آوین ویژه»

مدارس و ادارات آذربایجان‌غربی فردا سه‌شنبه تعطیل است واکنش جنجالی رسایی به استعفای ظریف/ دیدید چه خاکی به سرمون شد؛ دستی دستی خودمان را بدبخت کردیم! روسیه یک منطقه دیگر در «دونتسک» را آزاد کرد جراحی ساختار جهاد کشاورزی؛ حذف موازی‌کاری به نفع کشاورزان و مصرف کنندگان روز خوش برای بازار سرمایه / بورس سبزپوش شد حمایت آشکار ماسک از خروج آمریکا از ناتو و سازمان ملل متحد مربیان جدید استقلال کی به تهران می‌رسند؟ یک ملی‌پوش از استقلال جدا شد+ عکس با تمرکز بر خودکفایی و توسعه پایدار:دستاوردهای چشمگیر فولاد سنگان تا پایان مهر توزیع ۶۰۰ بسته معیشتی در چاراویماق حسین شریعتمداری عذرخواهی کرد نوای ارکستر سمفونیک تهران در فلک‌الافلاک طنین انداز شد سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران منصوب شد «البرهان»: کار تمام شد؛ خارطوم دیگر آزاد است آخرین وضعیت راه‌ها و جاده‌های کشور/ جان باختن حدود ۸۰۰ نفر در تصادفات نوروزی ترور “قاضی احسان باقری” در شیراز/ تروریست‌ها متواری شدند کرملین: تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه ضروری بود کدام آیفون تراشه‌های ۱.۴ نانومتری اپل را دریافت می‌کند؟

2

پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است

  • کد خبر : 18540
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است

روح الله اسلامی گفت: پاسخ به پرسش «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» نشان می‌دهد پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله اسلامی در پنل «فرهنگ و علوم انسانی» همایش ملی فلسفه فرهنگ با تاکید بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران و قم برگزار شد گفت: ملاحظه و پرداختن فلسفی به موضوع «فرهنگ» طی سه دهه گذشته در ایران، نمونه‌ای از اقتباس فرهنگی از محصولات فرهنگی و تمدنی اروپای مدرن است که در برقرار کردن پیوند با مقتضیات «تاریخی» ایران اسلامی کامیاب نبوده است.

وی افزود: بررسی مهم‌ترین شواهد این ملاحظه فلسفی از جمله معرفی فارابی به‌منزله «فیلسوف فرهنگ»، طرح بحث از فلسفه فرهنگ چونان «فلسفه مضاف» یا «فلسفه خاص»، و امتداد چنین بحثی با تمرکز بر پاسخ به پرسش از «چیستی و نحوه وجود» فرهنگ نشان می‌دهد از یک سو با گرته‌های فرهنگ‌پژوهی در سنت فلسفه ایران اسلامی پیوندی برقرار نشده و از سوی دیگر پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است.

اسلامی ادامه داد: دقت در آثار فیلسوفان مسلمان از فارابی تا میرداماد و ملاصدرا نشان می‌دهد که آنها پرداختن فلسفی به دانش‌های گوناگون را با اهتمام به بحث درباره طبقه‌بندی علوم پیگیری کرده‌اند و به طور مثال درباره «دین» از علم دین و علوم دین یاد کرده‌اند اما اندیشمندان ایران طی بیش از دو سده گذشته این رویکرد را رها کرده‌اند و معاصران با عدول از ضابطه فیلسوفان متقدم و متاخر، هر گونه مطالعه موضوع از چشم‌انداز فلسفه را ذیل عناوین فلسفه مضاف مطرح کرده و کارکرد سامان‌بخشی فلسفه نسبت به مجموعه دانش‌ها مغفول واقع شده است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: در مسیر مواجهه با دستاوردهای فکری اروپای مدرن اگر رویکرد پژوهشگران مبتنی بر ملاحظه مقتضیات «تاریخی» ایران اسلامی – نه ذوق‌زدگی و نه مرعوب شدن – باشد می‌توان نمونه‌ای از هم‌سخنی میراث سنت معقول اسلامی را با بحث متفکران نوکانتی مکتب جنوب غربی آلمان توضیح داد که با دغدغه فرهنگ‌پژوهی و تاکید بر تمایز «اراده» و «عاطفه» درباره «ارزش‌های فرهنگی» استدلال کرده‌اند و در تداوم دیدگاه‌های کانت و هگل از «اخلاق اجتماعی» (در کنار اخلاق فایده‌گرا و اخلاق مطلق‌گرا) به دفاع برخاسته‌اند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=18540

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.