آوین ویژه»

نماینده اوکراینی: اکنون «زلنسکی» مهمترین مانع توقف جنگ است پروازهای قطری به ایران از ۱۳ آبان‌ماه برقرار می‌شود مسابقات فوتبال فردا ۲۲ دی لغو شد برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت خدیجه (س) تحت عنوان «مادر امت» در گرگان قابلیت جدید اینستاگرام / گزینه «دیسلایک» فعال شد اپوزیسیون کره جنوبی رئیس جمهور موقت را هم تهدید به استیضاح کرد ۳ برنامه جدید دانشگاه علم و صنعت در حوزه علم و فناوری  تأکید رحیمی بر نقش سازمان تعزیرات در جنگ اقتصادی دشمنان «آجیلی‌ها» از شنبه به شبکه پویا می‌آیند شاهزاده ثروتمند سعودی حامی مالی تیک‌تاک می‌شود؟ خبر فوری | زمان پیش فروش سکه اعلام شد «ستاره اکنون» ظهور می‌کند دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس امارات هشدار درباره پروژه شوم تجزیه سوریه به ۳ کشور کوچک «گوسفند» از ایتالیایی‌ها جایزه گرفت! رونالدو با ۲۰۰ میلیون یورو در النصر می‌ماند ویتنام با تعرفه‌های جدید بر فولاد چین، بازار جهانی را متشنج کرد معصومه عظیمی، شهیده حمله دشمن به صدا و سیما

0

ضرورت تقویت ناوگان دریایی جهت دسترسی به بازار روسیه

  • کد خبر : 24668
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
ضرورت تقویت ناوگان دریایی جهت دسترسی به بازار روسیه

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: برای دسترسی به بازار روسیه، مسیر ترانزیتی از آذربایجان می‌گذرد که برای ایران به یک مانع تبدیل شده و باید به فکر تقویت مسیر دریایی باشیم.

به گزارش بازار، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ضمن تأکید بر نبود روبل موردنیاز در تجارت با روسیه گفت: آذربایجان در بازار روسیه رقیب ایران است و این رقابت در صادرات محصولات کشاورزی شدت بیشتری دارد و در همین حال خاک رقیب، مسیر اصلی ترانزیت کالا به بازار مستعدی مانند روسیه شده است.

روشنعلی یکتای قرابایی، نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از مانع‌تراشی‌های جمهوری آذربایجان در تجارت ایران و روسیه گفت و توضیح داد: این موضوع چند سالی است که دغدغه صادرکنندگان ایرانی در تجارت با روسیه شده است. آذربایجان در بازار روسیه رقیب ایران است و این رقابت در صادرات محصولات کشاورزی شدت بیشتری دارد و حالا خاک رقیب، مسیر ترانزیت کالا به بازار مستعدی مانند روسیه است، علاوه بر ایران ترکیه نیز در بازار روسیه رقیب ایران محسوب می‌شود با این تفاوت که ترکیه برای آذربایجان حکم یک پدرخوانده را دارد بنابراین رفتار تبعیض‌آمیز آذربایجان در ارتباط با همسایگان خود برای عبور از خاک این کشور اکنون به قدری برجسته شده که حتی خود روس‌ها هم به آن اذعان دارند و این گونه ضعف روابط دیپلماتیک به طور جدی بر تجارت ایران با روسیه تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: در این شرایط راهکار مؤثر این است که ایران برای نفوذ بیشتر به بازار روسیه حمل دریایی را تقویت کند و از انواع شناورهای رورو و لاینر و حتی حمل هوایی سیستم لاجستیک خود را تقویت کند و بر رقبا غلبه داشته باشد با این حال اکنون وضعیت تردد کشتی‌ها و نحوه نرخ‌گذاری آنها نابه سامانی‌های قابل‌توجهی دارد.

یکتا تصریح کرد: روسیه در سال، ۷۰۰ میلیارد دلار با جهان تجارت دارد و سهم ایران از صادرات به این کشور تنها یک میلیارد دلار است و در این شرایط متأسفانه سازمان توسعه تجارت همکاری لازم را با بازرگانان ندارد و کیفیت عملکرد مدیران در این سازمان با اعضای اتاق‌های مشترک، کیفیت مطلوبی ندارد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: بازرگانان ایرانی در تجارت با روسیه با مشکل کمبود روبل مواجه هستند و در دریافت تأییدات لازم از بانک مرکزی و سازمان توسعه همکاری لازم با آنها نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بخش زیادی از تکیه ایرانی‌ها برای رسیدن به خاک روسیه مسیر ترانزیت آذربایجان نباشد این کشور با توجه به هزینه‌ای که بابت ترانزیت از ماشین‌های ایرانی می‌گیرد مدارای بیشتری خواهد داشت.

یکتا همچنین خبر داد: در پی مذاکرات بخش خصوصی بازرگانی روسیه و ایران دو طرف به توافق رسیدند از این پس خود در موضوع دعاوی و رفع اختلافات ورود و آنها را حل کنند.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=24668

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.