آوین ویژه»

نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار می‌شود والنتینو پاییز ۲۰۲۵ مجموعه‌ی آماده برای پوشیدن درهای دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکا باز است علی اوجی: سریال ستایش و پایتخت را تماشا نکرده‌ام قیمت دلار در بازار آزاد پرواز کرد (۲۹ بهمن ۱۴۰۳) ایلام در طول دوران دفاع مقدس ۳۴۰ بار بمباران شد نمایشگاه نقاشی «رپیثون» به ارسباران رسید رژیم صهیونیستی ترسوتر و ضعیف‌تر از آن است که به عراق حمله کند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: باید در حوزه لیزر و هوش مصنوعی تلاش کنیم اسکان بیش از ۲۰۰ هزار مسافر نوروزی در مدارس اصفهان توضیحات جدید قالیباف درباره قانون حجاب / گشت ارشاد باز هم برمی‌گردد؟ گوشی اقتصادی جدید گوگل، گلکسی A۵۶ سامسونگ را شکست داد کاری که ترامپ با بازار بورس کرد! پرواز تهران شیراز؛ چه زمانی بلیط بخریم که ارزان‌تر باشد؟ چهره‌های برجسته حوزوی در کنگره امناء الرسل معرفی می‌شوند اختلاف شورا با دیوان عدالت بر سر باغات تهران/ حکم همه باغات تغییر می کند تشییع پیکر شهیده «پوراندخت سعادت‌نژاد» در تالش «دختران حاج قاسم» چه گفتند؟

0

۱۰۰ نقطه در جهان میزبان پروازهای مسافری از مبدا ایران

  • کد خبر : 91934
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۲
۱۰۰ نقطه در جهان میزبان پروازهای مسافری از مبدا ایران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به آخرین وضعیت پروازها به اقصی نقاط جهان و خطوط پروازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ۱۰۳ نقطه پروازی از ۳۱ کشور پرواز داریم.

به گزارش بازار، حسین پورفرزانه معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی به آخرین وضعیت پروازها از مبدا ایران به اقصی نقاط جهان و خطوط پروازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ۱۰۳ نقطه پروازی از ۳۱ کشور پرواز داریم.

وی یادآور شد: تعداد کل ناوگان مسافری کشوری ۳۳۵ فروند، تعداد هواپیماهای فعال ۱۸۲ فروند و تعداد هواپیماهای سرخط ۱۳۹ فروند است.

پورفرزانه در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای ارتقای بهره وری در فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌های بلا استفاده و کم‌بهره به بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این مهم، موانع و خلاهای مختلف قانونی دارد و دستگاه‌های مختلف درگیر آن هستند، اما قانون‌گذار در برنامه هفتم پیشرفت کشور پیش‌بینی کرده است که با تدوین آیین‌نامه‌ای این امر تسهیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌ کرد: چنانچه ساز و کارهای قانونی به درستی تبیین شوند، با واگذاری فرودگاه‌های کشور به بخش‌های خصوصی و عمومی، تعداد فرودگاه‌های سودده کشور افزایش می‌یابد یا حداقل هزینه اداره کردن فرودگاه‌های کشور به نحو چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: مقررات هوانوردی در این خصوص از قبل پیش‌بینی شده است‌.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در برنامه هفتم پیشرفت کشور بر حفظ مالکیت دولت بر فرودگاه‌های دولتی تاکید کرده است، اما موضوع دیگری نیز در اینجا مطرح است و آن انتقال مالکیت فرودگاه‌های کشور به دولت‌های محلی نظیر استانداری‌ها، شهرداری و … است.

وی اضافه کرد: تجارب موفقی در این خصوص نیز وجود دارد. مانند فرودگاه کیش و برخی دیگر از مناطق آزاد کشور که مالکیت و بهره‌برداری آن متعلق به منطقه آزاد مربوطه است.

پورفرزانه معتقد است: مدل بهره‌برداری دولتی از فرودگاه‌های کشور، مدل اقتصادی پر هزینه و گرانی است که هزینه و سود در آن اولویت بالایی ندارد.

