آوین ویژه»

تظاهرات میلیونی یمنی‌ها در حمایت از غزه و لبنان+ فیلم صعود بورس با کمک هدرهای بازار سرمایه + نقشه بازار آیت الله مکارم شیرازی:متأسفانه فرهنگ تفکر در جامعه کم رنگ شده است اعتبارسنجی دانشنامه‌های دانش آموختگی دانشگاه پیام نور کنایه سکه‌ای ارسطو و نقی معمولی در سریال پایتخت دو بازیکن پرسپولیس در دیدار با هواداران غایب‌اند هشدار قوه قضائیه به جهش آسیب‌های اجتماعی در ‌فضای مجازی واقعیت های تلخ دستمزد کارگران | مجلس پشت جامعه کارگری را خالی نمی کند مبارزان قسام بدون تفنگ ۳ نظامی صهیونیست را از پای درآوردند صفحه اول روزنامه های کرمانشاه یکشنبه ۴ آذر ماه برنامه ویژه حمایتی پزشکیان از حقوق بگیران | پرداخت مالیاتی تغییر می کند؟ وام ویژه ۴۰۰ میلیونی واریز می شود + شرایط دریافت پاریس حمله به کنسولگری روسیه در مارسی را محکوم کرد همایش پیاده روی خانوادگی روستایی در تالش پیام تسلیت نخست‌وزیر پاکستان در پی حادثه بندر شهید رجایی مشخصات گوشی ارزان‌قیمت پوکو لو رفت اکثریت اسرائیلی ها خواهان تبادل اسیر با حماس هستند وزیر خارجه هلند: دور بعدی مذاکرات ایران-آمریکا در رم برگزار می‌شود

1

موسیقی پلی برای رشد مغزی و یادگیری در کودکان

  • کد خبر : 113470
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۵
موسیقی پلی برای رشد مغزی و یادگیری در کودکان

یک استاد و مربی موسیقی کودک در نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان درباره تأثیر موسیقی بر عملکرد مغز کودکان سخن گفت و بیان کرد والدین از موسیقی‌ استفاده کنند که ساختار مغزی کودک را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، مریم اخوان توکلی متخصص و مربی موسیقی کودک در نشست «چگونگی بهبود عملکرد مغز کودک در یادگیری و مهارت‌های مختلف با موسیقی» روز دوم نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه آشنایی کودک با صدا از دوران جنینی آغاز می‌شود، بیان کرد: در بسیاری از منابع آمده که اولین موسیقی که کودک می‌شنود، لالایی است اما واقعیت این است که نخستین صدایی که کودک با آن آشنا می‌شود، صدای ریتمیک قلب مادر در دوران جنینی است. از همان‌جا، مغز ما با ریتم آشنا می‌شود. پس از تولد، ملودی قصه‌ها، آوازهای مادر و صدای محیط، کودک را بیشتر با ساختارهای موسیقایی آشنا می‌کند. در همین سنین، مسئولیت پدر و مادر است که کودک را با موسیقی درست آشنا کنند؛ موسیقی‌ای که مغز را تقویت کند.

اخوان توکلی با اشاره به تأثیر مستقیم موسیقی بر فعال‌سازی بخش‌های شنیداری، گفتاری و حتی حرکتی مغز کودکان گفت: وقتی کودک می‌گوید «دست دستی صداش میاد، صدای کفش پاش میاد…» و واکنش نشان می‌دهد، یعنی مغز در حال شکل‌گیری است. آموزش‌هایی مانند نشان دادن چشم، گوش و زبان نیز به‌وسیله موسیقی می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

وی بیان کرد: هدف از آموزش موسیقی این نیست که کودک الزاماً یک موزیسین حرفه‌ای شود. آموزش موسیقی موجب فعال شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که مسئول حل مسئله، تفکر انتزاعی و یادگیری زبان‌های دوم و سوم هستند.

به گفته این متخصص علوم اعصاب، آموزش گروهی موسیقی، تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را نیز در پی دارد: کودک وقتی در گروه آواز می‌خواند، شعر حفظ می‌کند و با دیگران مشارکت می‌کند، اعتماد به نفس و مهارت‌های بین‌فردی‌اش هم تقویت می‌شود. بسیاری از دانشجویان موفق ما هم‌زمان با تحصیل، ساز هم می‌نوازند.

وی تأکید کرد که خانواده‌ها باید نقش فعالی در این مسیر ایفا کنند و افزود: پدر و مادر نرم‌افزارهای مغز کودک را تنظیم می‌کنند. نباید موسیقی‌های سطحی و صرفاً حرکتی در اختیار کودک قرار گیرد. موسیقی خوب باید ریتم، ملودی و ساختار داشته باشد.

اخوان توکلی با اشاره به نمونه‌هایی از آثار باکیفیت کودکانه گفت: گروه‌هایی مثل دایره، آدمک و نجوا خبازیان کارهای درستی در حوزه موسیقی کودک تولید کرده‌اند. آثار ناصر نظر، از جمله «ما گل‌های خندانیم»، ذهن کودک را تقویت می‌کند. اما متأسفانه این روزها موسیقی‌های بی‌محتوای تجاری در حال جایگزینی این تولیدات ارزشمند هستند.

وی در پایان توصیه کرد: پدر و مادرها از پخش موسیقی‌هایی مثل آثار ساسی‌مانکن برای کودکان پرهیز کنند و به جای آن از موسیقی‌هایی استفاده کنند که علاوه بر سرگرمی، ساختار مغزی کودک را نیز تقویت کند.

نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان تا بیست و ششم اردیبهشت در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان دایر است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=113470

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.