آوین ویژه»

عیدی ۱۰ تومانی عراق به ایران | قیمت دینار کاهشی شد؟ پرواز شاخص در بورس | ارزش معاملات از ۴۰۰۰ میلیارد گذشت! در بازدید دادستان از کمرزرین چه گذشت؟ بررسی گودبرداری شبانه و تبعات آن اعلام زمان‌بندی و الزامات اجرایی آزمون‌های گواهینامه و دانشنامه تخصصی تل‌آویو: هدف نمایندگان انگلیسی تحریک اقدامات خصمانه علیه «اسرائیل» بود بزرگترین کارخانه روغن کشی در مازندران راه اندازی شد قیمت بیت کوین به قله صعود را رد کرد | ترامپ دنیای ارز دیجیتال را متحول کرد تایید رسمی کالج الکترال؛ «دونالد ترامپ چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکاست» حماس: ضمانتی در خصوص زنده ماندن زندانیان اسرائیلی وجود ندارد پرتاب اولین موشک از خاک اروپا تا ساعاتی دیگر + جزئیات دانشگاه های یزد ۲روز تعطیل و تا پایان هفته غیرحضوری است ادارات ۳ شهرستان استان کرمانشاه در روز چهارشنبه تعطیل شد سربازان چگونه می‌توانند درخواست مجوز خروج از کشور بدهند؟ رئیس قوه قضاییه: قانون باید برای همگان فصل‌الخطاب باشد ادامه جستجوهای گسترده برای یافتن دامپزشک مفقودشده در اندیکا جزئیاتی از ابعاد حقوقی و اجتماعی قانون جدید مهریه دستگیری سه ورزشکار ایرانی در کره به دلیل آزار جنسی روایت حسن روح‌الامین از هدیه رهبری

0

«دختر نارنج و ترنج»؛ نماد فرهنگ زخمی اما زنده ایران‌زمین

  • کد خبر : 127438
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۱
«دختر نارنج و ترنج»؛ نماد فرهنگ زخمی اما زنده ایران‌زمین

اصفهان-داستان عامیانه «دختر نارنج و ترنج»، تصویری از فرهنگی است که با هر ضربه، از نو زاده می‌شود و حافظ هویت ایران می‌ماند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد عیدی نجف‌آبادی*: در میان داستان‌های عامیانه رایج در پهنه این بوم کهنسال، داستانی بس شنیدنی است؛ نامش «دختر نارنج و ترنج» که مرحوم انجوی شیرازی روایت‌های گوناگونی از آن را در مجموعه فرهنگ مردم ثبت و ضبط دارد.

«دختر نارنج و ترنج»؛ نماد فرهنگ زخمی اما زنده ایران‌زمین

باری، حکایت چنین است که گویا شاه پریان دختری گل رو و نرگس خو داشت؛ شهره به «نارنج و ترنج».آوازه این حوری وشِ سمن بویِ خودآرای چنان در جهان پیچیده بود که به وصف پیر زنی آزموده و تجربه اندوخته، شاهزاده‌ای، نادیده دل بدو بست و دشواری‌ها و ناهمواری‌های راهی پُرتعب و تب آلود را به جان خرید تا مگر به وصال این شهبالِ بی مثال نائل آید.پاداشِ این کوششِ پُر تپش، تیر نازی بود که به هدف نیاز نشست و مقصود حاصل آمد و شاهزاده پُر اقبال، آن غزال چشمِ فرشته خصال را فراچنگ آورد.اما افسوس که در راه بازگشت به غفلتی و سستی دچار آمد و سیه روی زنی کوردلِ کژخیالِ بَد گلی به حیله‌ای، خونِ آن ماهرویِ جمیل را بریخت و به هزار ترفند آرایشی، هیکلِ دیو شکلِ خویش را چنانش سرخ مال کرد تا قدری خوشگل به نظر آید و میل شاهزاده را برانگیزاند.

القصه، از آن خونی که بر زمین ریخت، سروی برخاست افراشته و بس زیبا. شاهزاده که باز آمد بدید که آن گنجی که با رنجی فراوان بدست آورده بود به متاع بی ارجی بدل گشته بود و لاجرم سرد مزاج شد. اما بی گریز و ناگزیر بار بَست تا آن عروس تحمل ناپذیر را به حجله آرد و از آن سرو بلند اندام نیز نهالی برگرفت و به قصر آورد و در باغچه کاشت.

از آن روز شاهزاده هرچند آشفته حال از آن عجوزه بَدَلی، اما خوشحال و پر امید از آن نهال کاشته بود که در عین شگفتی همگان، به هر کجای می‌رفت؛ سایه آن سرو، چون فرشته‌ای نگهبان، هم نشینِ وی بود. این بار نیز از سَرِ بدخواهی و رشک، آن زنِ طرار و فریبکار، دلبستگی شاهزاده به آن سرو خوش خرام را برنتافت و فرمان داد تا آن را برکَنند و بسوزانند و مابقی چوبش را از قصر برون ریزند. سر آخر، پیر زنی نیک پندار و خوب رفتار آن مقدار چوب را به بغل گرفت و به خانه آورد تا آتش آن گرمابخش کاشانه‌اش شود.اما دید که هر گاه از کلبه برون می‌رود و باز می‌آید تو گویی کوخش، کاخی می‌گردد؛ بس دلفریب.

در حیرت، روزی در کمین نشست تا رازِ کار دریابد و دید چون از سَرای برون می‌شود آن خرده چوب‌ها به سیمین تنی سمن بوی مبدل می‌گردد و آن بیغوله را به آشیانه‌ای در خور شَهان می‌کند. پیرزن به ناگاه از نهان جایِ خویش برون می جهد و دامَنِ آن پری چهره را می‌گیرد و جویای سِرّ این کار می‌شود.«دختر نارنج و ترنج» نیز وصف حال می‌کند و می‌گوید که چگونه وقتی خونش را ریختند؛ چنان سروی شد افراشته و چون بِیخَش بر آوردند در این خرده چوب‌ها ماند تا شاهزاده را از بَندِ آن پتیاره بدخوی، روزی رهایی دهد.

این داستان را از آن روی به اشاره آوردم که گویی فرهنگ گشن بیخ و بسیار شاخ ما چنان «نارنج و ترنج» است و شاهزاده، «ایرانِ ما». در طول تاریخ هر باری این فرهنگ مورد هجوم دژخیمی قرار گرفته (از اسکندر گرفته تا عرب و مغول و غلزائیان قندهار و استعمارگرانی چون روس و انگلیس) و به محاق رفته و باز به امید طلوعی دوباره خود را در شعر و موسیقی و رقص و خط و معماری و انواع هنر دستی تجلی داده تا بماند و از آن شاهزاده که ای رانش می‌خوانیم پاسداری کند.

*پژوهشگر حوزه اسطوره شناسی

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=127438

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.