آوین ویژه»

مدیر خاورمیانه «بی‌بی‌سی» جاسوس موساد از آب درآمد وام ۸۰۰ میلیونی در جیب این افراد | دولت ولخرجی راه انداخت زندگی با آیه‌ها در چهارمحال‌وبختیاری، سوال روز پانزدهم و برنده چهاردهم قیمت طلا و سکه مردم را شوکه کرد | پیش بینی بازار طلا در ۱۴۰۴ خیز بلند آستریا برای تسخیر بازار‌های جهانی مس برای رشد ۸ درصدی در اقتصاد باید همه تولیدکنندگان نقش آفرینی کنند رایتل در کنار مردم شریف هرمزگان؛ ارتباطی بی‌وقفه در روزهای سخت اعلام حمایت سناتور آمریکایی از صدور حکم بازداشت سران صهیونیست بهره برداری کامل از قطعه یک باند دوم کمربندی غربی زاهدان افزایش تولید طلای سیستان و بلوچستان با راه‌اندازی دو کارخانه دیگر صعود تیم فوتبال نساجی به یک چهارم نهایی جام حذفی کاخ سفید: ترامپ و زلنسکی برای دستیابی به صلح در اوکراین توافق کردند سیدحسن خمینی: در اسرع وقت علت حادثه انفجار بندر شهید رجایی برای همگان اعلام شود مجلس دلالان مسکن، طلا و ارز را به خاک سیاه نشاند انهدام ۴۵ پهپاد اوکراینی بر فراز ۴ منطقه روسیه برجای ماندن ده‌ها شهید و زخمی در بمباران مناطق مسکونی غزه ناآمادگی و اضافه وزن حسن یزدانی در شروع تمرینات آزادراه تهران – شمال به صورت هوشمند مدیریت می‌شود

1

سازمان توسعه تجارت: مخالف تعرفه بالای خودرو های وارداتی هستیم

  • کد خبر : 107120
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۸
سازمان توسعه تجارت: مخالف تعرفه بالای خودرو های وارداتی هستیم

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفه ها نباید ابزار تامین درامدهای بودجه ای باشد گفت، مخالف تعرفه های بالای خودروهای وارداتی هستیم.

به گزارش بازار، دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با آغاز بررسی لایحه بودجه، سازمان توسعه تجارت مخالفت خود را با استفاده از تعرفه‌ها به عنوان ابزار تأمین درآمدهای بودجه‌ای اعلام کرده و بر لزوم حفظ کارکرد اصلی تعرفه‌ها در حوزه تجارت تأکید کرده است، گفت: رویکرد پیش‌بینی‌شده در یکی از مواد لایحه، اختصاص چند میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو و کسب درآمد از محل تعرفه‌ها بود. این در حالی است که سازمان توسعه تجارت، صرف‌نظر از درستی یا نادرستی اصل این سیاست، با بهره‌گیری از تعرفه‌ها برای اهدافی غیر از تنظیم‌گری تجاری مانند کاهش تورم یا تأمین بودجه مخالف است. این سازمان پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که نظام تعرفه‌ای کنونی در حوزه خودرو بر پایه منطق مصرف سوخت، حجم موتور و ارزش خودرو بنا شده و خودروهای برقی و هیبریدی به‌واسطه مزایای زیست‌محیطی و مصرف پایین، از تعرفه‌های پایین‌تری برخوردارند.

وی گفت: با وجود اعلام صریح مخالفت سازمان، ماده مورد بحث در مجلس تصویب و ابلاغ شد. به‌دنبال آن، در تاریخ ۱۶ فروردین، سازمان توسعه تجارت طی نامه‌ای به گمرک تأکید کرد که تا زمان تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰ درصد نخواهد بود و تعرفه‌ها طبق جدول مقررات فعلی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این نامه همچنین تصریح شده است که آیین‌نامه مذکور می‌تواند محدوده اجرایی ماده قانونی را مشخص کرده و برخی از خودروها نظیر برقی، هیبریدی و حتی خودروهای با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی را از شمول این تعرفه خارج کند؛ اقدامی که می‌تواند التهاب بازار را نیز کاهش دهد.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بار دیگر تأکید کرده است که از ابتدای فرآیند تهیه بودجه با این سیاست مخالف بوده و در مواضع خود شفاف و ثابت‌قدم مانده است. به گفته این سازمان، تفسیر قانونی ماده مذکور روشن است: تا زمان تدوین آیین‌نامه، اجرای تعرفه ۱۰۰ درصدی ممکن نیست و چنانچه این سیاست مطلوب قانون‌گذاران نیست، تنها راه آن اصلاح قانون بودجه است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه این سازمان در پایان اعلام کرد که در جلسات تدوین آیین‌نامه مشارکت فعال خواهد داشت، اما مسئولیت نهایی بر عهده سه نهاد اصلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت است، گفت: بر اساس نظام تعرفه‌گذاری موجود، خودروهای برقی و هیبریدی به‌دلیل مصرف پایین سوخت، کاهش آلودگی هوا و کمک به حل بحران انرژی، از اولویت واردات برخوردارند و لازم است این اولویت در سیاست‌گذاری تعرفه‌ای حفظ شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=107120

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.