آوین ویژه»

اقامه نماز میت غیابی برای شهید «محمد ضیف» در شهرهای فلسطین و منطقه تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در پاریس+ فیلم ۵۰۰ دستگاه لوازم ضروری منزل به نیازمندان آذربایجان شرقی اهدا شد پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه ساخت بیمارستان پیشوا جزئیات تازه از استعلام و اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها استقبال از لاله‌های فاطمی در شهرهای دورود و بروجرد طرح توانمندسازی رسانه‌ای بانیان روضه‌های خانگی برگزار می شود بررسی تفاوت‌ های دستمزد کارگران در آمریکا و چین نگاه سید مقاومت به رهبر معظم انقلاب چگونه بود؟/ روایتی از خاطرات ویران شدن یک ساختمان بر سر نظامیان صهیونیست در غزه و هلاکت ۳ نفر هشدار سطح زرد هواشناسی برای آسمان لرستان اعلام شد ۷ نکته کلیدی در منشور رهبری به حوزه‌های علمیه جودو خراسان شمالی در لیگ آینده سازان کشور نایب قهرمان شد کاهش تقاضا برای میوه به دلیل تقارن ماه رمضان با سال نو ساعت بازی استقلال و چادرملو اردکان +ترکیب احتمالی استقلال رئیس جمهور سابق برزیل به کودتا متهم شد فعالیت اکثر واحدهای تولیدی با نصف ظرفیت مجوز اتصال مستقیم استارلینک به موبایل صادر شد

0

داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در چهلمین جشنواره «موسیقی فجر»

  • کد خبر : 56203
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۵۲
داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در چهلمین جشنواره «موسیقی فجر»

عبدالجبار کاکایی از تغییرات مثبت داوری و توجه به آثار مستقل ترانه‌سرایان اشاره و بیان کرد که برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در چهلمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، عبدالجبار کاکایی داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، درباره تغییرات جشنواره امسال جشنواره فجر توضیح داد: امسال ترانه‌سرایان می‌توانستند آثار خود را به‌صورت مستقل ارسال کنند و داوری بر این آثار صورت می‌گیرد. این تغییر یک اقدام مثبت است که به توجه بیشتر به ترانه‌سراها منجر می‌شود و امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی درباره آثار ارسال‌شده به جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: در این دوره ۹ اثر به جشنواره ارسال شده است. با توجه به اینکه تولید قطعات موسیقی به صورت تک آهنگ در فضای مجازی به شکل فراوان انجام می‌شود. به نظر من باید ارتباطی با موسسات موسیقی برقرار می‌شد و از آن‌ها برای ارسال آثار دعوت به عمل می‌آمد. البته گمان می‌کردم شاید دلیل این اتفاق، دوره‌های پیشین جشنواره بوده که معمولاً داوری‌ها بر روی آثاری انجام می‌شد که در اختیار دفتر موسیقی بوده و به همین علت مابقی افراد تمایلی برای حضور در این جشنواره‌ها ندارند به دلیل اینکه تصور می‌کنند که تنها آثاری که دفتر موسیقی تولید کرده، جایزه خواهند گرفت.

کاکایی افزود: در دوره چهلم خوشبختانه این در باز شده و قرار بر این شده که از دفتر موسیقی نیز آثاری جمع‌آوری شود اما با این اوصاف بررسی و داوری ۹ اثر به نظر من برای جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. با این وجود، آثار بررسی‌شده، کیفیت مناسبی داشتند و تعدادی از آن‌ها انتخاب شدند.

داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره جایگاه ترانه در موسیقی امروز افزود: ترانه گاهی اوقات تولید می‌شود و موسیقی روی آن قرار می‌گیرد و از جهت چینش کلام به شعر نزدیک است و در آن صورت از نظر ارزش کلامی، اگر بخواهیم جدای از موسیقی بررسی کنیم، کلام جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند اما یک زمانی هم کلام بر روی موسیقی قرار می‌گیرد که شاعر ناچار به جابجایی ارکان جمله می‌شود و شکل خوانش و چینش بصری کار ضعیف‌تر می‌شود اما در اجرا و تلفیق با موسیقی قوت و قدرت خودش را حفظ می‌کند. لذا می‌شود به دو نوع کلام ترانه، توجه کرد اول کلامی که پیش از تولید موسیقی خلق شده و دوم کلامی که با موسیقی تلفیق شده است که هر دو دارای ارزش‌گذاری متفاوت هستند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در تهران و استان‌های کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=56203

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.