آوین ویژه»

کتاب سال حوزه برترین‌های خود را شناخت ادامه عملیات نظامی ارتش صهیونیستی در جنین برای هجدهمین روز متوالی ثبت نام وام ضروری ۲۰ میلیونی این گروه آغاز شد + شرایط دریافت وزیر ارشاد: رنج کودکان غزه و آتش‌زدگان کالیفرنیا، مرز نمی‌شناسد بورس تا یکشنبه تعطیل است مشهد میزبان ۱۰ هزار دانشجو در طرح ملی «همسفر تا بهشت» است نماینده مجلس در قهوه‌خانه سوژه کاربران شد + عکس بوشهر مقام سوم مسابقات هنرهای فردی کشور را کسب کرد موجودی روبل در بانک مرکزی هشدار روسیه به رومانی درباره عنصر نامطلوب خواندن دیپلمات‌های روس ۲ مدیر ستادی استانداری مازندران منصوب شدند نظارت بر فروش و نحوه ذبح دام در روز عید قربان – اهواز قرارداد بزرگ قطر با بوئینگ برای خرید ۱۶۰ فروند هواپیما سانحه رانندگی در جاده تربت حیدریه با ۵ فوتی و ۳ مصدوم ترافیک سنگین در آزادراه‌های استان قزوین دست و پا زدن بی فایده در بورس | سهامداران مراقب باشند جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد ترامپ چه حرفی زد که ایلان ماسک هیجان‌زده شد؟

2

«دِل» منشأ و مبدأ تمام رفتارهای انسان است

  • کد خبر : 13662
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
«دِل» منشأ و مبدأ تمام رفتارهای انسان است

مشهد- نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: تمام رفتار ما با اراده صورت می‌گیرد، چرا ما برای انجام کار اراده می‌کنیم، زیرا اراده مبتنی بر «خواست» است و دِل کانون «خواسته‌ها» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز پنجشنبه در نخستین نشست طرح بصیرت افزایی سپاه پاسداران که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در آموزش اخلاق هیچ استادی نیرومندتر از حضرت علی (ع) نیست، بنابراین شایسته است برای درس اخلاق در محضر ولایت مولا زانو بزنیم و مبانی اخلاق را از ایشان درخواست کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: با بیان اینکه ما اخلاق را برای اصلاح رفتار خود لازم داریم، ابراز کرد: به همین منظور باید روی بحث‌های رفتاری اخلاق مانند صبر، بردباری، سخاوت و … تمرکز کنیم که به‌عنوان یک بنده خوب خدا جریان رفتاری ما بایستی چگونه باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در وصیت خود به امام حسن (ع) می‌فرمایند «پسرکم، دل تو با موعظه زنده کن»؛ زنده کردن دل به‌عنوان یک اصل اخلاقی اولین مسئله‌ای است که ایشان با امام مجتبی (ع) در میان می‌گذارند.

علم‌الهدی اضافه کرد: تمام تفاوتی که یک انسان موفق در زندگی خود با یک فرد شکست‌خورده دارد، در همین زنده‌بودن دل است و یا تمام تفاوتی که یک انسان مؤمن، متدین، عابد، زاهد و دلداده حق که تا مرز جان دادن در مسیر عبودیت حرکت می‌کند با انسان کافر، مرتد و معاند دارد نیز در همین «زنده‌بودن دل» است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آغاز هفته بسیج خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در بسیج به‌عنوان یک اصل مطرح است، همین زنده‌بودن دل است، امام خمینی (ره) در مورد بسیج دو کلام دارند که در یکی از آن‌ها ماهیت بسیج و در کلام دیگر اوج عظمت بسیج را مشخص می‌کنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بسیج را لشگر مخلص خدا معرفی کردند، تصریح کرد: لشگر مخلص یعنی شما هر چیزی که نیاز به سرمایه‌گذاری تا پای جان و مجاهدت دارد را می‌توانید در بسیج پیدا کنید.

علم الهدی با اشاره به اینکه کسی که دلی زنده دارد به فکر مقام، درجه و جایگاه اجتماعی و سیاسی نیست، دل‌زنده تنها برای خدا کار می‌کند، تأکید کرد: امام خمینی (ره) در بیان اوج عظمت بسیج می‌فرماید که «خدایا مرا با بسیجیان محشور بفرما».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی منشأ و مبدأ تمام رفتارهای انسان را «دِل» او دانست و اضافه کرد: ببینید عزیزان امیرالمؤمنین (ع) ابتدا در مورد قلب و نه عقل سخن گفتند، زیرا ما در فکر خودمان هر تصمیمی می‌گیریم تابع دِل ما است، تمام رفتار ما با اراده صورت می‌گیرد، چرا ما برای انجام کار اراده می‌کنیم، زیرا اراده مبتنی بر «خواست» است و دِل کانون «خواسته‌ها» می‌باشد.

وی با بیان اینکه اگر بنا شد در کانون خواسته‌های ما خداوند قرار گرفت، دل‌زنده می‌شود، تصریح کرد: اگر کانون این خواسته‌ها درست شد، غیر از خدا چیزی نمی‌خواهیم و عقل، اعضا و جوارح ما نیز به دنبال اصول اخلاقی می‌رود.

علم الهدی گفت: خداوند متعال در سوره مبارکه طه می‌فرماید «ما با آدم عهدی بستیم و او عهد را فراموش کرد، برای او تصمیم محکمی نیافتیم که مطابق عهد ما عمل کند» و در سوره بقره می‌فرماید «آدم از خدا ابتدا کلماتی را تلقی کرد، بعد توبه کرد، خداوند توبه او را پذیرفت».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تفاوت «خواستن» و «انجام ندادن» ابراز کرد: وقتی این دو آیه را کنار هم بگذاریم، این سوال مطرح می‌شود که انسان چه عهدی را با خدا بسته بود و فراموش کرد، آن عهد این بود که هرچه من نمی‌خواهم تو هم نخواه و هرچه را می‌خواهم تو نیز بخواه.

وی عنوان کرد: وقتی آدم از میوه آن درخت خورد، از بهشت رانده شد و تا ۲۰۰ سال در دشت و دریا سرگردان بود که چه شد، سپس خداوند به او پنج کلمه (به معنای حقیقت بزرگ) را نشان داد که با آن‌ها آدم فهمید چه اشتباهی کرده است و توبه کرد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=13662

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.