آوین ویژه»

استاندار گلستان: آماده‌ایم با همت دولت، مشکلات استان را حل کنیم برگزاری کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب تعداد موزه‌های آذربایجان غربی به ۲۳ مورد افزایش می‌یابد تلاوت حامد علیزاده در دیدار نمایندگان کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب ارائه مشاوره حقوقی رایگاه به هم‌وطنان مسیحی مجتمع فرهنگی و هنری خراسان شمالی سال آینده تکمیل می‌شود توسعه نشاط اجتماعی و سیاسی در اهواز شکل بگیرد «نتانیاهو» فردا به آمریکا سفر می‌کند دولتمردان تحریم‌های ظالمانه علیه کشتیرانی ایران را جدی بگیرند / مقابله دولت با تحریم از طریق همکاری با بخش خصوصی پیام‌های تسلیت در پی شهادت برادرزاده محسن تنابنده هشدار نارنجی هواشناسی؛ گردوغبار و بارش‌های موسمی در راه ۶ استان توقف خودروهای حامل سوخت قاچاق در ایست و بازرسی رودان هشدار شدید نامزد جانشینی «جوزف بورل» علیه چین دستگیری سارق لوازم داخل خودرو در تبریز‎ ‎ استقرار تیم سیار خون‌گیری در پاوه تعرفه ۱۰۴ درصدی آمریکا علیه چین اجرایی شد آمریکا در حمایت از آشوب‌های گرجستان شراکت راهبردی با تفلیس را تعلیق کرد هشدار رهبر انقلاب برای بشار اسد

1

بویینگ «۷۴۷SP»، ملکه عجیب آسمان / داستان تولد یک هواپیمای خاص با ۵ موتور جت

  • کد خبر : 134831
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۸
بویینگ «۷۴۷SP»، ملکه عجیب آسمان / داستان تولد یک هواپیمای خاص با ۵ موتور جت

بویینگ ۷۴۷، معروف‌به «ملکه‌ی آسمان‌ها»، یکی از نمادین‌ترین هواپیماهای تاریخ است که تولیدش در سال ۲۰۲۳ متوقف شد، اما برخی از آن‌ها همچنان به پرواز ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از زومیت، یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های این هواپیما، ۷۴۷SP است که نسخه‌ای کوتاه‌تر و با برد پروازی بیشتر بود. از این مدل تنها دو فروند باقی مانده که هر دو متعلق به شرکت پرت‌اندویتنی هستند و به عنوان «آزمایشگاه پرنده» استفاده می‌شوند. هر دو هواپیما برای آزمایش موتورهای جدید طراحی شده‌اند و پنج موتور دارند.

توسعه‌ی موتور جت، فرآیندی طولانی و پیچیده است. ابتدا موتور به صورت استاتیک (بدون روشن‌شدن) آزمایش می‌شود. سپس روی پایه‌های بزرگی روی زمین قرار می‌گیرد و با سرعت‌های مختلف کار می‌کند تا مهندسان عملکرد و صدایش را بررسی کنند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح موتور در شرایط واقعی، باید آن را در ارتفاع بالا و دماهای مختلف (از گرمای سطح دریا تا سرمای شدید در ارتفاع ۹۰۰۰ متری) آزمایش کرد.

به روایت اتوپیان، برای آزمایش موتور در پرواز، دو راه وجود دارد: جایگزینی موتور اصلی: در این روش، یکی از موتورهای هواپیمای بازنشسته با موتور جدید جایگزین می‌شود. فضای داخلی هواپیما به‌جای صندلی مسافران، پر از تجهیزات و نمایشگرهای نظارتی برای مهندسان است. از آن‌جایی که موتور جدید اغلب بزرگ‌تر از موتورهای اصلی است، ظاهر هواپیما عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

نصب موتور اضافی: این همان روشی است که در بوئینگ ۷۴۷SP استفاده می‌شود. در این حالت، هواپیما ضمن حفظ چهار موتور اصلی خود، موتور آزمایشی اضافه‌ای دارد. اگر موتور آزمایشی دچار مشکل شود، هواپیما می‌تواند با استفاده از موتورهای اصلی خود بدون مشکل فرود بیاید.

بویینگ «۷۴۷SP»، ملکه عجیب آسمان / داستان تولد یک هواپیمای خاص با ۵ موتور جت

مدل ۷۴۷SP در دهه‌ی ۱۹۷۰ به درخواست شرکت‌های هواپیمایی پن‌ام و ایران ایر ساخته شد. آن‌ها به هواپیمایی نیاز داشتند که بتواند بدون توقف، مسیرهای طولانی مانند نیویورک به خاورمیانه را طی کند. بویینگ برای رقابت با شرکت‌های دیگر که هواپیماهای پهن‌پیکر کوچک‌تری تولید کرده بودند، تصمیم گرفت نسخه‌ای از ۷۴۷ را با بدنه‌ی کوتاه‌تر و وزن کمتر بسازد.

بویینگ با حذف حدود ۱۵ متر از بدنه‌ی اصلی ۷۴۷، وزن بال‌ها را کم کرد و تغییراتی در فلپ‌ها و تعداد درهای هواپیما داد. در نتیجه، وزن ۷۴۷SP حدود ۱۸ تن کمتر از مدل اصلی شد.

۷۴۷SP با برد پروازی ۱۰۸۰۰ کیلومتر، در زمان خود بی‌نظیر بود و رکورد طولانی‌ترین پرواز دور دنیا را ثبت کرد. تنها ۴۵ فروند از این مدل ساخته شد که اکنون فقط دو فروند به عنوان آزمایشگاه پرنده فعال هستند.

بویینگ‌های ۷۴۷SP پرت‌اندویتنی با حمل موتور اضافی به آزمایش طرح‌های جدید کمک می‌کنند و نقش مهمی در آینده هوانوردی دارند. به گفته‌ی این شرکت، از سال ۲۰۰۱، هواپیماهای ۷۴۷SP در ۱۴۰۰ آزمایش پروازی و زمینی برای ۷۱ موتور مختلف شرکت کرده‌اند.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=134831

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.