آوین ویژه»

ترکیه: اسرائیل باید خسارات وارده به لبنان را جبران کند نشت و انفجار گاز در آناخاتون و مصدومیت یک نفر اسطوره میلان استقلالی شد! اقدامات ضدفلسطینی تشکیلات خودگردان در «جنین» بمباران مجدد یمن توسط جنگنده‌های آمریکایی اعزام تیم درمانی هلال‌احمر زنجان به کربلا جهت ارائه خدمات به زائران نعیم قاسم: مانع از ورود دشمن به «خاورمیانه جدید» از دروازه لبنان شدیم پزشکیان روز دوشنبه به قم سفر می کند تیم ملی دوومیدانی برای حضور در مسابقات کشورهای اسلامی آماده می‌شود انتقاد همتی از وقفه ۲۰ ساله در آماده‌سازی سامانه گمرک سوئد سفیر ایران را احضار کرد «نجات آب» ـ ۱۰ | «بیمه هدفمند و هوشمند» برای محصولات کم‌آب‌بر نادره رضایی: آثار هنری معاصر بیانگر کلاف‌های پیچیده‌ای در زندگی مدرن هستند برنامه‌های آشپزی تلویزیون تغییر کرد کالای اساسی به جای پول نقد؛ نسخه نجات معیشت مردم نوشته شد رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های کشور چگونه گروه‌های مالی با توجه به وضعیت بد بازار، همچنان سود می‌سازند؟ / رونمایی از سه محصول دیجیتال درنمایشگاه کیش اینوکس۲۰۲۴ دمای ۴ شهر استان تهران به ۴۰ درجه می‌رسد

0

ضرورت تقویت ناوگان دریایی جهت دسترسی به بازار روسیه

  • کد خبر : 24668
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
ضرورت تقویت ناوگان دریایی جهت دسترسی به بازار روسیه

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: برای دسترسی به بازار روسیه، مسیر ترانزیتی از آذربایجان می‌گذرد که برای ایران به یک مانع تبدیل شده و باید به فکر تقویت مسیر دریایی باشیم.

به گزارش بازار، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ضمن تأکید بر نبود روبل موردنیاز در تجارت با روسیه گفت: آذربایجان در بازار روسیه رقیب ایران است و این رقابت در صادرات محصولات کشاورزی شدت بیشتری دارد و در همین حال خاک رقیب، مسیر اصلی ترانزیت کالا به بازار مستعدی مانند روسیه شده است.

روشنعلی یکتای قرابایی، نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از مانع‌تراشی‌های جمهوری آذربایجان در تجارت ایران و روسیه گفت و توضیح داد: این موضوع چند سالی است که دغدغه صادرکنندگان ایرانی در تجارت با روسیه شده است. آذربایجان در بازار روسیه رقیب ایران است و این رقابت در صادرات محصولات کشاورزی شدت بیشتری دارد و حالا خاک رقیب، مسیر ترانزیت کالا به بازار مستعدی مانند روسیه است، علاوه بر ایران ترکیه نیز در بازار روسیه رقیب ایران محسوب می‌شود با این تفاوت که ترکیه برای آذربایجان حکم یک پدرخوانده را دارد بنابراین رفتار تبعیض‌آمیز آذربایجان در ارتباط با همسایگان خود برای عبور از خاک این کشور اکنون به قدری برجسته شده که حتی خود روس‌ها هم به آن اذعان دارند و این گونه ضعف روابط دیپلماتیک به طور جدی بر تجارت ایران با روسیه تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: در این شرایط راهکار مؤثر این است که ایران برای نفوذ بیشتر به بازار روسیه حمل دریایی را تقویت کند و از انواع شناورهای رورو و لاینر و حتی حمل هوایی سیستم لاجستیک خود را تقویت کند و بر رقبا غلبه داشته باشد با این حال اکنون وضعیت تردد کشتی‌ها و نحوه نرخ‌گذاری آنها نابه سامانی‌های قابل‌توجهی دارد.

یکتا تصریح کرد: روسیه در سال، ۷۰۰ میلیارد دلار با جهان تجارت دارد و سهم ایران از صادرات به این کشور تنها یک میلیارد دلار است و در این شرایط متأسفانه سازمان توسعه تجارت همکاری لازم را با بازرگانان ندارد و کیفیت عملکرد مدیران در این سازمان با اعضای اتاق‌های مشترک، کیفیت مطلوبی ندارد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: بازرگانان ایرانی در تجارت با روسیه با مشکل کمبود روبل مواجه هستند و در دریافت تأییدات لازم از بانک مرکزی و سازمان توسعه همکاری لازم با آنها نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بخش زیادی از تکیه ایرانی‌ها برای رسیدن به خاک روسیه مسیر ترانزیت آذربایجان نباشد این کشور با توجه به هزینه‌ای که بابت ترانزیت از ماشین‌های ایرانی می‌گیرد مدارای بیشتری خواهد داشت.

یکتا همچنین خبر داد: در پی مذاکرات بخش خصوصی بازرگانی روسیه و ایران دو طرف به توافق رسیدند از این پس خود در موضوع دعاوی و رفع اختلافات ورود و آنها را حل کنند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=24668

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.