آوین ویژه»

اتحادیه عرب: تل‌آویو به دنبال سوء استفاده از تحولات سوریه و اشغال اراضی بیشتر است  آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری در سلامت و امنیت کامل برگزار شد برنامه ریزی تولید میگو در سال جدید آغاز شد آمار شهدای غزه به ۴۴ هزار و ۲۴۹ نفر افزایش یافت اولین همایش ملی دوسالانه دانشجویی علوم سیاسی برگزار می‌‎شود جستجو برای یافتن پدر و فرزند غرق شده در آب‌پخش ادامه دارد یادنامه حسینعلی عظیمی – ۶ | جدال با تکنوکراسی کشف و ضبط چهار قطعه سکه تاریخی مربوط به دوره عثمانی در مراغه پیش بینی مهم قیمت طلا در هفته آخر آذر ۱۴۰۳ هراس لبنان از پیشروی تروریست‌های سوری/ تمام مرز‌ها بسته شد سنوار چگونه با استراتژی «فریب راهبردی» بزرگترین ضربه را به تل‌آویو زد؟ آمریکا روادید تمام اتباع سودان جنوبی را لغو می‌کند واریز معوقات همسان سازی بازنشستگان تا پایان سال تلاش عجیب ترامپ برای ورود به هواپیما با چتر ورود ارتش لبنان به شهر «الخیام» همزمان با تداوم نقض آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها عوامل‌ سریال «سووشون» به نمایشگاه کتاب می‌آیند هنر طنز رساترین ابزار و کارآمدترین گونه ادبیات هنری است تشییع پیکر شهید «سهیل لطفی زاده» در قرچک

1

فرزاد موتمن: لات‌بازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است

  • کد خبر : 14654
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
فرزاد موتمن: لات‌بازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است

فرزاد موتمن کارگردان فیلم «شبگرد» با انتقاد نسبت به سینمای اجتماعی گفت که این سینما به سینمای ارگانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم «شبگرد» با حضور فرزاد موتمن کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در برنامه «اکران» برگزار شد.

موتمن در این برنامه اظهار کرد: «شبگرد» یک فیلم درجه دوم ۸۰ دقیقه ای است. مخالف ارائه این فیلم به جشنواره فیلم فجر بودم زیرا جشنواره برای این فیلم داستان درست می کند. جشنواره فیلم فجر سال‌هاست تبدیل به عوارضی شده که یک عده ای را راه می دهند و عده ای را دور می‌ریزند. من جزو گروه دوم هستم.

وی افزود: فیلم هایی که به من نزدیک هستند در جشنواره فیلم فجر حذف می شوند و این جشنواره سیاستش این است که فیلم های کمدی و ارگانی را تقویت کند و در حال فیلتر کردن فیلم ها است. هیئت انتخاب برای فیلم من مشکل ممیزی درست کردند و حضور در جشنواره فیلم فجر برای ما دردسرساز شد و سال هاست که علاقه ای ندارم فیلمی در جشنواره داشته باشم.

«پوپک و مش ماشالله» از پرممیزی‌ترین فیلم ایران بود

این کارگردان در ادامه با اشاره به حضور منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: منوچهر شاهسواری آدم مناسبی برای جشنواره است و سینما را می فهمد. او این توانایی را دارد که بین سینماگران و مسئولان حکومتی پل بزند و مطمئن هستم در دوران شاهسواری اوضاع بهتر می شود.

وی با اشاره به ممیزی فیلم های مختلف خود گفت: «پوپک و مش ماشالله» از پر ممیزی‌ترین فیلم های سینمای ایران است و اساساً قصه فیلم با ممیزی عوض شد.

فارابی را تعطیل کنید!

موتمن با بیان اینکه ۱۳ فیلم بلند و ۱۰ تله فیلم ساخته است، یادآور شد: هنوز فیلم ترسناک نساخته‌ام. سال ۸۵ قرار بود «آفتاب پرست» را بسازم اما فارابی مانع این اتفاق شد. فیلمنامه این کار را شادمهر راستین نوشته بود. بالای ۲۰ فیلمنامه به فارابی دادم و همیشه به من گفتند در اولویت ما نیست. فارابی تا حدود سال ۸۵ به فیلم ها کمک می کرد و این شکل وحشتناک امروزی را نداشت. در سال های بعدی فارابی تهیه کننده ده‌ها فیلم بی مصرف شد که حتی نمی توانند این فیلم ها را اکران کنند. سازمان سینمایی در سال‌های گذشته سیاست جوانگرایی را مطرح کرد که فقط اسمش قشنگ بود اما درواقع هدف این بود که سینما را بی در و پیکر کنند. از نظر من بنیاد سینمایی فارابی باید تعطیل شود.

کارگردان «شبگرد» درباره جایگاه سینمای اجتماعی ایران توضیح داد: این سینما به سینمای ارگانی تبدیل شد. فیلمسازان ترغیب شدند به طبقه متوسط فکر نکنند بلکه به لات ها، روسپی ها، معتادها و قمه کش ها فکر کنند و فضای لات بازی و اربده کشی سینمای ما را دربرگرفته است. در دو سال اخیر جنسی از درام اجتماعی بیرون آمده که تبلیغ نهادهای مختلف است و پول های آن نیز دولتی پرداخت می شود.

توصیه موتمن به رئیس سازمان سینمایی

موتمن در توصیه به رائد فرید زاده رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: سازمان سینمایی باید منحل شود و اداره سینمایی احیا شود. سازمان سینمایی در دوره شمقدری به وجود آمد تا بودجه کلان بگیرند. امروز سردر سینماهای ما شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده و اگر این موفقیت است، تبریک می گویم. «شبگرد» برای نسل جوان سینمادوست ساخته شده اما این نسل با سینما قهر کرده است. همان اداره امور سینمایی با ۴ کارمند کافی است. خانه سینما باید رها شود و اجازه دهند این نهاد، مستقل باقی بماند نه اینکه بازوی اجرایی سازمان سینمایی باشد. ورود فیلم اولی ها را به کانون کارگردانان بسپارید و چقدر خوب است که کانون را دوباره رئیسیان ریاست کند. امیدواریم به اوایل دهه ۸۰ برگردیم.

یاسر هشترخانی کارگردان فیلم کوتاه «خاک مرده» نیز در این برنامه اظهار کرد: سعید سالمی فیلمنامه این اثر را نوشت. یک روز در حال بررسی یک موضوع حقوقی بودیم و براساس آن فیلمنامه «خاک مرده» شکل گرفت. این فیلم یک هفته فیلمبرداری شد و این اثر درباره زندگی دو جوان است که تحت تاثیر رفتار خانواده خود قرار می گیرند.

در این برنامه همچنین فیلم سینمایی «ددیو» با بازی شان پن مورد بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=14654

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.