آوین ویژه»

هشدار روسیه به استفاده از ابزار نظامی علیه ایران صدور هشدار هواشناسی؛ رگبار و رعدوبرق شدید در ۲۰ استان عکاس مهر در اردبیل رتبه برتر عکاسی را در جشنواره مطبوعات کسب کرد آماده‌باش اورژانس خوزستان بعد از زلزله در حسینیه نظارت بهداشتی و شرعی ۲ اکیپ دامپزشکی کنگان در روز عید قربان مدارس دولتی تربیت محور صدرا در البرز الگوسازی شود روشی عجیب برای تبدیل تردمیل به چاپگر سه‌بعدی آیا اسطوره‌ها می‌توانند الهام‌بخش زن معاصر باشند؟ مسکو: اوکراین مجموعا ۷۲۱۵۰ نظامی خود را در «کورسک» از دست داده است آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان ایلام پس از هشدار نارنجی هواشناسی صنایع فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در استان بوشهر ارتقا یابد ۶ برنامه مجلس برای حمایت از بورس اسلواکی: اوکراین یک‌سوم خاکش را از دست خواهد داد تراژدی تلخ از دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی/ هوادار پرسپولیس نابینا شد؟ احتمال آزادی شهروند ایرانی زندانی در ایتالیا پس از آزادی خبرنگار ایتالیایی صفحه اول روزنامه‌های اصفهان سه‌شنبه ۶ آذر اجرای «اسکرین شات» در شهرهای مختلف ایران وزارت دفاع ترکیه: پ.ک.ک چاره ای جز انحلال خود ندارد

2

پاسخ پیامبر(ص) به سوال جابر بن عبدالله انصاری در خصوص اولی الامر

  • کد خبر : 9019
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
پاسخ پیامبر(ص) به سوال جابر بن عبدالله انصاری در خصوص اولی الامر

جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید روزی به محضر پیامبر رسیدم و پرسیدم الله و رسول خدا را می‌شناسیم اما این اولوالامر که در آیات قرآن کریم آمده چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود آنان جانشینان من هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مسجد حضرت امیر علیه السلام اظهار داشت: یکی از حقوق‌های امام زمان (عج) که بستر همه حق‌ها است مربوط به مسأله معرفت می‌شود. اینکه انسان نسبت به امام شناخت داشته باشد از زیربنایی‌ترین و پایه‌ای ترین حقوق امام معصوم علیه السلام است. امام صادق علیه السلام برای کسب این معرفت دو مرحله را ذکر می‌کنند.

وی‌افزود: حضرت مرحله اول را معرفت اسمی می‌نامد؛ یعنی بهره بردن و استفاده کردن از ظاهر است که شامل اسم، کنیه، تعداد، نام پدر و مادر و … می‌شود برای همین وقتی می‌فهمیم ائمه اطهار علیهم السلام اسمشان چیست دیگر نباید چیزی به عنوان زیدیه و… به وجود بیاید چرا که امانی با عنوان زید بن علی نداریم که نقشی در امامت داشته باشد. معرفت دوم نیز معرفت وصفی و معرفی کردن امام است.
علوی تهرانی با بیان روایتی گفت: یکی از روایاتی که نام اهل بیت علیهم السلام در آن برده شده است در آن جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید روزی به محضر پیامبر رسیدم و پرسیدم الله و رسول خدا را می‌شناسیم اما این اولوالامر که در آیات قرآن کریم آمده چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود آنان جانشینان من و امامان جامعه اسلامی هستند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اسلام به دو فرقه دین اسلام و مذهب تشیع تقسیم نشده است اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و آن تشیع است و در قرآن و روایات هیچ حجیتی بر دیگر مذاهب وجود ندارد. ایمان به امام زمان (عج) و ثبات بر این ایمان امتحان قلبی است که خداوند در دوران غیبت قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه شبهات بر اثر غفلت ایجاد می‌شود گفت: مساله اوصیا بحثی است که حتی در تورات هم به آن قید شده و اینکه پیامبر اوصیای خویش را برای بعد از خویش معرفی می‌کند و می‌فرماید اوصیای من بعد از من دوازده تن هستند را نمی‌توان انکار کرد. پیامبر اسامی این دوازده نفر را بیان فرموده است. در دوران غیبت انسان باید خودش را آماده ظهور کند. طبق روایتی از پیامبر اکرم است که ایشان اهل بیت علیهم السلام را حزب الله نامیدند و فرمودند آنان از رستگاران هستند.
علوی تهرانی با تاکید بر اینکه راه رسیدن به توحید از مسیر امامت است اظهار داشت: گام دوم معرفت به فرمایش امام صادق علیه السلام وصفی است. مراد از معرفت وصفی باطنی است یعنی بهره بردن از امور باطنی برای رسیدن و شناخت پیدا کردن از جانشینان پیامبر است و این امر با گفتن اسامی، ویژگی‌ها و صفات آنان میسر می‌شود.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این سوال مطرح است که آدمی از کنار این معرفت وصفی باید به کجا برسد؟ گفته شد در معرفت اسمی انسان می‌تواند به مدعیان دروغین امامت پاسخ دهد. مقصود از شناخت امام (عج) این است که آن حضرت را چنان که هست بشناسیم و این شناخت سبب در امان ماندن انسان از شبهات ملحدان و باعث نجات آدمی از اعمال گمراه کنندگان مدعیان دروغین باشد چنین شناختی جز به دو امر به دست نمی‌آید نخست شناخت حضرت به نام و دیگر شناخت ویژگی‌های حضرت است.
وی در پایان گفت: معرفت وصفی در خصوص اهل بیت علیهم السلام در دو سطح مرتبه عالی و مرتبه عموم مردم است اما شناخت حقیقی امام برای اوصیا است. امام صادق علیه السلام فرمودند پایین‌ترین مرتبه شناخت امام معصوم آن است که فرد باور داشته باشد امام هم رتبه و برابر با پیامبر است؛ امام نبی نیست اما هر آنچه نبی دارد او نیز داراست، امام وارث نبوت است، اطاعت از امام اطاعت از پیامبر است، تسلیم بودن در برابر ایشان در هر امری واجب است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=9019

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.