آوین ویژه»

برگزاری مراسم یادبود پری صابری در تالار مولوی وضعیت راه های کشور؛ ترافیک سنگین در محور فیروزکوه آمریکا: اسرائیل و لبنان را به میز مذاکره آوردیم قطعه‌سازانی که خودروساز شدند رسیدگی دادستان و قضات به پرونده ۴۰۰۰ زندانی در تهران مهدی قائدی برای استقلال ۴۴۰ میلیارد تومان آب می‌خورد! شاخص بورس به رشد ۵ هزار واحدی بسنده کرد روزهای پرترافیک، کرایه‌های تاکسی قانونی گران می‌شود؟ بیش از ۳۰۰ کشته در درگیری‌های خشونت‌آمیز در «دارفور» سودان ورود زنان به ورزشگاه در دیدار با کره شمالی آزاد شد ۱۰ میلیارد دلار خسارت سالانه فرسایش خاک در ایران واکنش حماس به شهادت نیروهای امدادی غزه با دستان بسته ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت گندم اختصاص یافت نشست خبری هفته بزرگداشت شهدا سنگدلی فرزند در تدفین پیکر مادر جشن انقلاب با حضور پر شور دانش‌آموزان همدان برگزار می‌شود سرمربی شمس آذر: این تیم نیاز به ترمیم دارد متصدی لوازم ورزشی ۳۳ میلیارد ریال در گیلان محکوم شد

0

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

  • کد خبر : 37137
  • ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

به گزارش بازار، امین ترفع، شامگاه ۵ دی‌ماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ترانزیت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته و از پنج تا ۱۳ و ۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رکوردهایی را جابه‌جا کرده‌ایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جاده‌ای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی ۱.۲ میلیون تن به صورت متوسط طی چند سال اخیر به صورت ثابت بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که روی روند ترانزیت نفتی اثر می‌گذارد، کالاهای نفتی است. روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده‌های نفتی است. اگر قیمت فرآورده‌های نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. همچنین عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز در این زمینه اثرگذار است. اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر به دنبال اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به ۳ میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. در حال حاضر این میزان یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بیش از این‌ها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و در نظر نگرفته‌ایم که تقاضای بین‌المللی مایل به این رقم است یا بیش از این خواهد شد؛ موضوع بازار و نگاه تجاری به جریان عرضه و تقاضا باید در سیاست‌گذاری‌های کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.

ترفع بیان کرد: بر همین اساس به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراورده‌های نفتی از کشور ما ترانزیت نشود. در این حالت به ۵ میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط کنونی ادامه یابد، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن از کشور ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گره‌های فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بیش از ۲۰ میلیون تن با این روش امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: جریان تجارت از ابتدای تاریخ تاکنون جهت شرقی و غربی دارد. در واقع قطب‌های تولید ارزش در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطب‌های تولید ارزش تعیین‌کننده جهت تجارت هستند. در کشور ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. حدود ۳۰۰ میلیون تن تجارت بر همین اساس قابل عبور از ایران است. ۲۷۰ میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت کشور را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ موانع باید برطرف شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور ایجاد شود.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. برخی از این مناطق قابل دسترس است. منطقه‌هایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراه‌ها، کانال‌ها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابسته‌ساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار می‌رود. اگر ترانزیت باعث ایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این اقدامات بی‌معنا است. هدف ما ایجاد وابستگی است. رفع موانع غیرفیزیکی از رفع موانع فیزیکی مهم‌تر است. برای هدفگذاری‌های ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آنچه موجب پیشرفت نمی‌شود، عوامل غیرفیزیکی است.

ترفع ادامه داد: یک راهبرد ما برای این موضوع همگرایی منطقه‌ای بوده که کریدور بدون آن بی‌معنا است. راهبرد دوم نیز وابسته‌سازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی ایجاد کنیم.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=37137

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.