آوین ویژه»

علی دایی: با همه زنان عکس می‌گیرم حتی اگر بی‌حجاب باشند/ اینجا فوتبال است نه دادگستری! سرقت ۵۰ میلیاردی از شرکت فولادی در ابهر کشف شد آزمایش سامانه موشکی ضدهوایی جدید کره‌شمالی+ تصاویر تمام اتفاقات «بد» برای استقلال رخ داد/ شرط قوی شدن آبی‌پوشان در آینده اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید ماشین‌آلات کشاورزی پزشکیان: به خدا مدیریت طی ۶ ماه قابل تغییر نیست دشمن با ایجاد فضایی سنگین در پی انفعال فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب است دو بوکسور جوان خراسان شمالی به انتخابی تیم ملی اعزام می‌شوند هتل‌های ساحلی آلانیا: دسترسی به تفریحات دریایی گزارش عملکردی از اقدامات عمرانی بنیاد رودکی آنچه بخش خصوصی آبادان از سفر رئیس جمهور به خوزستان انتظار دارد بازار مسکن شب عید پر رونق می‌شود؟ خرید چشم بسته طلا از سامانه های فروش! | قیمت طلا تا پایان سال پیش بینی شد فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه نهادینه شود کارگران منتظر یک تصمیم بزرگ | جامعه کارگری به خط شد برگزاری نشست امنیتی چین و ترکیه در آنکارا تجلیل از برگزیدگان طرح دانش آموز تراز انقلاب اسلامی ۴۰ درصد از بهره برداران کشاورزی شفت سرشماری شدند

2

نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

  • کد خبر : 104749
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۶
نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

در دومین روز از نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، به‌ویژه سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، در دومین روز از نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی با حضور جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران و هنرمندان در دانشکده هنر دانشگاه بین‌المللی سوره برگزار شد. در این نشست‌ها سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، به‌ویژه سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.

کاظم نظری رئیس دانشکده هنر، با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی پس از هر انقلاب، گفت: هر دولتی که انقلاب در آن صورت می‌گیرد، نیازمند برنامه‌ریزی برای تثبیت ارزش‌هاست. دانشگاه بین‌المللی سوره از سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های خود را در حوزه هنر انقلاب آغاز کرده و اکنون باید به بررسی نتایج و بازخورد این تلاش‌ها پرداخت.

نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نیز ضمن بیان اهمیت استمرار این همایش‌ها، عنوان کرد: این نخستین دوره از برگزاری این همایش است و امید داریم که تداوم یابد. سینما از زیباشناسی جدا نیست و باید آن را متنی فرهنگی دانست. در این همایش تمرکز ما بر تحلیل ساختار و شخصیت در آثار سینمایی بود و به پنج الگوی روایی از جمله روایت مبارزه، سانحه و پیام دست یافتیم.

در ادامه، سید حسین شهرستانی، پژوهشگر، با اشاره به ظرفیت‌های روایی شاهنامه، بیان کرد: داستان کاوه آهنگر یکی از شاخص‌ترین روایت‌های مقاومت در ادبیات فارسی است. این داستان در عین روایت وضعیت انقلابی، لحظه زایش هنر انقلاب را نیز به نمایش می‌گذارد. عدالت در آن تجلی یافته و نقطه اوج روایت، فراخوان کاوه به قیام و شکل‌گیری درفش کاویانی است.

محمدعلی روزبهانی، پژوهشگر حوزه هنر، نیز به بررسی جایگاه هنر معاصر پرداخت و افزود: استقبال مردم از موزه هنرهای معاصر رشد داشته است. قلب تپنده هنر معاصر اکنون در نیویورک و در موزه هنر مدرن منهتن قرار دارد. پس از جنگ جهانی دوم، با مهاجرت سرمایه فرهنگی غرب به آمریکا، هنر نیز به آن‌سو حرکت کرد، اگرچه در ابتدا با ذائقه عمومی آمریکایی‌ها همخوان نبود.

در ادامه عبدالحمید قدیریان، استاد دانشگاه، تاکید کرد: برای فهم هنر انقلاب، ابتدا باید خود انقلاب را شناخت. خداوند آغازگر هر حرکت است و نورانیت جهان به قصد الهی رقم خورد. ملت ایران دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند حامل این نور باشد. کسانی که انقلاب را درک می‌کنند، وارد مسیر سیر و سلوک می‌شوند و به درک عمیق‌تری از هنر می‌رسند.

در پایان بخش نخست این نشست، مسیحا ربیعی، با نگاهی مفهومی به موضوع مقاومت، تصریح کرد: مقاومت به‌معنای ایستادگی است. استقرار نیز از جنس قرار است و در خود معنای قرارداد را دارد. کسی که مجال استقرار می‌دهد، باید خودش ایستاده باشد. لوگوس، که بیانگر قدرت نام‌گذاری و آشکار کردن معناست، جایگاه مهمی در شکل‌گیری هویت انسانی و هنری دارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=104749

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.