آوین ویژه»

درآمد 4 همتی دولت از مالیات خانه‌های لوکس سرپرست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان منصوب شد رامین رضاییان در مراسم رونمایی از کیت پرسپولیس + عکس عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری پشت صحنه «پایتخت ۷» آخر هفته پخش می‌شود چرا طالبان حقابه ایران را نمی‌دهد؟ جامع ترین خدمات وکیل دادگستری در موسسه اترس حضور معاون رئیس‌جمهور در منزل مرحوم استاد منیره گرجی زلزله ۴.۱ ریشتری جنوب استان بوشهر را لرزاند فرصت ها و تهدیدهای رودخانه ای در مازندران ایجاد صندوق حمایت از ایده‌های هوش مصنوعی در پردیس دانشگاه آزاد واژگونی موتورسیکلت در دلیجان ۲ فوتی و مصدوم بر جای گذاشت پروازهای امروز فرودگاه بیرجند به علت شرایط جوی هوا لغو شد عراقچی: زمینه‌ای برای مذاکره با ترامپ وجود ندارد آرامگاه «عطار» گلباران شد هدف دولت از حذف ارز نیمایی چه بود؟ دعوت حجت الاسلام زائری برای حمایت از مجله «خیمه» نبیه بری: لبنان وارد مرحله جدیدی از همبستگی و اتحاد ملی شد

0

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

  • کد خبر : 15428
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

پروژه موسیقایی «اُستیناتو» تجربه جدید علی احمدفر آهنگساز و پژوهشگر موسیقی با برگزاری یک مراسم رونمایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «اُستیناتو» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه‌های موسیقایی است که طی روزهای گذشته با طراحی علی احمدی فر و حضور تعدادی از شناخته شده ترین نوازندگان کشور توسط نشر «نوفه» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بردیا کیارس، نیما زاهدی، تینا جامه گرمی، کاوه تسعیری، لعیا اعتمادی، آتنا اشتیاقی، مرحوم پورنگ پورشیرازی، محمدحسین چم حیدری از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده هنرنمایی کرده اند. ضبط این اثر نیز در استودیو ۵۴ توسط پویا پایور انجام شده و میکس و مستر اثر نیز توسط حامی حقیقی صورت گرفته است. این در حالی است که کیوان میرهادی نگارنده متن جلد آلبوم بوده و گروه اجرایی هم آن را به مرحوم حسین اصلانی آهنگساز پیشکسوت موسیقی تقدیم کرده است.

هادی ثابت آهنگساز سینما، تئاتر و تک نواز ساکسیفون در مراسم رونمایی این آلبوم که به میزبانی استودیو «شهر صدای پارسیان» برگزار شد، به ارائه پیشینه ای مختصر از پروژه موسیقایی «اُستیناتو» پرداخت و سپس یکی از قطعات این اثر برای حاضران پخش شد.

بردیا کیارس آهنگساز و رهبر ارکستر هم درباره نوازندگی این آلبوم بیان کرد: در دنیای مدرن و در کشورهای پیشرفته نوازندگان «ویرتئوز (نوازندگان چیره‌دست و توانایی که مهارت نوازندگی خود را در صحنه به علاقه‌مندان نشان می دهند)» تمایل زیادی برای اجرای آثار آهنگسازان پیشرو داشته و علاقه زیادی هم به چالش نوازندگی دارند. اما در ایران به علت تعداد بسیار کم از آثار پر چالش برای نوازنده و به علت فقدان آشنایی، استقبال مخاطب و هزینه زیاد استودیو این گونه آثار تولید نمی شوند.

سولیست ویولن اول این آلبوم توضیح داد: آهنگسازها و نوازنده ها می‌بایست با همکاری یکدیگر هر روز آثاری با تفکر امروزی بیافرینند. بهترین ضبط برای آثاری با خصوصیات کلاسیک و بار معنوی ژرف، نیاز به امکان ضبط به صورت آنسامبل است که امکانات آن به این سادگی وجود ندارد.

نیما عطرکار روشن آهنگساز موسیقی مدرن و معاصر، پژوهشگر موسیقی ضمن ارائه توضیحاتی درباره قدمت تصنیف آثار به ویژه کوارتت زهی علی احمدی فر درباره آسیب شناسی جریان ژورنالیستی موسیقی معاصر ایران نیز سخن گفت.

