آوین ویژه»

پزشکیان: بازگشت به اندیشه سهروردی گامی در مسیر آینده است دانش‌بنیان‌ها از ابتدای سال چقدر تسهیلات گرفتند؟ اولین واکنش سخنگوی دولت به استیضاح همتی + فیلم ۵۰۰ شناور سال آینده نوسازی می‌شود ایران ادعای مداخله در تلاش برای ترور ترامپ را رد کرد داریان سرشار از ظرفیت‌های رشد است بی‌تفاوتی بازار سرمایه به اخبار مهم/ علت درجازدن شاخص‌ کل چیست؟ اعلام حکومت نظامی در استان لاذقیه سوریه برپایی نمایشگاه «سنگر سازان بی سنگر» در یادمان کربلای ۴ مسکو: نشست روسیه و آمریکا برای خلاصی از میراث سمی دولت «بایدن» است اجتماع بزرگ مردمی در حمایت غزه در مسجد جمکران «بچه زرنگ» نوروز ۱۴۰۴ به خانه‌ها می‌آید تحلیل بازار: فشار نزولی بر سولانا، رشد احتمالی XRP و آینده نامشخص دوج‌ کوین! واکنش‌ها به حضور فاطمی امین در صداوسیما/ جای متهم کجاست؟ اقدام بحث‌برانگیز حین نشست وزیر خارجه رژیم جولانی در امارات+ عکس فهرست جامع کتاب‌های نویسندگان بوشهر در دسترس عموم قرار گیرد دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد سخنگوی قوه قضاییه در بازدید از اوین: حمله به ندامتگاه نشانه ضعف رژیم صهیونیستی است

0

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

  • کد خبر : 54561
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۵۵
استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، محققان در پژوهش جدیدی دریافتند که استفاده از میم‌ها برای آموزش و تدریس مباحت علمی می‌تواند به‌طور قابل توجهی عملکرد دانش‌آموزان دبیرستانی را بهبود بخشد.

براساس گزارش Phys، محققان دانشگاه آتنو د مانیلا فیلیپین در پژوهش خود تأثیر استفاده از میم‌ها در تدریس را بررسی کرده‌اند. بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز پایه یازدهم یک دبیرستان خصوصی فیلیپینی در این مطالعه شرکت کردند؛ شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند، در یک گروه از میم‌ها در تدریس استفاده شد، اما در گروه دوم درس‌ها با همان روش‌های سنتی و بدون میم ارائه شدند. محققان نتایج جالبی به دست آوردند.

تأثیر استفاده از میم‌ها روی تدریس و یادگیری دانش‌آموزان

عملکرد گروه‌های دانش‌آموزان این پژوهش در کلاس‌های تجربی و در درس‌های زیست‌شناسی بررسی شد. در طی یک دوره ۵ هفته‌ای، به هر ۲ گروه موضوعات پیچیده از جمله تقسیم سلولی و ژنتیک آموزش داده شد؛ در یک گروه این موضوعات با استفاده از میم‌ها ارائه شدند، اما در تدریس گروه دیگر از میم استفاده نشد.

استفاده از میم‌ها در تدریس

نمونه‌ای از میم‌هایی که محققان در تدریس زیست‌شناسی استفاده کردند.

برای ارزیابی اثربخشی این رویکرد، محققان از دانش‌آموزان آزمون‌هایی گرفتند: یک آزمون قبل از ارائه میم‌ها و یک آزمون نیز پس از آن. هر دانش‌آموز باید به ۳۰ سؤال درباره موضوعات طرح‌شده در این ۵ هفته پاسخ می‌داد. علاوه‌بر این، نظرسنجی‌هایی برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به علم و عملکردشان درباره درس زیست‌شناسی انجام شد.

دانش‌آموزانی که با میم آموزش داده شدند در آزمون‌ دوم خود ۲۱ درصد نمره بیشتر نسبت به دانش‌آموزانی که بدون میم آموزش دیدند، گرفتند. آنها به طورمیانگین ۲۱.۴۶ پاسخ صحیح دادند، این رقم برای گروه دوم ۱۷.۷۴ پاسخ صحیح بود.

استفاده از میم‌ها در تدریس می‌تواند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کند

یکی از مباحثی که معمولاً دانش‌آموزان آنها را اشتباه می‌کنند، میتوز (mitosis) و میوز (meiosis) است.

همچنین دانش‌آموزانی که با میم‌ها سروکار داشتند، نگرش‌ مثبت‌تری نسبت به زیست‌شناسی پیدا کردند و اعتماد بیشتری به توانایی‌شان در درک و به‌کارگیری مفاهیم علمی یافتند. به‌طورکلی، محققان می‌گویند استفاده از میم‌ها می‌تواند اضطراب مرتبط با موضوعات درسی را کاهش دهد و فرایند یادگیری را لذت‌بخش‌تر و به یادماندنی‌تر بکند.

یافته‌های این پژوهش در The Asian Journal of Biology Education منتشر شده است.

۲۲۷۲۲۷

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=54561

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.