ثبت‌نام محدودیتی در تعداد شرکت‌کنندگان در نظر گرفته نشده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان تابستان بتوانیم حداقل ۱۰۰ دانش‌آموز را در زمینه‌های مختلف رسانه‌ای توانمند کنیم.

مدرس این دوره با تأکید بر کاربردی بودن آموزش‌ها گفت: هدف ما تنها آموزش تئوری نیست، بلکه دانش‌آموزان ضمن یادگیری اصول خبرنگاری، به‌صورت عملی نیز تجربه کسب خواهند کرد تا در آینده بتوانند در خبرگزاری دانش‌آموزی پانا، بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش، و حتی رسانه‌های مجازی و رسمی استان فعالیت مؤثری داشته باشند.

کاظمی‌تبار از همه دانش‌آموزان علاقمند به حوزه رسانه دعوت کرد تا به این دوره‌ها بپیوندند و افزود: این کارگاه‌ها فرصتی مغتنم برای یادگیری، تجربه و ورود به دنیای حرفه‌ای رسانه است.

کاظمی تبار در این کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر بخواهیم خبر را تعریف کنیم باید بگوییم خبر رویدادی است که اهمیت داشته، تازگی دارد و تاثیر گذار است.

وی بیان کرد: یک رویداد اگر هر کدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشد خبر آن ناقص خواهد بود.

مدرس کارگاه آموزشی اصول خبرنگاری با اشاره به اهمیت رسانه در جهان امروز گفت: امروزه رسانه برای ما ذائقه درست می‌کند و به سمت دوست داشتن و یا دوست نداشتن برخی چیزها می‌برد که آسیب زا است.

مخاطب رسانه تحلیل گر باشد

وی ادامه داد: از این جهت مخاطب رسانه باید تحلیل گر باشد تا کمتر آسیب پذیر شود.
کاظمی‌تبار ادامه داد: اگر می‌خواهیم در قبال خبر تحلیل گر باشیم باید از خود بپرسیم «چه کسی از این محتوا فایده می‌برد؟ و چه کسی نادیده گرفته شده است؟»

وی این سوالات را مقدمه‌ای بر تمرین تفکر انتقادی دانست و تأکید کرد: خبرنگار باید همواره به آنچه گفته نمی‌شود، بیندیشد چرا که مهارت دیدن نادیده‌ها، پایه‌ی اصلی روایتگری محلی و شخصی است.

این مدرس رسانه افزود: در دنیایی که همه کاربران گوشی‌های هوشمند و اینستاگرام به نوعی رسانه شده‌اند، خبرنگار دانش‌آموزی باید روایت متفاوت، شخصی و تأثیرگذار خود را بسازد؛ روایتی که با احساس، با جمله‌های ناب، با نگاه محلی و خاص شناخته شود.

کاظمی‌تبار در ادامه از اهمیت رعایت ساختار حرفه‌ای خبر گفت و افزود: در مصاحبه، پرسش‌ها باید باز، مکمل‌دار و هدفمند باشند.

وی اظهار کرد: وقتی از مسئولی تنها می‌پرسیم «نظر شما درباره مراسم چیست؟»، در سطحی‌ترین حالت گفتگو می‌مانیم.

مدرس کارگاه آموزشی اصول خبرنگاری دانش آموزی اظهار کرد: باید سوالاتی بپرسیم که به عمق محتوا برسیم و مثلاً بپرسیم «کدام بخش مراسم بر شما تأثیر گذاشت؟ و چه اقدامی در راستای این نظر انجام داده‌اید؟»

کاظمی تبار با نقد استفاده رایج از واژه «تولید محتوا» گفت: «تولید محتوا از زمانی آغاز شد که انسان اولیه با نقاشی روی دیواره غار، اندیشه‌اش را جاری کرد و از این جهت بهتر است امروزه از واژه تولید محتوای دیجیتال استفاده کنیم.

وی گفت: تولید محتوا یعنی داشتن اندیشه و توان انتقال آن از راه زبان، نوشتار یا ابزارهای دیجیتال امروز و محتوا اگر اصالت داشته باشد، حتی بدون دوربین حرفه‌ای هم مؤثر است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=125093

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.