آوین ویژه»

مه‌گرفتگی شدید در قصرشیرین ترجمه استانبولی «احکام و حقوق کودکان در اسلام» رونمایی شد ۲۰ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت قاچاق در قروه کشف شد مهلت ثبت‌نام آزمون‌های دانش‌آموختگان خارج از کشور تمدید شد طرح جامع ریلی قم تدوین می‌شود ستاره جدید رئال هم تیمی سردار آزمون بود!+عکس «مثلث» از تهران به رشت می‌رود برداشت ۲۰ تن گل محمدی در بردسکن  «ره صدساله» ۲ اجرایی شد پخش زنده فوتبال ایران و عمان امشب تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نقاط مختلف لبنان رهبران حزب توده چگونه از زندان قصر فرار کردند؟ خسارت توفان به مدرسه‌ای در تیران و کرون بارش برف و مه غلیظ در محورهای خراسان شمالی تردد را دشوار کرد ریزش آوار در رباط‌کریم؛ دو کارگر ساختمانی نجات پیدا کردند افزایش شمار کشته‌های حمله هوایی پاکستان به افغانستان به ۵۰ نفر وزیر راه: اگر بلیت هواپیما دلاری است، سوخت هم دلاری می‌دهیم تصادف زنجیره‌ای در محور خورموج- کاکی ۶ مصدوم به جا گذاشت

1

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

  • کد خبر : 42875
  • ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

محمد مقیم‌پور بیژنی کارگردان «لال شو» با اشاره به ویژگی‌های این مستند عنوان کرد که این اثر درباره داستان آرش کمانگیر و یک آیین قدیمی و بومی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیم پور بیژنی کارگردان مستند «لال شو» که مقام نخست مستند بخش فرهنگیان پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را کسب کرد، درباره عنوان این مستند توضیح داد: عنوان این مستند، «لالِ شو» است که از ترکیب ۲ کلمه لال به معنای فرد لال یا کسی که حرف نمی‌زند و «شو» به معنای شب تشکیل شده است، پس لال شو یعنی شب لال بازی که در مازندران بعضی‌ها به آن سیزده شو هم می‌گویند. این شب در آبان‌ ماه اتفاق می‌افتد که در تاریخ طبری برابر با تیر ماه است، به همین دلیل سیزده شو هم نامیده می‌شود. آن شب، شبی است که آرش کمانگیر مرز ایران و توران را مشخص می‌کند. ماجرای مستند «لال شو» نیز مرتبط با این افسانه است و در فیلم، بازیگر نقش لال طبق آنچه‌ برای آرش اتفاق افتاده، به برکه‌ایی می‌رود، شنایی می‌کند و در طول فیلم هیچ حرفی نمی‌زند و این سکوت همان سکوتی است که آرش کمانگیر داشت.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی تاکید کرد: امتیاز اصلی این مستند، تحقیقات آن است زیرا این مستند بر اساس پژوهش‌های محکم و گسترده‌ای انجام شده است‌.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این سوژه گفت: من بیشتر کارهایی که انجام دادم، در زمینه فرهنگ عامه و فولکلور است، البته کارهای داستانی هم دارم اما درونمایه آن‌ها بیشتر اتفاقاتی است که در فرهنگ می‌افتد. درنتیجه وقتی به سوژه «لال شو» رسیدم با توجه به اینکه در زمان کودکی، ما هم این آیین را اجرا می‌کردیم و یا این لال‌ها به خانه ما نیز می‌آمدند، برایم جذاب بود.

مقیم پور تصریح کرد: «لال شو» یک مستند بازسازی است، در این نوع مستند شما می‌توانید دکوپاژ داشته باشید و از قبل بدانید که قصه چیست. ما ساخت مستند «لال شو» را با حدود بیست جلسه فیلمبرداری در بازه زمانی ۲ ماه در ارتفاعات بابل و سواد کوه انجام دادیم. برای نقش‌آفرینی نیز از افراد نابازیگری استفاده کردیم که البته در حال و هوای هنری مورد نظرمان بودند.

معرفی یک آیین بومی در «لال‌شو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم

وی درباره بازسازی شخصیت آرش کمانگیر گفت: ما از سایه شخصیت آرش هنگام پرتاب تیر در فیلم استفاده کردیم و کمی نمایش سایه‌ای هم در مستند آورده‌ایم. ریتم مستند بسیار تند است و به دلیل اینکه این مستند به صورت کلی در شب فیلمبرداری شده دارای نماهای جذاب و نورپردازی خوبی است.

مقیم‌پور در پایان درباره تاثیر این مستند در فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی یک فرهنگ درست ارائه و تحلیل شود، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت. ما در هشت سال دفاع مقدس نیز آرش‌های زیادی داشتیم که برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان به جبهه رفتند و در مستند گریزی به این موضوع هم می‌زنیم. ضمن اینکه شب لال شو بهانه بسیار خوبی است که افراد دور هم جمع شوند. اینکه ایرانیان روحیه ستم ناپذیری دارند به همین دلیل مدت هاست این آیین باقی مانده و هنوز اجرا می‌شود.‌

این مستند تولید هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران و محصول مرکز مستند سوره است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=42875

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.