آوین ویژه»

راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن در ۱۴۰ نقطه استان مرکزی برگزار می‌شود غدیر جلوه‌ای از شخصیت جامع امیرالمؤمنین (ع) است انتشار گواهی سکه بانک مرکزی با قوانین بورس مغایرت دارد بهره‌گیری از ظرفیت سامانه‌های هوشمند برنامه جدی راه‌آهن است نمایش آثار تجسمی سینمایی‌ها در خانه هنرمندان مصوبات جلسه شورای ملی تامین مالی اعلام شد جزییات جدید از چالش‌های مالیاتی رمزارزها لزوم تغییرات فرهنگی برای مقابله با خشونت علیه زنان انتخاب نمایندگان ایران در اتحادیه تجاری زنان بریکس عراقچی بر تقویت روابط با همسایگان از طریق دیپلماسی استانی تاکید کرد صادرات از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم افزایش یافت اطلاعیه دانشگاه علم و صنعت درباره امتحانات پایان ترم پویش ایران همدل در شهرستان مرزی خواف نحوه تاثیر سوابق کنکور ۱۴۰۵ در انتظار ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش ۱۹ درصدی تصادفات در جاده‌های آذربایجان غربی طی ایام نوروز تجمع بانوان فاطمی در محضر شهید گمنام در اراک دادوستد یک میلیون و ۱۸۹ هزار تن محصول در بورس کالا آنکارا: به تماس با شرکایمان برای بازگرداندن ثبات در سوریه ادامه می‌دهیم!

2

دنیای نوجوانان دنیای متفاوتی است/ اهمیت شناخت فرم مطلوب

  • کد خبر : 2061
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
دنیای نوجوانان دنیای متفاوتی است/ اهمیت شناخت فرم مطلوب

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معتقد است که برای تولید اثر مناسب برای نوجوان باید شناخت کاملی از این رده‌ سنی و مسائل مختلف‌اش داشته باشیم.

ناصر آویژه بازیگر، کارگردان و عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان در مورد آسیب‌شناسی تئاتر نوجوان و راهکارهای موجود برای ترمیم و جلوگیری از این آسیب‌ها، به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید فهمید که این آسیب‌ها چیست و سپس در راستای آن اقداماتی را انجام داد. نکته اول اینکه به سراغ موضوعاتی که باید برای نوجوانان کار بشود نمی‌رویم و این مورد می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد زیرا برهه زمانی نوجوانی یک برهه کاملا متفاوت از دیگر بازه‌های سنی یک انسان است و سرشار از مسائلی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. برای مثال مسائل جنسی، جنسیتی، احساسی و عاطفی برای نوجوانان باید به درستی در آثار نمایشی تشریح شود به این دلیل که در این برهه با غلیان این قبیل از احساسات طرف هستیم.

وی درباره راهکارهای پیشنهادی خود، توضیح داد: باید با دید متخصصانه و علمی‌تری به این موارد در تئاتر نوجوان بپردازیم تا بتوانیم به نوجوانان ورود کنیم و مرز موجود در بین نوجوان با بزرگسال شکسته شود. به این طریق ارتباط مطلوبی برقرار می‌شود. موضوع بعدی موضوع فرم تئاتر نوجوان است که باید شناخت بیشتری از فرم مناسب در این بخش از تئاتر پیدا کنیم. این مستلزم شناخت کافی از فضای فکری نوجوانان و تفاوت آن‌ با تئاتر کودک و بزرگسال است تا در نهایت با رسیدن به این شناخت در محتوا و فرم به درستی گام برداریم و خود را به این رده‌ سنی نزدیک‌تر کنیم.

آویژه در ادامه سخنان خود یادآور شد: به نظرم اگر بخواهیم بگوییم تئاتر نوجوان در قالب استاندارد چه تئاتری است، در ابتدا باید دبیر جشنواره از یک سال قبل آثاری را به نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان سفارش بدهد و سپس در انتخاب آثار دقت بیشتری کند.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، درباره ارزیابی خود از این جشنواره نیز گفت: قطعا به دلیل سابقه استان همدان در برگزاری این جشنواره انتظار می‎‌رود با یک جشنواره پرشور و حرفه‌ای برخورد کنیم و به قطع همینطور است. نکته‌ بسیار مثبت این است که امکانات اجرایی جشنواره دوره به دوره افزایش پیدا می‌کند، برای مثال افتتاح و بهره‌برداری از سالن نمایش تازه‌ «پلاتو عین‌القضات» و در کل اضافه‌شدن سالن‌های نمایشی، امکانات اجرایی و این قبیل موارد از برکات جشنواره‌ها است که در راستای بهبود زیرساخت خود می‌کوشند.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان با دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران تا ۱۷ آبان در حال برگزاری است.

عکس از گاتا ضیاتبری است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=2061

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.