آوین ویژه»

شکست رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت لبنان در لحظات آخر آوا وهنشان نماینده ایرانیان در مسابقه دختر شایسته جهان یا میس یونیورس رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان درگذشت دختران صدرایی زمینه ساز ظهور امام عصر (عج) باشند زاینده‌رود دوباره بازگشایی شد دارایی‌های ایران در چین بلوکه می‌شود؟ / باز هم پای FATF درمیان است! ورود سامانه جدید بارشی از پنج شنبه| تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی واکنش‌ها به رسوایی امنیتی «سیگنال» درباره حمله آمریکا به یمن رانندگان در عید نوروز با دقت و تمرکز بیشتر رانندگی کنند یورش تروریست‌ها به «حلب»، حمله اسرائیل بود/ مواضع آنکارا، دیدگاه مردم ترکیه نیست این تصویر جنازه محمد جولانی نیست + عکس تشدید تورم بامسابقه نرخ ارز در بازارها| دلار توافقی ۶۱، آزاد۷۱ هزار تومان! دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران صدای پای بهار از رادیو شنیده می‌شود ثبت‌نام ۱۱۰۰ متقاضی در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه ملی مهارت معامله‌گران در خطر ضرر ۳۰ میلیونی!/ تحلیل شرایط لیکوییدیشن و تقاطع مرگ HBAR باباخانی: بیش از ۹۵ درصد مردم ایران به مناسک دینی باور و علاقه دارند آخرین وضعیت پروژه بلدیه/چمران:تکمیل آن زمان می برد

1

«آبجی مظفر» خنده به لب «تئاتر فجر» نشاند؛ اعتراض قطب‌الدین صادقی به نادیده گرفتن‌ها

  • کد خبر : 54753
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱:۲۲
«آبجی مظفر» خنده به لب «تئاتر فجر» نشاند؛ اعتراض قطب‌الدین صادقی به نادیده گرفتن‌ها

نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی در حالی مخاطبان اولین روز «تئاتر فجر» را راضی از سالن بیرون فرستاد که کارگردان اثر به شرایطی که برای اجرای کارش به وجود آمده معترض بود.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته سوم بهمن در اولین روز از برگزاری جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر به صحنه رفت.

شاید تنها نمایشی که توانست شور و هیجان را به اولین روز جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر تزریق کند نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» بود. نمایشی سنتی براساس سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس برای افتتاح نمایشگاه ۱۹۰۰ که طی آن رابطه عاطفی بین یکی از همراهان شاه به نام قدمشاد و یک سرباز فرانسوی شکل می‌گیرد اما در بازگشت به ایران مسیر طنازانه داستان به سمت تراژدی کشیده می‌شود.

قطب الدین صادقی در جدیدترین تجربه تئاتری خود به سراغ نمایش‌های ایرانی رفته و در آن علاوه بر مرور برخی اتفاقات تاریخی به زبان طنز و هجو ماجرایی عاشقانه را هم به تصویر می‌کشد که در نهایت راهی به وصال نمی‌یابد. صادقی که پیش از این «خط عشق»، «باغ شکرپاره» و «طلسم صبحگل» را به شیوه نمایش‌های ایرانی به صحنه برده بود در کارگردانی این اثر نمایشی دوباره به روزهای اوجش بازگشته و نشان می‌دهد که همچنان دود از کنده بلند می‌شود.

«آبجی مظفر» خنده به لب «تئاتر فجر» نشاند؛ شادی با طعم اعتراض

اجرایی که دل تماشاگران را به دست آورد

با وجود طولانی بودن نمایش، اجرا در طول نزدیک به ۲ ساعت از ریتم نمی‌افتاد و تماشاگران با شور و هیجان که ناشی از داستان طنازانه از حضور پرزرق و برق مظفرالدین شاه در پاریس و ماجراهای عاشقانه جوان فرانسوی برای رسیدن به قدمشاد مطرب بود، با این نمایش روحوضی مدرن همراه می‌شدند و در بیشتر صحنه‌های نمایش خنده بر لبشان بود و با گروه همراهی می‌کردند. سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در اولین روز از اجراهای صحنه‌ای جشنواره شب دل‌انگیزی را پشت سر گذاشت و با وجودی که انتظار می‌رفت استقبال بیشتری از اجرای نمایش بشود اما مخاطبان با احساس رضایت از سالن خارج شدند.

