آوین ویژه»

ضرورت گسترش همکاری‌های علمی مشترک ایران و چین اینفوگرافیک نحوه رفع نقص کارت شرکت در آزمون دکتری سال ۱۴۰۴ دارکوب‌سیاه در جنگل بولای ساری اجتماع عظیم عاشورائیان شهرستان صالح آباد تشریح رویکرد منطقه ای و بین المللی بغداد از زبان نخست وزیر عراق تئاتر عروسکی اسپانسر داشت اما تئاتر فجر نه؛ جشنواره‌ای که بدهکار است! ورزشکار قمی مدال برنز پارابدمینتون قهرمانی کشور را کسب کرد دیدار با مار ۱۰ متری زیر آوار /عکس تقدیر از افسران جنگ نرم در شاهرود؛ آغاز رزمایش بزرگ محرومیت‌زدایی زمان‌بندی فعال‌سازی 5G گوشی‌های سامسونگ در ایران اعلام شد اذعان ارتش صهیونیستی به کشته شدن ۴ نظامی در جنوب لبنان اردوغان: به دوستم ترامپ تبریک می‌گویم امام جمعه شهرکرد: ۹ دی نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است پرنده «توکای طوقی» در تالاب‌های پلدختر دیده شد مشاور امنیت ملی آمریکا: امیدوارم «ترامپ» با ایران به توافق برسد «بازی قدرت» به سبک پوتین؛ کرملین فرستاده ترامپ را ۱۲ ساعت معطل کرد طرح بیمه سهام تا ۸ مرداد تمدید شد استقرار ارتش سوریه نزدیک فرودگاه حلب؛ پیشروی تروریست‌ها و تداوم حملات هوایی روسیه

0

«زندگی با آیه ها» الگوهای تدبری را رواج می دهد

  • کد خبر : 86286
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
«زندگی با آیه ها» الگوهای تدبری را رواج می دهد

مهدی فیض گفت:طرح زندگی با آیه ها، با نگاه به قبل و بعد آیه بوده و الگوهای تدبری را ترویج می‌دهد.

مهدی فیض مترجم و پیشکسوت قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص طرح «زندگی با آیه‌ها» که برای چندمین سال اجرا می‌شود، گفت: نظراتی درباره این طرح بیان شده است. این طرح می‌تواند مفاهیم قرآنی را در جامعه رواج داده و در اذهان ماندگار کند. شامل ۳۰ آیه است که در آن مفاهیم قرآنی به اصطلاح میخکوب می‌شوند.

فیض گفت: با اشاره به اینکه قرآن تنها به «تدبر» در خود دعوت کرده، تأکید می‌شود که نگاه به آیات قرآن باید تدبری باشد. نگاه تدبری به تک آیه موضوعیت نمی‌دهد، بلکه نیازمند دیدن بسته‌ای از آیات پیوسته است؛ چند آیه قبل و بعد از آیه مورد نظر باید بررسی شود تا معنای آیه ۳۰ فهمیده شود. در طرح “زندگی با آیه‌ها” که برای عموم جامعه است، تمرکز بر ۳۰ آیه است، اما به آیات اطراف آن نیز پرداخته می‌شود. در این مجموعه، نگاه تدبری حاکم بوده است. تک آیه مطرح می‌شود، اما با نگاه به آیات قبل و بعد که خود درس بزرگی است و متفاوت با ارائه تک آیه به صورت تصادفی است. در این طرح، تک آیه با نگاه به قبل و بعد بوده و الگوهای تدبری را ترویج می‌دهد. از این جهت، این طرح بسیار مثبت است و انتخاب آیات متناسب با اقتضائات کنونی جامعه، کاری ارزشمند است.

این فعال قرآنی افزود: پیشنهاد شده است که این رویکرد هر سال مورد تجدید نظر قرار گیرد تا آیاتی انتخاب شوند که متناسب با نیاز و تشنگی امروز جامعه باشند و طرح هر سال موفق‌تر و مؤثرتر پیش رود.

وی با طرح پیشنهاداتی برای این طرح گفت: طرح‌ها باید به گونه‌ای باشند که جامعه و ساختار نظام آموزش کشور در آن دیده شود. سازمان تبلیغات یا نهادهای دیگر که روی این طرح کار می‌کنند، باید همزمان با آموزش و پرورش و آموزش عالی تعامل داشته باشند. نباید سازمان تبلیغات یا هر نهاد دیگری به تنهایی این طرح را پیش ببرد، بلکه نهادهایی که دستشان بازتر است و با مخاطبان بیشتری در ارتباطند، باید در این طرح نقش فعالی ایفا کنند. درگیر شدن نهادهای مختلف باعث می‌شود دامنه و عمق نفوذ طرح بیشتر شود.

فیض گفت: باید بررسی شود که آیا این آیه‌ها برای کودکان مفهوم دارند و آیا متناسب با سن کودک انتخاب شده‌اند؟ برای کودکان، آیات خاصی وجود دارد؛ آیات آموزشی، داستان محور و قصه محور. آیا داستان ذبح اسماعیل را باید برای کودک تعریف کنیم؟ قرآن می‌گوید «اتلو»، یعنی انتخاب گزینشی. به پیامبر هم گفته شده که وقتی می‌خواهی با کسی حرف بزنی، آیات را گزینشی انتخاب کن و به او بگو. قرآن مانند داروخانه است و باید متناسب با بیماری، دارو تجویز کرد. باید برای کودک، متوسطه اول و غیره، آیات متناسب انتخاب شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=86286

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.