آوین ویژه»

مایکل مان فیلمنامه «مخمصه ۲» را تحویل برادران وارنر داد پیام مظلومیت مردم غزه به گوش جهانیان رسانده شود داوران و فیلمنامه‌های راه‌یافته به جشنواره سهند معرفی شدند ۳ ارز دیجیتالی که نهنگ‌ها روی آن‌ها شرط بسته‌اند مشارکت ۱۰۰۰نفری نخبگان و دانشگاهیان در روزآمد سازی نقشه جامع علمی کشور حاکمیت باید به فکر عقب‌ماندگی های آبادان و خرمشهر باشد ذخیره ۴۹ هزار تن نمک و ماسه برای عملیات زمستانی در جاده‌های اردبیل استاندار خوزستان به تماشای بازی صنعت نفت آبادان نشست لاهوتی: شورایعالی امنیت ملی ابلاغ قانون حجاب را به مصلحت ندانسته، چرا عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند؟ معاون وزیر اقتصاد در گلستان: حمایت از بخش خصوصی در اولویت دولت است فوری | شرایط ویژه واردات خودرو با کد ملی اعلام شد | خوش به حال بانک ها شد! قتل ناخواسته در خانه مسکن مهر نتانیاهو: تا رسیدن به اهدافمان به حملات غزه ادامه می دهیم مدال طلای مسابقات پاراتنیس قهرمانی کشور بر گردن ورزشکار چهارمحال و بختیاری شیمیدان برجسته سوری ترور شد فوری | سقف کارت هدیه افزایش یافت برف سنگین جواهرده رامسر لحظه فوران انفجاری آتشفشان تال در فیلیپین

1

اجرای یک سبک متفاوت در کنسرت گروه «چهارگان»

  • کد خبر : 19448
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
اجرای یک سبک متفاوت در کنسرت گروه «چهارگان»

گروه موسیقی «چهارگان» با اجرای چهارنوازی در موسیقی ایرانی سومین تجربه از طرزِ تازه را در تالار رودکی تهران رقم زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، گروه موسیقی چهارگان که بر پایه چهارنوازی سازهای زهی آرشه‌ای در موسیقی ایرانی از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است با رویکردی نوین در آهنگسازی و اجرای موسیقی برپایه این نوع از ساز، شامگاه پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ آذر، طی ۲ شب در تالار رودکی روی صحنه رفت و قطعاتی از آهنگسازان مختلف را در ۲ بخش اجرا کرد.

این کنسرت با اجرای قطعه desert varnish به آهنگسازی آدام گودوین آغاز شد که فضایی بسیار متفاوت در اجرا با سازهای ایرانی را ایجاد کرده بود.

پس از آن قطعات «چهارگاه» و «محلی ۸» به آهنگسازی شریف لطفی اجرا شدند. این در حالی بود که «گل پامچال» (واریاسیون روی ملودی محلی گیلکی) اثر سعید هنرمند و «چارتکه» (فوک ایرانی برای چهارصدا) از همین آهنگساز نیز قطعات بعدی بودند که گروه چهارگان نواخت.

بخش اول کنسرت با اجرای قطعه «عزیز» که احسان ذبیحی‌فر آن را بر اساس ملودی محلی ساخته است به پایان رسید.

قسمت دوم کنسرت با عنوان «برنامه دشتی» با تک نوازی قیچک بم و اجرای پیش‌درآمد دشتی اثر یوسف فروتن آغاز شد.

این قطعه بدون وقفه به اجرای قطعه بعدی متصل شد و نوازنده قیچک آلتو، چهارمضراب دشتی از آثار ابوالحسن صبا را نواخت.

سپس گروه، تصنیف «چشم نرگس» با تنظیم احسان ذبیحی فر را اجرا کرد. ذبیحی‌فر این تصنیف را بر اساس تنظیم فرامرز پایور، تنظیم کرده است. در ادامه «کمانه‌ها» (بیات راجه، اوج و فرود) به آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر نواخته شد.

کنسرت با قطعه «رِنگ» با تنظیم احسان ذبیحی فر به پایان رسید. این قطعه بر اساس رِنگ دشتی رضا محجوبی تنظیم شده بود.

احسان ذبیحی‌فر (کمانچه اول)، مشکات نصیری (کمانچه دوم)، آزاده شمس (قیچک آلتو) و محمدمهدی بصیرت‌منش (قیچک بم) نوازندگان کوارتت چهارگان را تشکیل می‌دهند.

شریف لطفی، بابک خضرایی، کارن کیهانی، مینا افتاده، حمید قنبری، احسان امامی، زمان خیری، هومان رومی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، بهرنگ آزاده، پوریا اخواص، حمید خبازی، محمدرضا تفضلی، حمید عسکری و حمید دیبازر از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این کنسرت نشستند.

«طرزِ تازه» عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای بعمل می‌آورد.

پیش از این نیز در نخستین تجربه کنسرت «تریو + یک» در تالار وحدت و پس از آن در دومین تجربه کنسرت «ننشیند خموش» توسط گروه «همنوازان وداد» در تالار رودکی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=19448

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.