آوین ویژه»

اثر فاخر هنرمند ملیله کار زنجانی با عنوان «جام بیقرار»رونمایی شد ثروت‌های سوریه در قنیطره زیر چکمه صهیونیست‌ها؛ خواب عمیق رژیم «جولانی» اخلاق‌مداری و همکاری کلید ارتقای کیفیت آموزش است دامداران سمپاشی جایگاه‌های نگهداری احشام را جدی بگیرند طرح کالابرگ الکترونیک در ۲۳۰ فروشگاه بزرگ مازندران اجرا می‌شود انفجار دو قایق در سواحل فلوریدای آمریکا/ ۶ نفر کشته و زخمی شدند نخستین محموله خودروهای وارداتی در بوشهر تخلیه شد فیلم رشد به دنبال حراست از تربیت و آموزش دانش‌آموزان و کودکان است تصمیم‌گیری شورای نظارت بر صدا و سیما در مورد مسائل اخیر پیام تسلیت رئیس دانشگاه خواجه نصیر در پی درگذشت یک دانشجو آیه ۵۹ سوره احزاب؛ ایستاده تا آخرین نفس آئین شب قدر در مصلای امام خامنه‌ای شیروان برگزار شد ساماندهی ترافیک شهری کرمان متوقف نشود ۶۰۲ اسیر فلسطینی فردا آزاد خواهند شد تمدید مهلت پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه شیراز آئین گرامیداشت آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود مسکو: ۵ پهپاد اوکراین بر فراز دریای «آزوف» منهدم شدند انتقال پیکر ۲ جانباخته حادثه کوهنوردی بانه

0

از شفافیت تا استانداردسازی؛ سازمان بورس در مسیر ارتقای اعتماد سرمایه‌گذاران

  • کد خبر : 48121
  • ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست سومین دوره آیین اهدای تندیس شفافیت بازار سرمایه با تأکید بر اهمیت شفافیت به عنوان یکی از ستون‌های اصلی بازار سرمایه، اظهار داشت: «شفافیت از مفاهیمی است که در عین سادگی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. دو نکته کلیدی در […]

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست سومین دوره آیین اهدای تندیس شفافیت بازار سرمایه با تأکید بر اهمیت شفافیت به عنوان یکی از ستون‌های اصلی بازار سرمایه، اظهار داشت: «شفافیت از مفاهیمی است که در عین سادگی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. دو نکته کلیدی در شفافیت مطرح است؛ یکی سودمندی اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و دیگری ایفای مسئولیت پاسخگویی. وظیفه سازمان بورس، افزایش کارایی بازار است، چرا که این امر اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت.»

وی افزود: «سرمایه‌گذاران همواره به دنبال بازده مناسب هستند و ما باید اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار دهیم که به تصمیم‌های اقتصادی آن‌ها کمک کند. ایجاد توازن بین سرعت ارائه اطلاعات و اعتبار آن‌ها از هنرهای مدیریت در بازار سرمایه است.»

صیدی همچنین بر ضرورت حاکمیت شرکتی استاندارد تأکید کرد و گفت: «شرکت‌هایی که از نظام راهبردی قوی و استاندارد برخوردارند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. ضعف‌های موجود در حاکمیت شرکتی و گزارشگری مالی باید برطرف شوند تا شرکت‌ها بتوانند به افشای اطلاعات حداکثری پایبند باشند. این اقدامات می‌تواند به کاهش هزینه‌های مالی و افزایش شفافیت منجر شود.»

شفافیت، پل اعتماد سرمایه‌گذاران

حسین عبده تبریزی، پیشکسوت بازار سرمایه، در این نشست شفافیت را کلید اصلی اعتمادسازی در بازار دانست و اظهار داشت: «در کشوری که بی‌اعتمادی بیداد می‌کند، شفافیت پلی است که اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار متصل می‌کند. همچنین، راهبری شرکتی چراغ راهی است که مسیر تصمیم‌گیری را برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران روشن می‌سازد.»

