آوین ویژه»

ارتش هند مدعی تیراندازی مجدد از سوی پاکستان شد شنیده شدن صداهای انفجار پی در پی در نطنز اصفهان مردم سوریه در جنوب این کشور تظاهرات برگزار می‌کنند توقیف یک فروند دوبه تجاری با بیش از یک میلیون لیتر سوخت قاچاق رکورد تولید ۷۱۲ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی ثبت شد غربالگری سه سرطان شایع در خراسان شمالی اجرا می‌شود واردات پارچه‌هایی که تولید داخلی دارند با دستور رئیس جمهور ممنوع شد انتقال شبانه تیپ ویژه صابرین برای رزمایش اقتدار سپاه + عکس مراسم رونمایی از خودروی پلاک موقت منطقه آزاد انزلی برگزار شد یادداشت امانپور | دستاوردهای تحول‌آفرین آبخیزداری در نائین هشدارهایی که باید جدی گرفت؛ چند پیشنهاد برای احیای «مناجات‌خوانی» هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید و رگبار در تهران نقض مکرر توافق آتش بس در لبنان از سوی رژیم صهیونیستی چرا نوسانات قیمت طلای ۱۸ عیار امروز اهمیت دارد؟ معرفی بازیگران نمایش «ماهرخ» ضرورت استعلام برخط اصالت پروانه‌های کسب برای صدور دسته چک چین صادرات مواد معدنی حیاتی به آمریکا را محدود می‌کند «زندگی با آیه‌ها» مسابقه شماره ۲

2

ظرفیت‌ها و چالش‌های بانوان پژوهشگر حوزوی

  • کد خبر : 33664
  • ۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
ظرفیت‌ها و چالش‌های بانوان پژوهشگر حوزوی

پژوهشگر حوزوی و برگزیده کتاب سال بانوان گفت: حجم واحدهای درسی خواهران طلبه به گونه‌ای است که نه تنها فرصت پژوهش ندارند بلکه به رسالت اولیه آنها آسیب می‌زند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهناز کریم‌زاده سورشجانی در رابطه با چگونگی تقویت پژوهش در بین طلاب اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه صورت گرفته است و رویکرد حوزه در بسیاری از زمینه‌ها پژوهشی شده است؛ اما حجم بالای واحدهای درسی مراکز حوزوی نسبت به دانشگاه مانعی برای تحرک و پویایی طلاب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه به دنبال این است که طلاب در همه عناوین درسی به مهارت نسبی برسند و بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ بدهند باعث شده است هر کدام از دروس حتی اگر درس تخصصی هم نباشند برای طلبه در حکم درس تخصصی باشد و توانی به اندازه درس تخصصی بگیرد و این امر باعث می‌شود طلبه فرصت زیادی برای پژوهش نداشته باشد.

کریم‌زاده سورشجانی افزود: برخی مواقع اقتضائات بانوان یعنی نقش و جایگاه مادری و همسری که رسالت اولیه بانوان طلبه است نیز کمتر در نظر گرفته می‌شود و حجم واحدهای درسی به گونه‌ای است که به رسالت اولیه نیز آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت تخصص گرایی که حوزه علمیه در سال‌های اخیر به سمت آن حرکت کرده است راه حل این آسیب است، همانند عصر امام صادق (ع) که افراد با توجه به استعداد و علاقه‌ای که داشتند در یک رشته مانند ادبیات عرب، کلام و… تحصیل می‌کردند.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اگر در حال حاضر حوزه نیز به این سمت حرکت کند طلاب از حیث پاسخ به نیازهای جامعه توانمندتر و متخصص‌تر خواهند بود و فرصت بیشتری برای پژوهش خواهد داشت.

وی بیان کرد: برای اینکه طلاب در جوامع علمی حضور پررنگ‌تر داشته باشند نیاز است که دیده شوند برای این امر می‌توان همایش‌های داخلی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و تخصصی برگزار شود و مرحله به مرحله مهارت و استعداد طلاب شکوفا و در معرض نمایش گذاشته شود.

کریم‌زاده سورشجانی اضافه کرد: این امر باعث می‌شود که طلبه اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و بتواند در همایش‌ها کلان‌تر مانند ملی و بین‌المللی ایفای نقش کند.

وی یادآور شد: دیده شدن و برگزاری کلاس و دوره‌های تخصصی که خروجی داشته باشد و خروجی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و آن نتیجه به اطلاع طلبه برسد و از او خواسته شود که صلاح و اشکال کند کمک می‌کند طلاب در محافل علمی کلان‌تر حضور بیشتر و فعال‌تری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=33664

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.