آوین ویژه»

راهنمای سفر به لرستان / معرفی مقاصد گردشگری لرستان + عکس ترامپ: بایدن و اوباما مقصر سانحه هوایی امروز هستند آشوری: رویکرد هماهنگی بین بخشی در دولت شتاب توسعه دریا محور را افزایش می دهد «نیچروان بارزانی» عید نوروز را به رهبر انقلاب و «پزشکیان» تبریک گفت بازگشت برند فراموش شده به بازار موبایل / عکس دو آتش‌نشان در حادثه آتش‌سوزی قره‌آغاج مصدوم شدند زلنسکی: به جنگ اوکراین خاتمه می‌دهیم تغییر نماد گوگل برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته / عکس زمان دیدار استقلال و تراکتور تغییر کرد نمایشنامه «توهم سرخ» نقد و بررسی می‌شود تخریب جاده‌های جنوب لبنان توسط اسرائیل خبر حمله به پالایشگاه اصفهان تکذیب شد قیمت دلار در بازار آزاد سقوط کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار تُن کالای اساسی در ایام نوروز منع آمد و شد در دمشق لغو شد طالبان کوتاه آمد/ تصمیم جدید طالبان درباره حق‌آبه ایران روایت تلاش خستگی ناپذیر روحانیون برای تبلیغ دین در «یکی از ما» جراره: شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌درباره تأثیر معدل در کنکور تصمیم گیری خواهد کرد

1

ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در ۱۲ خرداد ۱۴۰۴

  • کد خبر : 84040
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو در ۱۲ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی در نشست با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو خبر داد.

به گزارش بازار، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در نشست با اسد مجیدخان دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر تقویت چند جانبه گرایی اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری با همسایگان تمرکز دارد.

وی ارتقا سطح همکاری با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و تحکیم روز افزون مناسبات با اعضای اکو را از اولویت‌های دولت عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌‎های گسترده در منطقه اکو برای همکاری و ارائه یک الگوی موفق همگرایی منطقه‌ای انتظار می‌رود این روند پرشتاب‌تر از قبل باشد. قطعاً نقش و جایگاه دبیر کل اکو برای تحقق این مهم برجسته و ماندگار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از اولویت‌های سه گانه سازمان اکو را می‌توان به عنوان مبنای تحرک بخشی و رونق دهی به همکاری در سایر حوزه‌ها نظیر تجارت، گردشگری و انرژی در منطقه «اکو» دانست.

وی با بیان اینکه منطقه اکو مرکز ثقل بسیاری از کریدورهای ترانزیتی بین المللی است، گفت: این موضوع باعث شده تا اهمیت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای سازمان اکو در این حوزه بیش از گذشته نمایان شود. بر همین اساس و با توجه به پیشینه تاریخی منطقه اکو این اعتقاد وجود دارد که سازمان اکو در کریدورهای حمل و نقلی تمدن ساز نظیر راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی کماکان می‌تواند در عصر جدید نیز نقش آفرینی چشمگیری داشته باشد.

ضرورت بازتعریف نقش و جایگاه اکو

صادق در ادامه گفت: بنابر این با در نظر گرفتن این مهم باید نقش و جایگاه سازمان اکو را برای تبدیل آن به یک سازمان منطقه‌ای موفق‌تر و کارآمدتر در توسعه و گسترش حمل و نقل و ترانزیت در سطح منطقه‌ای و بین المللی باز تعریف کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزراء حمل و نقل اکو است، اظهار کرد: در این راستا برنامه ریزی‌های لازم برای برگزاری این رویداد در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ در دست انجام است.

وی در همین راستا پیشنهاد کرد برگزاری این نشست همراه با ارائه برخی دستاوردهای برجسته در چارچوب فعالیت‌های اکو باشد. این دستاورد می‌تواند راه‌اندازی قطار آلماتی – استانبول تا قبل از برگزاری این نشست باشد. همچنین سند یکپارچه سازی حمل و نقل و ایجاد سند واحد بارنامه SMGS-CIM بین اعضاء در خلال نشست مذکور به امضاء برسد.

تسریع در راه اندازی سه مسیر ریلی بین المللی تا قبل از برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرا حمل و نقل اکو

وزیر راه و شهرسازی تسریع در راه اندازی مجدد و احیای فعالیت‌های قطار کانتینری/باری اکو در مسیر آلماتی-تاشکند-عشق آباد-مشهد، راه اندازی قطار کانتینری/باری در مسیر آلماتی-بندرعباس و راه اندازی منظم قطار کانتینری/ باری در مسیر اسلام آباد، تا قبل از برگزاری اجلاس را پیشنهاد کرد.

صادق به منظور اثر بخشی بیشتر فعالیت‌های «اکو» در حوزه همکاری‌های دریایی و بندری پیشنهاد کرد؛ ساز و کاری توسط سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تنظیم شود که وفق آن حضور کشورهای محصور در خشکی در فعالیت‌های بندری و دریایی اکو بیشتر شود.

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای محصور در خشکی اکو

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور ساحلی اکو آمادگی لازم جهت همکاری با کشورهای محصور در خشکی عضو اکو در حوزه‌های بندری و دریایی را دارد و در این خصوص آماده دریافت و بررسی پیشنهادهای این دسته از کشورها هستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی تحت عنوان دروازه مشترک اکو (ECO Gate) با هدف دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه دریایی و بندری توسط کشورهای ساحلی به این دسته از کشورها تهیه و تدوین شده است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=84040

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.