آوین ویژه»

اجلاسیه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد سامانه اورژانس ۱۱۵ بوشهر ویژه ناشنوایان راه اندازی شد مدارس ابتدایی شیفت بعد از ظهر شهرستان قوچان غیر حضوری شد ملانوری: نمایشگاه قرآن کریم امسال واقعاً یک تلاش مجاهدانه بوده است پیام حیدری داور دربی شد چراغ سبز وزیر راه به بلندمرتبه‌سازی در شمال کشور ۵۰ هزار میلیارد برای هموار شدن توسعه در نهاوند مقام صهیونیست: حمله ترکیه به کردهای سوریه، باید زنگ خطری برای اسرائیل باشد حزب الله پایگاه نظامی در جنوب تل آویو را هدف قرار داد واریز عیدی بازنشستگان قبل از ماه رمضان | وعده‌ ای که دل‌ ها را گرم کرد ارتش سوریه تا دمشق عقب نشینی کرد؟ پروژه قطار برقی تهران – مشهد از محل تهاتر نفت تامین می‌شود قیمت سکه پارسیان امروز ۵ دی در بازار اعلام شد + جدول روایتی از اهدای نشان خادمی امام رضا(ع) به خانواده شهید سیدحسن نصرالله وزیر جدید ارتش آمریکا معرفی شد/ انتصاب نماینده «ترامپ» در امور اسیران صهیونیست در غزه حملات سایبری آمریکا به زیرساخت‌های حیاتی چین آخرین وضعیت مصدومان حادثه اسکله شهید رجایی آغاز عملیات آماده‌سازی نیروگاه خورشیدی کرمانشاه/ «ومعادن» در مسیر تأمین انرژی سبز و پایدار

1

ماجرای چاپخانه‌ای کم‌فروغ که روزگاری پاتوق روشنفکران بود

  • کد خبر : 25920
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
ماجرای چاپخانه‌ای کم‌فروغ که روزگاری پاتوق روشنفکران بود

کارگردان «گلبهار» ساخت این مستند را پاسخی به کنجکاوی‌های خود درباره یک چاپخانه می‌داند که پس از ۱۰۰ سال هیچ اثری از شکوه سابق ندارد.

محسن عسکری‌زاده کارگردان مستند «گلبهار» که در بخش مسابقه کوتاه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داستان این مستند گفت: «گلبهار» درباره چاپخانه‌ای به همین نام در یزد است که پس از ۱۰۰ سال به سراغ آن رفته‌ایم. این چاپخانه علاوه‌بر اینکه به چاپ کتاب، مجله یا روزنامه مشغول بوده است درواقع محل و پاتوقی برای دورهمی افراد و روشنفکران در دوران قدیم بوده است. همچنین این مساله برای من جالب بود که در آن دوران ۴۰ روزنامه مثل «ملک»، «طوفان»، «عدالت» و … در این چاپخانه چاپ می‌شدند و تاثیر زیادی بر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در یزد داشتند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه از آنجایی که در یزد ۲ حزب سیاسی وجود داشت، این چاپخانه همواره سعی می‌کرده است که همیشه طرف مردم باشد اما اکنون پس از ۱۰۰ سال هیچ اثری از آن شکوه سابق وجود ندارد و تنها تراکت‌های تبلیغاتی و کارت ویزیت چاپ می‌کند!

این مستندساز عنوان کرد: صاحبان کنونی این چاپخانه فرزندان محمدرضا مدرس‌زاده یزدی صاحب اولیه آنجا هستند. هر نسلی نگاه متفاوتی دارد و متاسفانه ارزش‌هایی که در گذشته وجود داشته است، اکنون برای آن‌ها اهمیت ندارد و دیگر هیچ نقشی از توسعه در این چاپخانه نمی‌بینیم به‌طوری که حتی قصد تعطیلی آن را دارند. از طرفی دیگر فرزندان آقای مدرس‌زاده علاوه‌بر اینکه هیچ اطلاعاتی در اختیار ما قرار ندادند، حتی حاضر نشدند در فیلم حاضر شوند و مشکلات بسیاری هم برای فیلمبرداری از چاپخانه برای ما به وجود آمد به طوری که فیلمبرداری فیلم، حدود سه سال به طول انجامید.

کارگردان «معشوق من کویر» در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود اطلاعات موجب ناقص بودن مستندات شده است، تاکید کرد: ما با صبوری و پیگیری‌‎های بسیار توانستیم این کار را به خوبی پیش ببریم حتی با اینکه این فیلم، محصول سال ۱۴۰۱ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بود اما مسئولان مرکز گسترش یعنی مجید رحیمی و حمید عاشقعلی با صبوری از ما حمایت کردند تا کار به نتیجه دلخواه برسد و با عجله‌کاری چیزی را حذف نکنیم.

عسکری‌زاده در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: از آنجایی که من در ابتدای راه مستندسازی هستم، وقتی که فیلمم در این جشنواره حضور دارد، قوت قلبی می‌گیرم و خودباوری در من بیشتر می‌شود. به طور کلی عزت نفسی که جشنواره به ما فیلمسازان می‌دهد، خیلی مهم است. جشنواره «سینماحقیقت»، تنها رویدادی‌ است که به شکل مستقل به سینمای مستند می‌پردازد و مشاوران انتخاب سعی می‌کنند که به شکل منصفانه، تکنیکال و دغدغه‌مند به انتخاب فیلم‌ها بپردازند.

مستند «گلبهار» روز گذشته ساعت ۲۱:۳۰ در نخستین روز جشنواره «سینماحقیقت» اکران شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=25920

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.