آوین ویژه»

ژرژ پطروسی: نقش هنرمندان ارمنی در سینمای ایران انکار نشدنی است ترامپ: اوکراین می‌تواند تا حد «امکان» قلمروی خود را پس بگیرد! رسانه در خط مقدم جهاد تبیین و دفاع از ارزش‌ها قرار دارد اسارت ۸ هزار فلسطینی در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲ تصادف در ایالت سند پاکستان با ۶۱ کشته و مصدوم آیت الله اعرافی: وجدان‌های بیدار به داد مظلومان غزه برسند انگلیس در مسیر خصومت؛ ادامه تحرکات ضدایرانی! ایستگاه راه‌آهن همدان کامل شد ایجاد ۶۸ هزار ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دانشگاه پیام نور جایگاه ویژه «ازنا» در برنامه‌های عملیاتی لرستان؛ افتتاح کارخانه سیمان در سفر رئیس‌جمهور اژه‌ای: به‌صرفِ “سخنان کلیشه‌ای” شعار سال تحقق نمی‌یابد دیوارنگاره میدان انقلاب رنگ دهه فجر و مهدی (عج) گرفت تل‌آویو از سلاح‌های جدیدی برای قتل عام فلسطینی‌ها استفاده می‌کند ماجرای کمبود برنج در بازار خراسان جنوبی| از محدودیت واردات تا افزایش قیمت ثبات در فروش گیشه‌ سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴؛ هالیوودی‌ها شکست خوردند ریزش یا افزایش قیمت؛ چه بر سر آیفون در ایران می‌آید؟ ادعای رویترز درباره سفر محرمانه ۷ کارشناس موشکی روس به تهران شهید رئیسی الگوی حکمرانی عالمانه ومجاهدانه است

1

شعرای فکور به دنبال معمای هستی و ذات قدسی الهی هستند

  • کد خبر : 31695
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۳
شعرای فکور به دنبال معمای هستی و ذات قدسی الهی هستند

قم- پدر شعر آیینی کشور با بیان اینکه شعرای فکور به دنبال معمای هستی و ذات قدسی الهی هستند، گفت: این «من و خود» شئونی دارد که باید به آن پی ببریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی مجاهدی شامگاه سه شنبه در همایش شعر «کلمات زهرایی». رونمایی کتاب شعر «تنآه گاه» از مهدی رحیمی که در تالار فرهنگ و هنر شهر قم و به همت هیئت خادم الرضا علیه السلام برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه اصلی اثر «تنآه گاه» از مهدی رحیمی موضوع «من و نفس» است و این امر مسئله‌ای است که بزرگان و فلاسفه و حکماً همواره به دنبال آن بوده‌اند.

پدر شعر آئینی کشور بیان کرد: این «من» چند بعدی است و وقتی که به آثار بزرگان مراجعه کنیم، این دغدغه فکری در آثار آنها متجلی است.

وی ابراز کرد: اگر مقصود از این من «خود بیرونی» باشد که زوال پذیر است، ولی «خود واقعی» ما نامیرا است و همواره زنده خواهد بود، زیرا به منبع هستی اتصال دارد.

مجاهدی گفت: انواع آلودگی‌ها و گرفتاری‌ها برای «خود بیرونی» است، ولی وقتی با «من واقعی» خود خلوت کنیم، معنی زندگی را خواهیم فهمید.

پدر شعر آئینی عنوان کرد: مولوی در مثنوی معنوی و ۱۸ بیت آغازین آنکه به نی نامه معروف است به این مسئله اشاره دارد که باید با ذلت قدس الهی متصل شویم.

وی با بیان اینکه شعرای فکور به دنبال معمای هستی و ذات قدسی الهی هستند، اذعان کرد: این «من و خود» شئونی دارد که باید به آن پی ببریم که آشنا یا بیگانه، بیرونی یا درونی، اهریمنی و شیطانی است.

مجاهدی ادامه داد: گمشده همانی است که همواره با ما است و او با نفس قدسی خود به ما دمیده و می‌خواهد که جاودانه و نامیرا شویم.

وی یادآور شد: کسی که از دنیا می‌رود، از بین نمی‌رود و آن جسم است که از بین می‌رود، پس خوشا به حال کسانی که توانسته‌اند به «من درونی» خود متصل شوند و لحظاتی را با او صحبت کنند.

وی گفت: زبان شاعران با رگ‌های عرفانی و فلاسفه در اشعار خودنمایی می‌کند.

پدر شعر آئینی با تصریح بر اینکه ذائقه و ذوق چشیدنی است و با گفتن و شنیدن مسئله حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رد پای مباحث فلسفی، اجتماعی و جامعه شناختی در مجموعه شهر مهدی رحیمی زمستان با عنوان «تنآه گاه» دیده می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=31695

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.