آوین ویژه»

نتایج رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌ها به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید رویداد هولوساید در آشکارسازی چهره ضدبشری صهیونیست ها بسیار موثر است سیلویا پینال بازیگر مکزیکی فیلم‌های لوئیس بونوئل از دنیا رفت روزهای گرم بازار سرمایه در راه است/ هر هفته یک عرضه اولیه برنامه گل محمدی برای بازی با پرسپولیس بارش برف و باران در استان های شرق کشور «یک نبرد پس از دیگری» دی‌کاپریو کوتاه‌تر شد! تمسخر وزیر جنگ تل‌آویو توسط کارشناس صهیونیست لیست سایت‌های مجاز فروش بلیت اربعین منتشر می‌شود واشنگتن پست: اروپایی‌ها دیگر نمی توانند به آمریکا متکی باشند چهارشنبه‌ امام رضایی در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) مستند جالب شبکه الجزیره از اتاق عملیات طوفان الاقصی در اکتبر ۲۰۲۳ +فیلم انتقاد تند روزنامه نزدیک به قالیباف از رسایی اردوغان: شاهد حمله به آمبولانس‌ها در غزه بودیم شکایت اساتید دانشگاه هاروارد از دولت «ترامپ» عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در حرم حضرت معصومه(س) پیام جالب عضو ارشد جنبش انصارالله یمن برای صهیونیست‌ها دور سوم اجرای نمایش «گلن‌گری گلن‌راس» در خانه نمایش دا

1

امیر شریفی ردیف‌های «میرزاعبدالله» و «آقاحسینقلی» را منتشر کرد

  • کد خبر : 51722
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
امیر شریفی ردیف‌های «میرزاعبدالله» و «آقاحسینقلی» را منتشر کرد

ردیف میرزاعبدالله با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی با ساز تار با اجرای امیر شریفی به صورت دیجیتال روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شریفی نوازنده موسیقی دستگاهی ایران به تازگی ردیف میرزاعبدالله و قطعات ضربی موجود در آن را با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی را با ساز تار اجرا و روانه بازار کرده است.

وی اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز تار را بر پایه تعمق بر روایت و نواخته های مرحوم نورعلی برومند و اجرای این ردیف با ساز سه تار را در قالبِ ترجمانی متناسب با امکانات سه تار ارائه کرده است.

این هنرمند همچنین ردیف میرزاحسینقلی را بر پایه تأملات بسیار عمیق بر روایت و اجرای علی اکبر شهنازی اجرا کرده است.

شریفی با تأکید به اهمیت بسیار زیادِ حفظ میراث معنوی موسیقی دستگاهی، در بازنوازی ردیف های مذکور، تلاش کرده تا سرحد امکان وفادار به شیوه اجرا، حالات و تزیینات اعمال‌شده توسط استادان یادشده باشد.

در توضیحات تکمیلی این پروژه موسیقایی نوشته شده است:

امیر شریفی در ضبط و انتشار این سه مجموعه ردیف، اهدافی چهارگانه را در نظر داشته است. اولین هدف وی، تولید محتوای آموزشی دقیق و مستند از ردیف های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی برای تدریس به دانشجویان و هنرجویان موسیقی دستگاهی با توجه به مختصات و امکانات دوره معاصر و نیازهای زمانه است.

هدف دوم، تذکر به غفلتی بسیار رایج در آموزش ردیف و تلاشی در جهت رفع این فقدان فراگیر است. از نظر مجریِ این ردیف ها، سالیان متمادی در اماکن آموزشی، نظیر هنرستان ها و دانشگاه ها، اغلب بر جنبه های آموزشی ردیف تأکید شده است و جنبه های هنری و امکانات بالقوه ردیف های مذکور در ساحت اجرای موسیقی دستگاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. از نگاه وی این رویکرد باعث می شود دانشجویان به لحاظ عاطفی چندان با ردیف ارتباط عمیقی برقرار نکنند. بنابراین شریفی در اجراهای مذکور، به هر یک از دستگاه ها و آوازها به مثابه اثری آهنگسازی شده با عیار هنری بسیار بالا توجه کرده و در پی تأمینِ غنای عاطفی، پویایی و سرزندگی اثر، تلاش کرده تا جایی که وفاداری به متن مخدوش نشود و اجرایی هنری و نه صرفاً درسی از متن ردیف را در معرض شنود مخاطبان قرار دهد.

هدف سوم در بازنوازی این ردیف ها، نمایش مراتبی از مفهوم «نَقل» است. شریفی پیش از این، مراتب نقل را در دفترچه های ۲ آلبوم خود «درویشانه» و «فروتنانه» تشریح و کنسرت هایی را بر آن اساس اجرا کرده است.

وی در ضبط این روایات از ردیف نیز کوشیده است انواعی از مراتب نَقل را به نمایش گذارد تا ضمن تصریحِ بر جایگاه ممتاز محتوای موسیقایی این ردیف ها، بر ارجمندی شیوه نوازندگی استادان برومند و شهنازی تأکید و بخش مهمی از راه و رسم تحصیل فنون نوازندگی در موسیقی دستگاهی را برای هنرجویان، در بستر نَقل بازنمایی کند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=51722

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.