آوین ویژه»

بازگشایی شپدیس، ضربه اول دومینوی رشد بورس/ همچنان به بازار سرمایه امیدوار باشیم؟ بزرگترین هم‌خوانی قرآن در محفل با حضور ۲۵۰ قاری نوجوان نخستین روز اعتکاف داش‌آموزان مدرسه صدرا در کرمانشاه بیت کوین، ریپل یا اتریوم؛ در سال آینده کدام یک را بخریم؟ نقشه پایداری‌ها علیه ظریف/ با این قانون دختر سردار سلیمانی هم نمی‌تواند پست بگیرد؛ وضعیت ۵۰۰ مسئول نظام شبیه ظریف است! برپایی نمایشگاه «روایت غزه» در مشهد کاخ‌ سفید: اتفاقات سوریه به ما مربوط نیست پیش بینی بورس فردا با سیگنال دلار ریزشی تاریخ دیدار ترامپ و نتانیاهو مشخص شد «زندگی با آیه‌ها» مهمان خانواده‌های دیواندره‌ای میرمحمدی: شبهه‌افکنی در مورد بیمه طلاب نگران‌کننده است ۱۲۱ نفر از غرق شدن در دریای مازندران نجات یافتند لغزش تریلی در محور قروه-همدان و ایجاد ترافیک مستندسازی دفاع مقدس روی لبه تیغ؛ اروند تو را می‌شناسد! پایتخت از فردا گرم می‌شود؛ وزش باد و بارش‌های پراکنده در تهران ۶ قربانی در پی سقوط خودرو به رودخانه‌ای در بدخشان افغانستان ارزش‌گذاری واقعی یا خیالی؟/ بررسی عملکرد بحث‌برانگیز تامین سرمایه دماوند در عرضه‌های اولیه رژیم الجولانی برای ممانعت از انتشار ویدئوهای جنایات تروریست‌ها در سوریه دست‌به‌کار شد

0

نقش‌های کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه تماشایی شد

  • کد خبر : 14730
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
نقش‌های کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه تماشایی شد

نمایشگاه «نشان» با حضور اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مراسم گشایش نمایشگاه «نشان» عصر پنجشنبه اول آذر، با هدف پژوهش و بررسی تاریخی نشانه‌های مطبوعاتی دوران قاجار در موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

با شروع دوران عباس میرزا و در پی تغییر حکومت‌های قاجاری، جامعه‌ای از روشن‌فکران شکل گرفت که با انتشار گزارش‌ها، مقالات و شب‌نامه‌های پراکنده، و سپس گاه‌نامه و روزنامه، فضایی برای بررسی و نقد مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کردند و از این طریق آگاهی عمومی را افزایش دادند و زمینه‌ساز جنبش‌های اجتماعی و در نهایت نقش کلیدی در شکل‌گیری انقلاب مشروطه ایفا کردند. مداومت گسترش این نشریات تأثیری عمیق بر توسعه دموکراسی و درک عمومی از حقوق اجتماعی، هنر و فرهنگ در ایران گذاشت و گرافیک ساده‌ آن‌ها نیز در شناخته شدن و گسترش دایره‌ نفوذشان مؤثر بود.

در این میان، با وجود فراوانی و زیبایی مطبوعات قاجار، به‌جز چند خوشنویس مانند میرزا رضا کلهر، میرزا زین‌العابدین، ملک‌الخطاطین و احتمالاً عماد الکتاب و معدودی دیگر، نامی از طراحان این دوره باقی نمانده است. اما نمایش بیش از ۱۰۰ اثر در این نمایشگاه می‌تواند نمایانگر بخشی از توانایی‌های خطوط فارسی و همچنین عملکرد تصاویر و نمادهای ملی و مذهبی در بستر نشانه‌های مطبوعاتی آن دوران باشد و برای علاقه‌مندان به گرافیک دیزاین، تایپوگرافی، خط و تاریخ تجسمی ایران جذاب و راهگشا باشد.

این نمایشگاه با بهره‌گیری از پژوهش‌های گسترده پیرامون «لوگوهای مطبوعات دوره قاجار» که در کتابی به همین نام نوشته محسن احتشامی گردآوری شده، بر آن است تا تلاش‌های طراحان گرافیک گمنام این سرزمین در عصر قاجار را به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه تا پایان آذر، هر روز به‌جز جمعه و شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. موزه گرافیک ایران در بزرگراه بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان شهیدان برادران قزوینی، محوطه‌ شمالی پارک پلیس واقع شده است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=14730

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.