آوین ویژه»

جدول زمانی قطع برق استان کرمانشاه برای چهارشنبه را اینجا ببینید ۲۶۰۰ واحد خوابگاه متاهلی برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو! اژه‌ای: فعالان اقتصادی نباید به هیچکس باج بدهند؛ بازنگری تعاملات با بخش خصوصی پدر دانشجوی خیر متوفی در آزادی یک زندانی سهیم شد سریال «کری» به سفارش آمازون ساخته می‌شود گسترش دامنه اعتراضات در «اسرائیل»؛ پیوستن ۲۰۰۰ دانشگاهی به طومار ضدجنگ ادعای آمریکا: حماس از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، ۱۵ هزار نیرو جذب کرده است واکنش عراقچی به فرمان فشار حداکثری ترامپ علیه ایران بازگشت اهالی «جزیره لؤلؤ» به تماشاخانه‌ ایران‌شهر تجهیز ۶۰ تقاطع به دستگاه‌های UPS برای جلوگیری از قطع برق چراغ‌های راهنمایی روز درهای باز دانشگاه تربیت مدرس تربیت مدرس برگزار شد تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۶۸۳ هزار کد فراتر رفت کولیوند:طلاب نقش کلیدی در افزایش تاب‌آوری اجتماعی دارند امنیت جهانی؛ محور رایزنی «ترامپ» و «روته» سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی می‌شود قیمت طلا و ارز امروز پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ | نرخ دلار بالا کشید سیگنال های خطرناک در یک قدمی دلار | بازار ارز لرزید تمدید مجدد تغییرات ساعت کار ادارات سیستان و بلوچستان

0

کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی

  • کد خبر : 80079
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی

نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی در گروه «هنروتجربه» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنروتجربه»، نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی و تهیه کنندگی سودابه بیضایی و امیر سیدزاده شامگاه سه شنبه ۱۴ اسفند با حضور کارگردان، محمدرضا لطفی منتقد سینما و هنگامه صفایی پور مجری طرح در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سودابه بیضایی کارگردان فیلم در رابطه با سوژه و دلیل انتخاب آن گفت: من دوستی داشتم که مرا به خانه استاد طاهر یارویسی که از نوازندگان مطرح تنبور آن منطقه هستند، دعوت کرد. ما برای دیدن ایشان و اینکه شاید بتوان از زندگیشان یک بیوگرافی ساخت، به آنجا رفتیم. اما وقتی به آنجا رفتم به این نتیجه رسیدم که ساخت یک بیوگرافی به این شکل که بخواهم دوربین به‌کار بگیرم و با ایشان سوال و جواب کنم، از نظر روند ساختاری برایم جالب و جذاب نخواهد بود. در این سفر متوجه شدم که دختر خانمی به نام پگاه از تهران می‌آید و نزد استاد تنبور آموزش می‌بیند و در انجام امور و کارها به استاد و همسرش کمک می‌کند. اینجا بود که مسئله برای من جالب شد. بنابراین به تهران بازگشتم، پگاه را دیدم و در واقع این فیلم به ارتباط پگاه و استاد طاهر یارویسی مربوط است و در کنارش به بیوگرافی استاد نیز پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند ۲ سال طول کشیده است، افزود: لذت ساخت این مستند برای من در مسیری است که طی کردم و پروسه و مسیر ساخت برای من بسیار جالب‌تر از محصول نهایی است. من دوست داشتم که به وجه هنری کار استاد بپردازم.

بیضایی در مورد تفاوت جایگاه بازیگری و مستندسازی برای خودش عنوان کرد: در مستندسازی بیشتر به من خوش می‌گذرد، چون وقتی بازیگر هستیم، باید یک زندگی روتین و خیلی برنامه‌ریزی‌شده داشته باشیم. اما من دوست دارم دوربینم را بردارم، به سفر بروم و فیلم بسازم. این احساس رهایی که در مستندسازی دارم برایم بسیار جذاب است و اینکه می‌توانم از دریچه جهان خودم یک موضوع را نشان دهم. در واقع، بازیگر جزئی از خلق یک اثر است، اما وقتی پشت دوربین هستید، تمام جهان ذهنتان را می‌توانید به تصویر بکشید.

محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما نیز در این نشست با اشاره به اینکه فیلم مستند سه نقطه یا سه ضلع دارد که شامل فیلمساز، اتفاق و سوژه است، بیان کرد: بهترین شکل مستند سینمایی این است که این سه نقطه یا سه ضلع در یک راستا و در یک مسیر حرکت کنند و این اتفاقی است که به نظرم در «آواز باد» افتاده است. اما در این شکل از مستندسازی، فیلمساز نمی‌تواند به سوژه خیلی نزدیک شود و این مسئله عامدانه است، چرا که اگر شما ورود بیش از اندازه به سوژه پیدا کنید در واقع در اتفاق و سوژه دخالت کرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین گام در ساخت یک مستند، تولید یک فیلم خوب است، گفت: برای فیلمسازی که عاشق حرفه‌اش است و اثرش را با بودجه شخصی خودش می‌سازد، نه پول دولت و ارگان خاصی، اساسا فکر کردن به اینکه قرار است چه کنیم یا اثر کجا قرار است نمایش داده شود، بسیار بی‌معنی است. به همین دلیل است که برخلاف سینمای داستانی و حرفه‌ای امروز، در فیلم‌های مستند و کوتاه همچنان این وجه آرتیست بودن وجود دارد و دست فیلمساز برای خلاقیت نشان دادن و بروز آن وجه آرتیستی‌اش بازتر است.

هنگامه صفایی‌پور، مجری طرح فیلم، نیز در مورد تجربه همکاری با سودابه بیضایی عنوان کرد: «آواز باد» تجربه خوبی بود. مستندسازی پر از چالش است و مستندساز باید عاشق باشد، چون توجیه مالی و حمایت مالی به آن معنا وجود ندارد و زمانی که می‌گذارید فقط عشق می‌خواهد که خانم بیضایی داشت.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=80079

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.