وی تاکید کرد: در آلبوم «اُستیناتو» از تکنیک های مینی مالیستی استفاده شده اما اصلا مینی مالیستی نیست و بهتر است گفته شود رویکردی پست مینی مالیستی دارد. این آلبوم در حدود سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ تصنیف شده و از نخستین آثاری است که در ایران با این رویکردِ معاصر تصنیف شده است. این آلبوم که متعلق به دهه ۲۰ زندگی هنری علی احمدی فر است برای معرفی به آنسامبل هایی چون کرونوس کوارتت تصنیف شده است.

رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی

علی احمدی فر طراح پروژه موسیقایی «اُستیناتو» هم در مراسم رونمایی این پروژه توضیحاتی را درباره دلایل تاخیر طولانی در اجرا و ضبط آثار این آلبوم ارائه داد و یکی از دلایل عمده آن را به کیفیت نوازنده ها، خواننده و امکانات ضبط و هنر میکس ارتباط داد و عنوان کرد که بدون هنرنمایی نوازندگان پروژه به سرانجام رساندن «استیناتو» امکان پذیر نبود.

وی به مفاهیم زیبایی شناسانه آهنگسازی اش پرداخت و گفت: هر هنری وابسته به تاریخ آن هنر است. من معتقدم هنر در خلا به وجود نمی آید. بخش قابل توجهی از موسیقی مدرن می خواست صرفا نوآورانه باشد و به همین دلیل در مسیر اثبات و توضیح یک فرمول یا یک ایده و یا یک مانیفست حرکت کرد و نتیجه آن تالیف آثاری تک وجهی شد که خود مولف آن نیز به اثرش معمولا تعلق خاطری نداشت.

این پژوهشگر و منتقد موسیقی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: آهنگساز برای نو بودن هنرش بهتر است به درون خود مراجعه کند. در این صورت قطعا اثری جدید و نو مانند اثر یک انگشت به شکلی بی همتا تالیف خواهد کرد. آهنگسازی هنری است که نیمی از آن تکنیک های وسیع آهنگسازی به اندازه تمام تاریخ موسیقی بوده و نیمی دیگر نیز نگاه به درون خود هنرمند است به طوری که نمی‌توان این ۲ را از هم جدا کرد. این جهان با همه عظمتش آینه ای در مقابل انسان است که خود را در آن بنگرد. همه این کائنات در درون انسان به شکلی چند وجهی وجود دارد و مولف عاشقی که به درون خود نگریسته است (درونی که چند وجهی است)، پس اثر هنری ای از او نشأت می‌گیرد که علاوه بر چند وجهی بودن، زنده است.

احمدی‌فر تصریح کرد: این اثر موجودی زنده و میراث دار تاریخی بوده که وارث آن است. ژنتیکی که به آن ارث رسیده است در آن هست و وجوه مختلف تاریخیِ آن در وجودی جدید و منحصر به فرد و نو به مثابه اثر انگشتی بی مانند متولد می شود که پلورالیسم توضیح دهنده آن است.

حامی حقیقی از هنرمندان شاخص عرصه میکس و مستر نوازنده کلارینت نیز درباره میکس آنسامبل ها در حوزه موسیقی کلاسیک و اجرای زنده در فضای آکوستیک توضیحاتی را ارائه داد. این در حالی بود که نیما زاهدی نوازنده شناخته شده ویولن هم در بخش پایانی مراسم درباره چالش های نوازندگی و تکنیکی و ارزش های معنوی و عدم قطعیت آثار این آلبوم سخن گفت.

بردیا کیارس، نیما عطرکار روشن، هادی ثابت، حامد ثابت، حامی حقیقی، نیما زاهدی، علی مغازه ای، یاور احمدی فر، آیین احمدی فر، احسان صدیق، کیوان پورنصری نژاد، علی بهرامی، کیوان کیارس، محسن میرمهدی، شاهین مهاجری، میرعلیرضا میرعلی نقی، محسن ثقفی، سیاوش لطفی، پیتر پیرحسینلو و جمعی از هنرمندان توسط نشر موسیقی جوان (نیما جوان) از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=15428

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.