آوین ویژه»

طارمی بازگشت تهران زیر نظر ۳۰۰ چشـم هوشمند لژیونر محبوب ۲ بار به پرسپولیس جواب رد داد! نماینده مجلس: وزیر اقتصاد عامل شرایط بد اقتصادی نیست چه کسی ویدئوی مصاحبه مطهری را به ترامپ داد؟! حکایت تولد واتساپ؛ پیام‌رسانی با ۲ میلیارد کاربر! واکنش رحمانی به اظهارات پرسپولیسی‌ها؛ ۲۹ هفته دیر از خواب بیدار شدید! آمارهای جالب از سفرهای خارجی مردم ایران؛ از مقاصد تا ستاره هتل‌ها شمار سفرهای دریایی هرمزگان از ۱.۴ میلیون نفر گذشت نماهنگی زیبا از آیه روز بیستم و هشتم «زندگی با آیه‌ها» «یدیعوت آحارونوت»: قتل خاخام اسرائیلی ارتباطی به ایران ندارد دولت جدید سوریه آسمانش را بر هواپیماهای ایران بست؟ + عکس بهره برداری کامل از قطعه یک باند دوم کمربندی غربی زاهدان ماکرون: جنگنده‌های قادر به حمل سلاح اتمی را در مرز آلمان مستقر می‌کنیم تعلیق گفتگوهای حماس با طرف صهیونیست تا زمان آزادی اسرای فلسطینی تنها ۱۵ درصد از صهیونیست‌ها به کابینه نتانیاهو اعتماد دارند سهامداران بخوانند | خبر فوری بورس درباره این نمادها کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در تهران؛ طرح جدید آموزش و پرورش برای جبران

0

آیه ۴ سوره صف؛ داشتن اراده پولادین در راه پیکار با دشمنان خدا

  • کد خبر : 94648
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۴
آیه ۴ سوره صف؛ داشتن اراده پولادین در راه پیکار با دشمنان خدا

شیراز-مدیر مرکز تخصصی امام حسین(ع) بابیان اینکه آیه ۴ سوره صف درباره داشتن اراده پولادین درراه پیکار با دشمنان خدا است،گفت:شأن نزول این آیه درباره رشادت های امام علی(ع) درمقابله با کفار است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد چوگانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آیه ۴ سوره صف در وصف کسانی است که در راه خدا جهاد کرده و اراده پولادین و استوار دارند، گفت: خدای متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ» «خدا کسانی را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد می‌کنند از ثابت قدمی گویی بنایی پولادین و استوارند» که کلمه مَرْصُوصٌ به معنای محکم کردن است که اصل این کلمه از رصاص به معنای سرب و قلع بوده منظور این هست که یک بنایی از سرب ساخته شده باشد.

وی با اشاره به اینکه این آیه شأن نزولی هم دارد، ادامه داد: ابن عباس یکی از مفسرین بزرگ صدر اسلام می‌فرماید که این آیه شریفه راجع به حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و بعضی دیگر از اصحاب رسول خدا نازل شده و حتی از اهل سنت هم شأن نزول این آیه شریفه رو علی علیه السلام مطرح کردند.

مدیر مرکز تخصصی امام حسین (ع) افزود: حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام از جمله شخصیت‌هایی بود که در جنگ‌هایی که کفار بر علیه اسلام و مسلمین تحمیل می‌کردند یک حضور بسیار مفید مؤثر و کارآمدی داشت در واقع یک فرد کاملاً جهادی بود و در خط مقدم جبهه‌های جنگی که کفار تحمیل می‌کردند حضور پیدا می‌کرد به زیبایی مبارزه می‌کرد مردانه مجاهد می‌کرد و موجبات شکست دشمنان را فراهم می‌کرد.

حجت الاسلام چوگانی با بیان اینکه که اگر علی علیه السلام نبود اسلام نبود، گفت: در جنگ‌ها که نقش مولا علی علیه السلام نقش بسیار مهمی بود و مثلاً در احزاب اگر امام علی علیه السلام نبود قطعاً کفار اسلام رو شکست می‌دادند.

وی ادامه داد: در مقابل عمرو بن عبدود که پهلوان عرب و از کفار بود تنها کسی که جرأت کرد با عمرو بن عبدود مبارزه کند و او را شکست بدهد امام علی علیه السلام بود زیرا عمرو بن عبدود تنها کسی بود که تونست از خندقی که مسلمان‌ها کنده بودند عبور کند و وقتی به این طرف خندق به سمت مسلمان‌ها آمد، همه عقب نشستند هیچکس جرأت نمی‌کرد به جنگ عمرو بن عبدود برود و در این لحظه بود که علی علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام (ص) رخصت گرفت به میدان عمرو بن آمد با او رو شکست داد

مدیر مرکز تخصصی امام حسین (ع) افزود: عمر بن عبدود شخصیتی است که شمشیر و سلاح او به قدری سنگین بود که چند عرب تنومند و قدرتمند نمی‌تونستند بلندش کنند و تنها کسی که در مقابل او ایستاد و با یک ضربه او رو به جهنم فرستاد امام علی علیه السلام بود و بعد کشته شدن این کفار در مسلمان‌ها روح امیدواری دمیده شد و آمدند مبارزه کردند و در این جنگ، کفار شکست خوردند.

حجت الاسلام چوگانی گفت: پیغمبر اکرم (ص) به از کشته شدن عمر بن عبدود به دستان حضرت علی (ع) فرمود: «ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین». یعنی ضربت امام علی (ع) در روز خندق، از عبادت جن و انس پر فضیلت‌تر است؛ زیرا که جهاد در آئین مقدس اسلام خیلی مهم‌تر از عبادت است.

وی ادامه داد: بعضی از مسلمان‌ها فقط به بعد عبادی اسلام توجه دارند و فقط نماز می‌خونند فقط روزه می‌گیرند اما آنجایی که بحث جهاد مثلاً بحث خمس و زکات است مرد میدان نیستند و آنجایی که بحث دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی است حضور ندارند، اینها از دیدگاه اسلام اصلاً مورد توجه نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در این آیه شریف به همین نکته مهم اشاره دارد که خداوند آنهایی را که در راه او جهاد با جان انجام می‌دهند دوست دارد و آن فردی که فقط عبادت فردی خودش را به جا می‌آورد و اهل جهاد و مبارزه نیست اصلاً دوست ندارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=94648

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.