آوین ویژه»

دو مانع کلیدی پیوند دانشگاه و صنعت؛ مهاجرت نخبگان و رکود رقابت ضرورت ترویج فرهنگ فاطمی برای نسل کنونی جامعه ۳۹ فلسطینی در توحش روز شنبه اسرائیل شهید شدند بعد از معافیت فرش از بازگشت ارز، نوبت اقلام کشاورزی است «یک مرد متفاوت» گاتهام ۲۰۲۴ را برد فراخوان تجمع اعتراضی در ترکیه / مردم به خیابان ها بریزند تثبیت جایگاه زیورآلات سنتی یزد در سطح ملی و جهانی سلیقه هر مخاطب در طرح ملی زندگی با آیه ها در نظر گرفته شده است گام تازه سازمان توسعه برای رونق صادرات محصولات نهایی برخورد جدی با کوتاهی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری کاربران کوین‌بیس هدف حملات/ ۱۵۰ میلیون دلار به سرقت رفت! جیب این سرمایه گذاران در آذر پر پول شد! + عکس تصویر دیدار عراقچی و گوترش در ژنو پر بازدید شد+ عکس شاخه‌های خارجی «پ.ک.ک» تنها با دستور آمریکا سلاح‌ها را کنار می‌گذارند واکنش مشاور وزیر خارجه به یک خبر کذب + عکس اقتدار مجری زن؛ ناکامی صهیونیست‌ها در برابر صدای حق و حقیقت دلار به داد بورس رسید | وضعیت معاملات بازار بورس در ۱۹ آذر تکرار اشتباه مرگبار نقل و انتقالاتی در پرسپولیس

2

ظرفیت‌ها و چالش‌های بانوان پژوهشگر حوزوی

  • کد خبر : 33664
  • ۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
ظرفیت‌ها و چالش‌های بانوان پژوهشگر حوزوی

پژوهشگر حوزوی و برگزیده کتاب سال بانوان گفت: حجم واحدهای درسی خواهران طلبه به گونه‌ای است که نه تنها فرصت پژوهش ندارند بلکه به رسالت اولیه آنها آسیب می‌زند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهناز کریم‌زاده سورشجانی در رابطه با چگونگی تقویت پژوهش در بین طلاب اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه صورت گرفته است و رویکرد حوزه در بسیاری از زمینه‌ها پژوهشی شده است؛ اما حجم بالای واحدهای درسی مراکز حوزوی نسبت به دانشگاه مانعی برای تحرک و پویایی طلاب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه به دنبال این است که طلاب در همه عناوین درسی به مهارت نسبی برسند و بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ بدهند باعث شده است هر کدام از دروس حتی اگر درس تخصصی هم نباشند برای طلبه در حکم درس تخصصی باشد و توانی به اندازه درس تخصصی بگیرد و این امر باعث می‌شود طلبه فرصت زیادی برای پژوهش نداشته باشد.

کریم‌زاده سورشجانی افزود: برخی مواقع اقتضائات بانوان یعنی نقش و جایگاه مادری و همسری که رسالت اولیه بانوان طلبه است نیز کمتر در نظر گرفته می‌شود و حجم واحدهای درسی به گونه‌ای است که به رسالت اولیه نیز آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت تخصص گرایی که حوزه علمیه در سال‌های اخیر به سمت آن حرکت کرده است راه حل این آسیب است، همانند عصر امام صادق (ع) که افراد با توجه به استعداد و علاقه‌ای که داشتند در یک رشته مانند ادبیات عرب، کلام و… تحصیل می‌کردند.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اگر در حال حاضر حوزه نیز به این سمت حرکت کند طلاب از حیث پاسخ به نیازهای جامعه توانمندتر و متخصص‌تر خواهند بود و فرصت بیشتری برای پژوهش خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای اینکه طلاب در جوامع علمی حضور پررنگ‌تر داشته باشند نیاز است که دیده شوند برای این امر می‌توان همایش‌های داخلی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و تخصصی برگزار شود و مرحله به مرحله مهارت و استعداد طلاب شکوفا و در معرض نمایش گذاشته شود.

کریم‌زاده سورشجانی اضافه کرد: این امر باعث می‌شود که طلبه اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و بتواند در همایش‌ها کلان‌تر مانند ملی و بین‌المللی ایفای نقش کند.

وی یادآور شد: دیده شدن و برگزاری کلاس و دوره‌های تخصصی که خروجی داشته باشد و خروجی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و آن نتیجه به اطلاع طلبه برسد و از او خواسته شود که صلاح و اشکال کند کمک می‌کند طلاب در محافل علمی کلان‌تر حضور بیشتر و فعال‌تری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=33664

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.