آوین ویژه»

تزریق هورمون در صنعت تولید مرغ بی‌معنی است ترامپ باز هم «بریکس» را تهدید کرد!+ فیلم پیشنهاد شوکه کننده استقلال به ستاره پرسپولیس ظرفیت آب آشامیدنی ۲ روستای عباس آباد افزایش یافت وعده همتی درباره تخصیص سهام جدید به نوزادان پویش درختکاری در توسعه فضای سبز سنندج اثرگذار است رایزنی با فرودگاه نجف برای کاهش هزینه پروازهای اربعین سولداوت بلیت‌های ارکستر بانوان ارسباران «موسیقی فجر» ۱۴ دی‌ماه آزمون استخدامی آتش‌نشانی سنندج برگزار می‌شود افزایش پروازهای فرودگاه کرمانشاه ذوق‌زدگی «نتانیاهو» از تصمیم بیروت برای خلع سلاح حزب‌الله روز جهانی قدس نشان می دهد که مقاومت تضعیف نشده است بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر از نگاه یک تهیه کننده سینما برنامه فرهنگ‌سازی محیط زیست در هفته زمین پاک اجرا شد خراسان شمالی وارد مسیر توسعه دانش‌بنیان نشده است گزارش اختصاصی از بازدید میهمانان کنگره قدس از ناو شهید سلیمانی+ فیلم گول این بارش‌ها را نخوریم| هنوز ۵۰ درصد کشور دچار کم بارشی است نجات روستای سرودار از حریق در البرز جنوبی

1

در انفاق باید اول نیازهای والدین، فامیل و بعد فقرا را در نظر گرفت

  • کد خبر : 87426
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
در انفاق باید اول نیازهای والدین، فامیل و بعد فقرا را در نظر گرفت

دستورات دینی با فطرت هماهنگ است، انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد، دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسان‌ها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب می‌شود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چرا که آیات قرآن، مهم‌ترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار می‌روند.مهم‌ترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده می‌کنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ».در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پاره‌ای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمی‌شود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق می‌دهد.

طرح زندگی با آیه‌ها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به صورت تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان می‌کند.

سوره اسرا آیه ۲۶

وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا

و حقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه اسراف و ولخرجی مکن.

نکته‌ها

«تبذیر» از ریشه‌ی «بذر» به معنای ریخت و پاش است. مانند آنکه برای دو نفر مهمان، غذای ده نفر را تهیه کنیم.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس چیزی را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف کند، مبذّر است. آن حضرت در پاسخ به این سوال که آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟

فرمودند: بلی، زیرا کسی که دارایی خود را چنان بخشش کند که چیزی برای خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف کرده است. «۲»

پس از نزول این آیه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بدنبال مراد خداوند از «ذَا الْقُرْبی‌» بود. خداوند به او وحی کرد که «فدک» را به فاطمه علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدک» «۳» را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدک را از اهل‌بیت به ناحقّ گرفتند واهل‌بیت برای گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد می‌کردند.

مفسّران شیعه و سنّی مانند طبری، با الهام از روایات، می‌نویسند: امام سجاد علیه السلام در دوران اسارت وقتی همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان که اسرای اهل‌بیت را بی‌دین و خارجی می‌خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذَا الْقُرْبی‌» ما هستیم! «۴»

برخی روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخی دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّی دانسته و گفته‌اند: آیه، به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان می‌دهد که حقّ علیّ‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام را با وصیّت به جانشینی او ادا کند. «۵» و مراد از تبذیر در آیه که از آن نهی شده، «غُلوّ» است. «۶»

پیام‌ها

۱- دستورات دینی با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد، دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۲- در انفاق، باید اولویّت‌ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن‌السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی

۳- خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند و ما منّتی بر آنان نداریم. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ»

۴- خویشاوندی، فقر و در راه ماندگی سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۵- در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ»

۶- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. آتِ … وَ لا تُبَذِّرْ

۷- ریخت و پاش و مصرف بی‌مورد مال، حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ»

۸- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً»

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=87426

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.