آوین ویژه»

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با «نتانیاهو» درباره غزه و یمن ویدئوی جدید قسام از اسرای اسرائیلی+فیلم صدای نغمه‌های خراسان به گوش مخاطبان رسید؛ شنیدن «لیلی های» از مجموعه «آن دگر» تلاش ۱۹ ساعته تیم عملیات زمستانی در فرودگاه مشهد نقشه خطرناک رژیم صهیونیستی برای اشغال منابع آبی و سدهای جنوب سوریه چهارمین گردهمایی فعالان بین المللی اربعین برگزار می شود هنر زمینه تحقق جهاد تبیین را فراهم می‌کند کنایه هوشمندانه سامسونگ به اپل / «آشنا به نظر می‌رسه!» امتحانات دانشگاه فردوسی مشهد ۳ هفته به تعویق افتاد هوشمندسازی در توزیع کالاهای اساسی استان تهران مأموران سرشماری کشاورزی اطلاعات مورد نظر را ثبت کنند دزدی نور و نفرین جادوگران | وقتی دولت‌ ها خلاق می‌ شوند مسعود پزشکیان پیام جدید صادر کرد توزیع عادلانه خدمات در تمام نقاط شهر همدان واریز سود به حساب ۳۷۲ هزار سهام‌دار ماجرای عذرخواهی از مردم بابت پخش سریال مختارنامه رفع ممنوع الکاری هنرمندان به کجا رسید؟ انتقاد رئیس جبهه اصلاحات از تاسیس کلینیک ترک بی‌حجابی

1

محسن کرامتی «آموخته‌های من» را منتشر کرد

  • کد خبر : 12683
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
محسن کرامتی «آموخته‌های من» را منتشر کرد

آلبوم «آموخته های من» با خوانندگی محسن کرامتی از هنرمندان پیشکسوت عرصه آواز طی روزهای گذشته در قالب یک پروژه مفصل موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «آموخته های من» عنوان یکی از پروژه های جدید عرصه موسیقی است که طی روزهای گذشته به خوانندگی محسن کرامتی توسط نشر ماهور در دسترس شنوندگان قرار گرفت.

محسن کرامتی درباره این پروژه نوشته است:

«مجموعه حاضر که حاصل سال ها تلمذ صاحب این قلم در محضر استاد محمدرضا شجریان است، ارائه ای در حد بضاعت من است.

البته دوران فراگیری این ردیف را که تقریبا ۹ سال طول کشید می توانم به دو دوره تقسیم کنم:

دوره ای حدودا یک سال و نیمه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از اردیبهشت ۱۳۵۶ تا حوالی تیر ۱۳۵۷ که طی آن آوازهای ابوعطا، دشتی و بیات ترک را درس گرفتم و دوره ای تقریبا شش ساله پس از انقلاب که با وقفه ای چهارده ماهه از مهر ۱۳۵۸ آغاز شد.

خود این دوره دوم را به دو بخش می توانم تقسیم کنم:

بخش اول آن مدت کوتاهی بود که در کانون چاووش تعلیم می گرفتم و تا زمستان همان سال ۱۳۵۸ ادامه دادمش و در این مدت آوازهای افشاری و کرد بیات را یاد گرفتم. بخش آخر دوران یادگیری ام هم از زمستان ۱۳۵۸ تا اسفند ۱۳۶۵ تماما در منزل استاد شجریان بود.

در این دوره آخر، شیوه تدریس استاد متنوع بود؛ به این معنی که برخی دستگاه ها و آوازهای باقی مانده را بدون ضبط و به صورت سینه به سینه و بعضی را با ضبط گوشه به گوشه، یعنی هرهفته یک گوشه را تعلیم می دادند. استاد دستگاه های چهارگاه و راست پنجگاه را به یک باره ضبط و نوار آنها را در اختیار هنرجویان قرار داد تا هرهفته یک گوشه از آنها را به عنوان تکلیف هفتگی تحویل بدهیم.

ازاسفند سال ۱۳۶۳ دوره برای من که قدیمی ترین شاگرد بودم به پایان رسید و دوره تلفیق شعر و مرکب خوانی آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۶۵ هم طول کشید.

در این اجرا با نهایت دقت کوشیده ام تحریفی پیش نیاید و فقط در یک مورد دخل و تصرف کرده ام که آن هم افزودن گوشه دلکش در دستگاه ماهور است. این همه آن چیزی است که از خود استاد تعلیم گرفته ام.

برخی گوشه ها را استاد در جریان تعلیم صلاح دید به شاگردان جدید آموزش دهد. دسترسی به این گوشه ها و تکه ها بعدا افزوده شد. البته برای من مقدور بود ولی ترجیح دادم آنها را در کارم وارد نکنم.

هنگام ضبط این مجموعه هم فقط به آنچه در این سالیان دراز فراگیری و آموزش در ذهن و حافظه ام جای گیر شده و رسوب کرده است تکیه کرده و ترجیح دادم به آن بخش از نوارهای درسی نیز که در اختیار داشتم مراجعه نکنم.

ردیفی که استاد شجریان به ما آموخت به قدری با سلیقه و استادانه طراحی شده که به تعبیر من همچون شاهکار هنری است.

جمله بندی های تحریری بدیع، تلفیق هوشیارانه کلام با مُد و لحن هرگوشه، پرهیز از تفصیل بیهوده و تکیه بر چهارچوب اصلی و ضروری ردیف کلاسیک؛ در مجموع ردیف به وجود آمده که در حد کمال و بی نقص است. گویی هنرمندی سال ها برای طراحی اثر هنری خود تامل و حوصله کرده و هزاران طرح برای آن ریخته و سرانجام به آنچه در خیال خود داشته، دست یافته است.»

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=12683

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.