آوین ویژه»

بازنگری فهرست نهایی جشنواره مقاومت؛ سه فیلم از داوری خارج شد ثبت نام مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی سال ۱۴۰۳ آغاز شد ساخت دوباره «آژانس دوستی» و «کاراگاه علوی»؛ تولید «چمران» پس از یک دهه تایید شد اجرای ۱۶ نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم در سمنان برگزار شد زاکانی رکورد تازه زد؛ درآمدزایی از قطع درختان سفر هیئت‌های حماس و جهاد اسلامی به قاهره/ رایزنی درباره جزئیات توافق آتش‌بس در نوار غزه امدادرسانی هلال احمر مازندران در ۵۷۰۰ حادثه مشکلات ۲ ورزشگاه بزرگ شیراز از طریق مولدسازی برطرف می‌شود کاپیتان پرسپولیس قید بازوبند را زد! هزاران کارگر خشمگین فرانسوی خواستار استعفای «ماکرون» شدند آغاز ساخت مستند ۲ شهید امنیت استان یزد ۲ خرید جدید استقلال/ کوجو آماده بازی و آزادی نیاز به زمان دارد هلاکت مردی که به سمت مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد تکمیل شهرک فناوری اطلاعات قم از اولویت های استان است بازدید معاون رئیس‌جمهور از هفتمین نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو سرعت غیرمجاز در محور مریوان – سنندج ۲ فوتی بر جای گذاشت صفر تا صد عرضه اولیه های جدید بورس | سهامداران بخوانند

0

«رسم شیدایی» موسیقی شد؛ شنیدن گفتگوی ۲ ساز

  • کد خبر : 136866
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۵
«رسم شیدایی» موسیقی شد؛ شنیدن گفتگوی ۲ ساز

«رسم شیدایی» عنوان یکی از تازه ترین محصولات منتشر شده در فرآیند فروش و عرضه آثار موسیقایی است که طی روزهای گذشته با هنرمندی علی‌اکبر فضائلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «رسم شیدایی» با هنرمندی علی‌اکبر فضائلی و پدرام خاورزمینی یکی از آثار تازه منتشر شده در فرآیند فروش و عرضه آثار موسیقایی است که طی روزهای گذشته در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی پیش روی مخاطبان و شنوندکان این حوزه موسیقایی قرار گرفت.

«آشوب»، «فرافق»، «بانوجان»، «گفتم غم تو دارم»، «جست و جو»، «سوت کرم»، «شیدایی»، «مریم جان»، «حیرانی»، «گلی جان»، «شوق»، «دودعود»، «عامی دتر» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

علی‌اکبر فضائلی درباره این آلبوم موسیقایی نوشته است: «اثر پیش رو تلاشی است در جهت ارائه موسیقیِ سازی به صورت هم نوازی دو سنتور با نقشی کم و بیش مستقل از هم که با ساز تمبک همراهی می‌شوند. ‌ به این منظور و با توجه به شیوه‌ آهنگسازی و تنظیم قطعات، هر ۲ سنتور از نوع سل کوک انتخاب شده‌اند.

قطعات این آلبوم در عین برخورداری از شخصیتی مستقل از هم دارای اشتراکاتی نیز هستند که در کنار یکدیگر مجموعه‌ بزرگ‌تری را شکل می‌دهند. آهنگسازی و تنظیم این قطعات بر اساس امکانات و توانایی‌های ساز سنتور، به شکل گفتگو بین ۲ ساز و با استفاده از انواع مختلف شیوه‌های بسط و گسترش فیگورهای ملودیک و ریتمیک که در ردیف موسیقی ایرانی نیز استفاده می‌شود شکل گرفته است. پیچیدگی‌ها و جزئیات فراوانی که در عین کثرت بیانگر نوعی وحدت و نظم درونی نیز هستند.

نمونه‌ مشابه چنین تفکری علاوه بر موسیقی دستگاهی در انواع مختلف هنرهای ایرانی از نقش و نگار کاشی‌کاری مساجد و طرح‌های متنوع فرش و گلیم گرفته تا تذهیب و خوشنویسی و نگارگری نیز دیده‌ می‌شود.

بخشی از قطعات این آلبوم بر اساس موسیقی دستگاهی ساخته شده‌اند و بخشی دیگر بر اساس تم‌های موسیقی مازندران شکل گرفته‌اند.

ساخت و تنظیم قطعات مازندرانی این آلبوم در واقع ادای دینی به زنده‌یاد استاد احمد محسن‌پور است که نقش مهمی در حفظ و اشاعه‌ی موسیقی این خطه بر عهده داشته است. در قطعات مازندرانی برای پرهیز از تکرار و به منظور رسیدن به بیانی متفاوت، ایده‌ی اصلی با اضافه کردن مقدمه و موخره و بسط و گسترش‌هایی همراه بوده است».

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=136866

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.