بازی‌های خوب بازیگران مخصوصاً شهرام مسعودی بازیگر نقش مظفرالدین شاه و الهه پورجمشید بازیگر نقش قدمشاد، هماهنگی گروه حرکت و بهره گیری از حرکات و رقص‌های خلاقانه که مشخص است با تمرین‌های زیاد همراه بوده، فضاسازی بدیع برای برخی صحنه‌ها مانند صحنه بازگشت با قطار به ایران، بخش باغ‌وحش و همچنین پرده تراژیک پایانی نمایش که با اجرای درست الهه پورجمشید حس و حال متفاوتی را در تماشاگران ایجاد کرد و از همه مهم‌تر حضور گروه موسیقی زنده نمایش که فضاسازی مناسبی با توجه به صحنه‌های مختلف شکل می‌دادند از برگ برنده‌های این اثر نمایشی بود.

در چند روز اخیر قطب الدین صادقی نسبت به شرایط نامناسب اجرای نمایش و این که بعد از پایان جشنواره نمی‌تواند به اجرایش ادامه دهد و همچنین مشکلاتی که در پرداخت نشدن تعهدات مالی به نمایش به وجود آمده بود، اعتراض داشت که این صحبت‌ها سروصدای زیادی نیز در فضای مجازی به پا کرد.

«آبجی مظفر» خنده به لب «تئاتر فجر» نشاند؛ شادی با طعم اعتراض

قطب‌الدین صادقی همچنان معترض است

شب گذشت بعد از پایان نمایش نیز صادقی مجدداً به گلایه از شرایط پرداخت و عنوان کرد: این نمایش هشتادوسومین نمایشنامه‌ای است که نوشته‌ام و پنجاه‌وششمین کارگردانی من است. من بعد از ۱۰ سال دوری به دعوت دبیر جشنواره قرار شد این نمایش را آماده کنم. قرار بر این بود که نمایش حمایت شود که ۲۴ ساعت قبل از اجرا یک دهم از تعهداتشان را پرداخت کردند. در نتیجه من این نمایش را با قرض و وام به صحنه بردم.

وی افزود: اما مساله نمایش به همین جا ختم نمی‌شود چون مدیر قبلی به نمایشی که چند ماه قبل در سالنی دیگر اجرا رفته و در شهرستان‌ها هم اجرا داشته است قول اجرا داده بود که جای ما را بگیرد. اما من به شدت ایستادم و اعتراض کردم حتی به معاون وزیر. منشی خانم معاون وزیر گفت که وی با من تماس می‌گیرد. من تمام شب منتظر تماس ایشان بودم اما با نهایت توهین هنوز با من تماس نگرفته است. مسئول در زمان وقوع بحران مدیر است نه در شرایط عادی.

صادقی در پایان تصریح کرد: بعد از اعتراض‌هایی که داشتم به من گفتند که بعد از جشنواره می‌توانم تا ۱۰ اسفند نمایشم را روی صحنه ببرم. مسئولیت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و دفاع از نمایش ایرانی و تئاتر حرفه‌ای و هنری است نه تئاترهایی که در آن دلال‌ها با آوردن چند چهره و نمایشنامه خارجی پول به جیب می‌زنند. ما قرار است از ۱۸ بهمن تا ۱۰ اسفند اجرا برویم. امیدوارم خللی در این اجرا به وجود نیاید وگرنه صدای من خیلی بلندتر از این خواهد شد.

صادقی در حالی خبر از اجرای نمایش بعد از جشنواره داد که طبق اعلام گروه نمایش «ترور» این اثر نمایشی نیز قرار است بعد از جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا داشته باشد. هنوز مشخص نیست قرار است این ۲ نمایش به صورت همزمان اجرا شوند یا اجرای یکی از آنها لغو شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=54753

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.