آوین ویژه»

جزییات «سینماحقیقت» هجدهم تشریح شد/ خبر خوش برای مخاطبان شهرستانی سخنگوی وزارت خارجه: مادامی که زبان فشار و تهدید وجود دارد، مذاکره مستقیم با آمریکا اتفاق نخواهد افتاد شوک بزرگ به استقلال / موسیمانه رفتنی شد بارش باران و برف در ۷ محور استان های کشور محفل انس و افطاری مقاومت با طعم وحدت و همدلی در آذربایجان غربی دعوت به نگارش فیلمنامه سریال درباره چالش‌های تولید فرهنگی تورم سالانه خوراکی و غیرخوراکی در استان های ایران اعلام شد کلاهبرداری با هوش مصنوعی، ۸۵۰ هزار دلار به جیب زد! آلودگی هوا در تهران پابرجاست/ تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی برنامه‌ریزی اوقات فراغت استان سمنان نیازمند هماهنگی و ساختار منسجم است وزیر کشور وارد اراک شد احداث ۱۲۹ بوستان در دوره ششم مدیریت شهری در تهران تیشه به ریشه تولید ملی با واردات ۱.۴ میلیارد دلاری محصولات فولادی دمای هوای استان زنجان افزایش می یابد الجزیره خبر داد: انهدام ۵۰ تانک صهیونیستی در لبنان معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی منصوب شد فهرست گوشی‌هایی که به استارلینک متصل می‌شوند احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در سمنان

1

«عدالت و احسان» دو رکن اساسی رهبر جامعه در نگاه اسلام است

  • کد خبر : 30840
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱:۰۹
«عدالت و احسان» دو رکن اساسی رهبر جامعه در نگاه اسلام است

قم- رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران و رهبر جامعه در نگاه اسلام «عدالت و احسان» است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نجف لک زایی عصر دوشنبه در نشست علمی «اخلاق حکمرانی در اسلام و مسیحیت» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه اخلاق در قرآن و روایات اظهار کرد: در کنار صفات متعددی که برای رهبر جامعه در روایات اسلامی اشاره شده «عدالت و احسان» دو رکن مهم و اساسی رهبر جامعه است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه مصادیق حکمرانی از منظر اسلام و قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و افزود: مصادیق مختلفی در دوره حکمرانی پیامبران در قرآن ذکر شده است که هر کدام از انبیا الهی در دوره حکمرانی خود وظایف متعددی نسبت به جوامع خود با توجه به نیازهای روز جامعه در آن دوره اشاره کرد.

وی ادامه داد: حضرت یوسف علیه السلام در مدت زمان حکومت خود به رفع مشکلات اقتصادی جامعه به خصوص در دوره خشکسالی پرداخته است، اما در دوره حضرت موسی این مسئله به نجات امت از یوغ استکبار و دیکتاتوری حاکم بر مردم تبدیل شد.

حجت الاسلام لک زایی ابراز کرد: در دوره حضرت سلیمان علیه السلام مشکل اقتصادی و حکمرانی وجود نداشت، اما دغدغه این پیامبر الهی رفع مشکل شرک در سرزمین همسایه بود و مرکز ثقل در دوره حضرت طالوت علیه السلام یا شائول، بحث اشغال گری بود و در دوره حضرت داوود علیه السلام نیز بحث قضاوت در قالب عدالت محوری مطرح شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این موارد در دوره حضرت عیسی علیه السلام به مباحث اخلاقی تغییر یافت و در عصر پیامبراکرم به موضوع جاهلیت و نابسامانی معنوی و مادی تبدیل شد.

حجت‌الاسلام لک زایی در ادامه به دو اصل اساسی حکمرانی در نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران در نگاه اسلام، «عدالت و احسان» است و در کنار آن صفات دیگری مانند امانت داری، وفای به عهد، مهربانی، شجاعت و ویژگی‌های اخلاقی دیگر نیز در روایات اشاره شده است که همگی دال بر اهمیت این موضوع دارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=30840

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.