وی اظهار داشت: قانون‌گذار در برنامه هفتم پیشرفت کشور پیش‌بینی کرده که به‌ منظور افزایش کارایی، بهبود خدمت‌رسانی، ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های دولت، منطقی‌سازی و چابک‌سازی، نسبت به واگذاری مدیریت بهره‌برداری فرودگاه‌های کشور (از جمله فرودگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به‌استثنای فرودگاه‌های متعلق به نیروهای مسلح) به بخش خصوصی و عمومی و همچنین مشارکت‌های داخلی و خارجی در قالب واگذاری مدیریت مذکور با اولویت شرکت‌های هواپیمایی داخلی، با حفظ مالکیت دولت و استمرار ارائه خدمات ناوبری هوایی توسط دولت و رعایت حقوق قانونی کارکنان اقدام کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی برای اداره فرودگاه‌ها در نظر گرفته شود و این مشوق‌ها می‌تواند طیف گسترده‌ای از معافیت‌ها، تخفیفات در پرداخت بسیاری از تعهدات مالی و تعرفه‌ها نظیر اجاره اماکن و پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی برای اداره فرودگاه‌ها باشد.

وی ادامه‌داد: تجارب موفق جهانی و مدل‌هایی تعریف شده در این خصوص بیانگر آن است که در برخی فرودگاه‌ها، دولت پیش از واگذاری جهت رفع برخی مشکلات زیرساختی و پرهزینه، با هدف جذابتر شدن فرودگاه برای بخش خصوصی، در آن سرمایه‌گذاری و هزینه هم می‌کند.

پورفرزانه در خاتمه خاطرنشان کرد: مالکیت و مدیریت واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌های دولتی کشور به دولت‌های محلی، باعث افزایش بهره‌وری و هماهنگی بیشتر بهره‌برداری و توسعه فرودگاه‌های کشور با سایر طرح‌های منطقه خواهد شد و مدیریت منابع استانی را آسان تر خواهد کرد.

پورفرزانه به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه‌های مختلف پرداخت و افزود: در راستای حمایت از نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی کشور، اصلاحاتی در برخی قوانین مربوط به اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است.

وی تصریح کرد: به‌طور حتم این اصلاحات بر کاهش پیچیدگی‌ها، افزایش دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به منابع مالی و تسهیل فرآیند تامین سرمایه برای خرید و تعمیرات ناوگان اثرگذار خواهد بود.

پورفرزانه، اقداماتی که در جهت اصلاح اقتصاد هوانوردی در دستور کار است را مورد اشاره قرار داد و گفت: در راستای بهبود زیرساخت‌های مالی و تسهیل‌گری در اقتصاد صنعت هوانوردی، اقدامات مهمی در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است که این اقدامات می‌تواند به افزایش شفافیت، تسهیل دسترسی به منابع مالی و تسریع فرآیندهای اجرایی بیانجامد.

وی خاطرنشان‌ کرد: با هدف تامین مالی پایدار و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، پیشنهاد ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژه برای صنعت هوانوردی مطرح شده است.

وی ادامه‌داد: این صندوق می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های هوایی، خرید و نوسازی ناوگان و همچنین افزایش توان رقابتی شرکت‌های فعال در این حوزه کمک کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم صنعت هوانوردی به منابع ارزی برای تامین قطعات، تعمیرات و سایر هزینه‌های مرتبط، گام‌هایی در راستای شفاف‌سازی فرآیند تخصیص ارز برداشته شده است.

وی توضیح داد: این اقدامات شامل ارائه دستورالعمل‌های مشخص، تسهیل فرآیندهای اداری و نظارت دقیق‌تر بر نحوه تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در این صنعت است.

پورفرزانه ادامه‌ داد: از جمله اقداماتی که در این مدت در راستای تسهیل و شفاف‌سازی این فرآیند انجام شده، شامل بهبود هماهنگی درون سازمان، ارائه دستورالعمل‌های جدید و کاهش زمان مورد نیاز برای صدور معرفی‌نامه به منظور ترخیص کالاهای ضروری صنعت هوانوردی است.

وی اضافه‌ کرد: این اقدامات در مجموع به بهبود کارایی، افزایش شفافیت و تسهیل فرآیندهای مالی و عملیاتی صنعت هوانوردی کشور کمک کرده و نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصاد این صنعت ایفا خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=91934

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.