وی با اشاره به سیاست‌های غیرشفاف گذشته افزود: «بازار سرمایه باید در ویترینی شیشه‌ای قرار گیرد و دسترسی آزاد به اطلاعات برای همه فراهم شود. توسعه سامانه‌های اطلاعاتی و استانداردسازی گزارش‌دهی از جمله اقدامات اساسی برای کاهش ریسک در بازار سرمایه هستند.»

حسن قشقاوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت شفافیت در بازار سرمایه گفت: «در کشوری که بی‌اعتمادی بیداد می‌کند، شفافیت پلی است که اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار متصل می‌کند. بازار سرمایه باید مانند یک ویترین شیشه‌ای باشد و اطلاعات به‌صورت آزاد و شفاف در دسترس همگان قرار گیرد.»

وی با بیان تجربه‌ای از دوران مأموریت خود در سوئد، افزود: «در دوران سفارت ایران در سوئد، یکی از کارگزاران بورس استکهلم برای فرزندش سهام هدیه خریداری کرده بود. وقتی از او پرسیدم چرا چنین هدیه‌ای انتخاب کردی، پاسخ داد که این هدیه نمایانگر آینده‌نگری است. چنین رفتارهایی در کشورهایی با اعتماد بالا به بازار سرمایه رایج است. ما نیز باید به جای تمرکز بر بازارهای سفته‌بازی، بازار سرمایه را به یک بازار استراتژیک تبدیل کنیم.»

قشقاوی با انتقاد از سیاست‌های غیرشفاف گذشته گفت: «تصمیمات خلق‌الساعه و قیمت‌گذاری دستوری، بازار سرمایه را به انزوا کشانده‌اند. این اقدامات باعث شده سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یابد. در کشورهای پیشرفته، تأمین مالی عمدتاً از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد و این باید الگوی ما باشد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «جهت‌گیری برنامه هفتم توسعه حمایت از بازار سرمایه است. در کمیسیون تلفیق نیز تلاش کرده‌ایم هر حکمی که به زیان بازار سرمایه باشد، حذف کنیم.»

حمید یاری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، با اشاره به تغییرات در مدل رتبه‌بندی ناشران گفت: «از سال‌های ۹۶ و ۹۷ ناشران بر اساس معیارهایی مانند به‌موقع بودن و شفافیت رتبه‌بندی می‌شدند. اما از سال ۱۴۰۰ مدل جدیدی برای رتبه‌بندی ایجاد شد که بر اساس ۱۰ متغیر کلیدی است. امسال ۸۵۶ ناشر بر اساس این مدل رتبه‌بندی شدند.»

وی با تأکید بر اهداف این رتبه‌بندی افزود: «یکی از اهداف اصلی این رتبه‌بندی، تشویق ناشران به رعایت حقوق سهامداران است. ناشران شفاف نشان می‌دهند که در حوزه تخصصی خود نیز حرفه‌ای عمل می‌کنند. همچنین دستورالعمل‌های جدید با تأکید بر معیارهای به‌موقع بودن، قابل اتکا بودن و حاکمیت شرکتی به ناشران ابلاغ شده است.»

تقدیر از برترین ناشران

در پایان این نشست، از برترین ناشران شفاف تقدیر شد. شرکت‌های برگزیده عبارتند از:

شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران (واعتبار)

گروه توسعه مالی مهرآیندگان (ومهان)

شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام)

همکاران سیستم (سیستم)

شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)

لیزینگ ایرانیان (وایران)

داروسازی دکتر عبیدی (دعبید)

معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)

لعابیران (شلعاب)

تولیدی چدن‌سازان (چدن)

همچنین، شرکت آریا ساسول با نماد «آریا» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. این انتخاب‌ها نمایانگر تلاش بازار سرمایه برای ارتقای شفافیت و پایبندی به اصول حاکمیت شرکتی است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=48121

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.