آوین ویژه»

اظهارات ظریف درباره حجاب جنجالی شد فوری | قیمت طلا در بازار گران شد (۱۶ آذر) آیا عرضه سهام دانش‌بنیان‌ها، فصل جدیدی در اقتصاد دیجیتال ایران رقم می‌زند؟ قهرمانی: علیه پالایشگاه‌های متخلف در حوزه سوخت پرونده کیفری تشکیل می‌شود اینفوگرافیک| قیام مردم سیستان در یک نگاه خبر جدید از مذاکره بین ایران و آمریکا + فیلم آتش سوزی در کنیسه یهودی در ملبورن استرالیا المپیاد ورزش‌های فناورانه فرصتی برای تقویت ذهن و بدن دانشجویان ادعای جاسوسی دو نظامی اسرائیلی برای ایران/ اطلاعات حساس گنبد آهنین فاش شد نخست‌وزیر کانادا: ترامپ می‌خواهد ما را نابود کند ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه آهن خراسان جنوبی تخصیص یافت اجرای محدودیت‌ اجباری برق فولادسازان مطابق تفاهم‌نامه صمت و نیرو نتایج آزمون دفتریاری دفتر اسناد رسمی اعلام شد کشته‌شدن ۲ نفر در انفجار خودرو در شمال غرب قدس اشغالی رکورد سفر ایرانیان به خارج با ۱۴ میلیون گردشگر شکسته شد طراحی بسته ملی برای رشد روانی کودکان پس از حمله رژیم صهیونیستی مراسم عزاداری شهادت امام حسن(ع) و رحلت پیامبر(ص) در ایرانشهر امین صفری به مدیرعاملی شرکت آهن و فولاد ارفع منصوب شد

0

راهکاری برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز نیروگاه‌ها

  • کد خبر : 30571
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۰۶
راهکاری برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز نیروگاه‌ها

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F بالغ بر ۳۰درصد گاز کمتری نسبت به متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود.

به گزارش بازار، علی نیکبخت، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران در گفت وگویی اظهار داشت: در روزهایی که ناترازی گاز تشدید شده، یکی از راهکارهای کاهش ناترازی گاز، افزایش کارآیی و راندمان بخش‌های مصرف‌کننده گاز است.

وی افزود: نیروگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مصرف‌کننده گاز کشور هستند چرا که ۹۰درصد تأمین برق کشور به گازطبیعی وابسته است و افزایش راندمان نیروگاه‌ها، به کاهش مصرف سوخت به‌ازای تولید برق معادل، خواهد انجامید.

نیکبخت رویکرد استفاده از تکنولوژی‌های جدید و احداث نیروگاه‌های راندمان بالا را در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور موثر دانست و گفت: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است؛ این درحالی است که متوسط راندمان نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با تکنولوژی کلاس E بالغ بر ۴۹.۵ درصد است.

وی ادامه داد: راندمان نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی که با توربین‌های کلاس F احداث می‌شوند، نزدیک به ۵۷درصد است؛ از اینرو نیروگاهی که با توربین کلاس F احداث می‌شود، نسبت به نیروگاهی که با توربین کلاس E احداث شده، گاز کمتری برای تولید برق برابر مصرف می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران خاطرنشان کرد: در یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F با راندمان ۵۷ درصدی، به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق، ۰.۱۸ مترمکعب گاز باید مصرف کنیم، اما در یک نیروگاه با راندمان فعلی متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور که ۳۹ درصد است، به‌ازای تولید هر کیلووات ساعت باید ۰.۲۶ مترمکعب گاز مصرف کنیم.

وی افزود: یعنی با بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F بالغ بر ۳۰درصد گاز کمتری نسبت به متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور در شرایط فعلی برای تولید برق مصرف می‌شود.

نیکبخت ادعان داشت: نیروگاه‌هایی با توربین‌های کلاس E در حالت سیکل ترکیبی، ۰.۲۱ مترمکعب گاز برای تولید هر کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که مقایسه این نیروگاه‌ها نیز با نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F، حکایت از کاهش ۱۹ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌های کلاس F دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ناترازی گازی که به‌ویژه در فصل سرما در حال حاضر وجود دارد و توسعه ظرفیت‌های تولید گاز، سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و با شرایط فعلی کشور، تأمین این سرمایه‌ها با دشواری‌هایی همراه است؛ کاهش مصرف گاز و بهینه‌سازی فرآیند مصرف آن می‌تواند بسیار برای کشور راهگشا باشد و بدون شک توسعه ظرفیت نیروگاهی با احداث نیروگاه‌های کلاس F نقش موثری در این زمینه خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران با بیان اینکه “احداث نیروگاه‌های کلاس F علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق، با افزایش راندمان به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی کمک خواهد کرد”، گفت: توسعه نیروگاه‌های کلاس F با دستورالعمل‌های توسعه صنعت برق کشور یک الزام است و افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی از این پس باید به سمت استفاده از توربین‌های کلاس F برود.

وی افزود: در این زمینه فردا به مدت دو روز، همایش سالانه کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F برگزار می‌شود که در تلاشیم با حضور تمامی ذی‌نفعان، فعالان صنعت و صاحبنظران این حوزه، چالش‌های توسعه نیروگاه‌های کلاس F را بررسی کرده و تجارب و دانش روز در خصوص توربین‌های گازی کلاس F را به اشتراک بگذاریم.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=30571

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.