آوین ویژه»

کشت آزمایشی گل نرگس در اندیکا نویدبخش آینده‌ای روشن برای شهرستان ۱۳ عملیات یمن علیه رژیم صهیونیستی طی ۱۰ روز با موشک‌های بالستیک مافوق صوت چالش‌های دفاتر اسناد رسمی؛ از الزامات قانونی تامشکلات درآمدی جبهه مقاومت در کل خاورمیانه امتداد دارد؛ شکست طراحی دشمن بیداری و همبستگی درس بزرگ جریان مقاومت است تارا و پژو 207 با سر به زمین خوردند قیمت دلار به کانال جدید نزدیک شد! (۱۹ آذر) سرقت طلای کودکان در ورامین به بهانه آش نذری کاهش تاریخی سهم گوگل در بازار جستجوی آنلاین اکران فیلمی با بازی کیلین مورفی در فرهنگسرای ارسباران حمایت از رشته‌های راهبردی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد وضعیت ورزشگاه یادگار امام (ره) پیش از بازی تیم‌های تراکتور و الخالدیه ۶ هزار و ۸۱۴ تن ماهی استخوانی در دریای خزر صید شد افزایش عجیب تقاضا برای شمش طلا / خرید سنگین طلا توسط صندوق‌ها نشانه چیست؟ نبرد سنگین نیروهای جولانی با گروه تحت فرماندهی «الهیمد» در درعا+ فیلم سهم گمرک شهید رجایی از کل واردات کالا‌های اساسی ۸ درصد است  قیمت تمام ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی/ روند کاهشی بیت کوین تا کجا ادامه دارد؟ برگزاری کنکور سالم به دانشگاه بالنده و جامعه پیشرو منجر می‌شود

0

تاثیر ورود خودرو به بورس بر سهام بورس کالای ایران چه خواهد بود؟ + تحلیل تکنیکال و بنیادی سهم

  • کد خبر : 7643
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳

به گزارش اقتصاد آنلاین، به بهانه بحث داغ ورود مجدد خودروسازان به بورس کالا و شناسایی درآمد عملیاتی از اخذ کارمزد عرضه محصولات در بورس، بار دیگر به سراغ تحلیل اجمالی بورس کالا می‌رویم و ضمن معرفی شرکت و بررسی اخبار موثر نمودار سهم را ارزیابی می‌کنیم.  معرفی کالا بورس کالای ایران با بیش از […]

به گزارش اقتصاد آنلاین، به بهانه بحث داغ ورود مجدد خودروسازان به بورس کالا و شناسایی درآمد عملیاتی از اخذ کارمزد عرضه محصولات در بورس، بار دیگر به سراغ تحلیل اجمالی بورس کالا می‌رویم و ضمن معرفی شرکت و بررسی اخبار موثر نمودار سهم را ارزیابی می‌کنیم. 

معرفی کالا

بورس کالای ایران با بیش از ۱۶ سال سابقه، بستری مناسب برای معاملات انواع محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی در قالب انواع قرارداد نظیر نقد، سلف، نسیه و… است. بورس کالای ایران توانسته است علاوه بر توسعه معاملات کالاها با استفاده از قراردادهای نقد، نسيه و سلف در بازار فيزیکی، روش‌های معاملاتی دیگر را نيز به بازار معرفی کند. درآمد حاصل از کارمزد معاملات مهم‌ترین محل درآمد شرکت است.

شرکت بورس کالای ایران سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد بازاری متشکل و سازمان‌یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا با ادغام دو سازمان پا به عرصه بازار گذاشت. پیش از آن این شرکت تحت عنوان دو سازمان مجزا با عنوان‌های سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران (تاسیس در سال ۱۳۸۲) و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی (تاسیس در سال ۱۳۸۶) فعالیت داشت. شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۰ در بازار پایه‌ی شرکت فرابورس پذیرفته شد.

آیا خودروسازان به بورس کالا راه می یابند یا خیر؟

تنظیم بازار خودرو از طریق بورس کالا، طی سال‌های گذشته بارها مورد اشاره قرار گرفته است؛ این موضوع سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مطرح و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، خودروهای داخلی و مونتاژی به بورس کالا راه پیدا کردند. در عمر ۱۰ ماهه‌ای که خودرو به بورس کالا راه یافت، بازار خودرو و فعالان اقتصادی واکنش‌های متفاوتی از خود بروز دادند، عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق!

با این حال بار دیگر با شروع به کار دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس،‌ موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مجدد مطرح شد. حجت‌اله صیدی، رییس سازمان بورس ده روز قبل در جمع خبرنگاران گفت: عرضه مجدد خودرو بورس در دست پیگیری است و تلاش می‌کنیم که انشالله خودرو وارد بورس کالا شود. وی افزود: با شورای رقابت وارد مذاکره می‌شویم تا قانع شوند اساسا بورس به معنای رقابت است و شورای رقابت نمی‌تواند با مفهوم رقابت مخالف باشد!

عبدالناصر همتی در رابطه با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیازمند هماهنگی بین وزارت صمت، بورس و شورای رقابت است و اگر نهایی شود ما در وزارت اقتصاد موافق این اقدام هستیم. با این حال هفته گذشته سیدمحمد اتابک، وزیر صمت گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ خودرو باید در شرایط رقابتی واقعی عرضه شود و نیازی به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست

روند میان مدت و بلندمدت کالا در سناریوی پیش رو:

در تحلیل قبلی به ریزش موقت سهم برای تکمیل الگو اشاره داشتیم

«کالا» و اخبار غیر رسمی ورود خودروسازان

در ادامه آپدیت نمودار سهم به صورت زیر خواهد بود

اگر از سال ۹۹ شاهد شکل‌گیری یک الگوی مثلث بلندمدت و چندین ساله در سهم باشیم، فعلا لگ‌های میان مدتی و سالانه AB و C برای سهم شکل گرفته و در شروع لگ D هستیم.

انتظار می‌رود با نوسانات منفی موقت در یک روند صعودی باشیم. لذا انتظار می‌رود سهم با رعایت حد ضرر ۵۵۰ تومان با دید سهامداری به تارگت‌های میانی ۷۴۰ و بلند مدت‌تر ۸۳۰-۹۳۰ تومان نزدیک شود. توجه شود که تارگت مهم ۱۱۵۰ تومان سقف تاریخی اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است.  

 

«کالا» و اخبار غیر رسمی ورود خودروسازان

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=7643

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.