آوین ویژه»

تردد از جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال ممنوع شد صعود پالایش نفت بندرعباس به یک هشتم جام حذفی فوتبال مدیرعامل پرسپولیس: مهدی تارتار یکی از گزینه های ماست کشاورزان در انجام عملیات کشاورزی احتیاط کنند سواحل گیلان به محیطی امن و جذاب برای گردشگران تبدیل شود کشته شدن نظامی رژیم صهیونیستی در غزه مسکو: ترامپ سیگنال‌های مبهمی مخابره کرده است! ماجرای عجیب مرگ سعید امامی با داروی نظافت چه بود؟ ادامه روند افزایش قیمت طلا | امروز سه شنبه ۲۰ آذر رکورد جدیدی ثبت شد حضور مدیران و استانداران در مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها حال و هوای ورزشکاه وطنی قائمشهر تماشای عبور ناوگروه ۸۶ از اقیانوس‌های جهان در شبکه دو دلیل کاهش قیمت طلا در بازار امروز | خرید طلا توصیه می شود؟ آغاز اکران فیلم «داوج پارادیزو» در «هنر و تجربه» کارگاه پیشرفته هوش مصنوعی ویژه نخبگان و اساتید حوزه علمیه مازندران فیش حقوقی اسفند بازنشستگان تامین‌ اجتماعی بالاخره بارگذاری شد مدارس بعدازظهر زنجان غیرحضوری شد دلایلی که نشان میدهد جنگ ایران و آمریکا اتفاق نمی‌افتد

0

نقش‌های کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه تماشایی شد

  • کد خبر : 14730
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
نقش‌های کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه تماشایی شد

نمایشگاه «نشان» با حضور اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مراسم گشایش نمایشگاه «نشان» عصر پنجشنبه اول آذر، با هدف پژوهش و بررسی تاریخی نشانه‌های مطبوعاتی دوران قاجار در موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

با شروع دوران عباس میرزا و در پی تغییر حکومت‌های قاجاری، جامعه‌ای از روشن‌فکران شکل گرفت که با انتشار گزارش‌ها، مقالات و شب‌نامه‌های پراکنده، و سپس گاه‌نامه و روزنامه، فضایی برای بررسی و نقد مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کردند و از این طریق آگاهی عمومی را افزایش دادند و زمینه‌ساز جنبش‌های اجتماعی و در نهایت نقش کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه ایفا کردند. مداومت گسترش این نشریات تأثیری عمیق بر توسعه دموکراسی و درک عمومی از حقوق اجتماعی، هنر و فرهنگ در ایران گذاشت و گرافیک ساده‌ آن‌ها نیز در شناخته شدن و گسترش دایره‌ نفوذشان مؤثر بود.

در این میان، با وجود فراوانی و زیبایی مطبوعات قاجار، به‌جز چند خوشنویس مانند میرزا رضا کلهر، میرزا زین‌العابدین، ملک‌الخطاطین و احتمالاً عماد الکتاب و معدودی دیگر، نامی از طراحان این دوره باقی نمانده است. اما نمایش بیش از ۱۰۰ اثر در این نمایشگاه می‌تواند نمایانگر بخشی از توانایی‌های خطوط فارسی و همچنین عملکرد تصاویر و نمادهای ملی و مذهبی در بستر نشانه‌های مطبوعاتی آن دوران باشد و برای علاقه‌مندان به گرافیک دیزاین، تایپوگرافی، خط و تاریخ تجسمی ایران جذاب و راهگشا باشد.

این نمایشگاه با بهره‌گیری از پژوهش‌های گسترده پیرامون «لوگوهای مطبوعات دوره قاجار» که در کتابی به همین نام نوشته محسن احتشامی گردآوری شده، بر آن است تا تلاش‌های طراحان گرافیک گمنام این سرزمین در عصر قاجار را به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه تا پایان آذر، هر روز به‌جز جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. موزه گرافیک ایران در بزرگراه بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان شهیدان برادران قزوینی، محوطه‌ شمالی پارک پلیس واقع شده است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=14730

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.