آوین ویژه»

مهاجرانی:‌ موضوع انتقال پایتخت در دست مطالعه است بازار مسکن در پردیس به نفع خریدار شد؛تله فروشندگان‌ برای جذب مشتری بیانیه آمریکا و اوکراین؛ نزدیکی توافق معدنی و موافقت با آتش‌بس موقت اجرای نمایش «ستارخان» در تبریز تولید فیلم‌های تاریخی نیاز به حمایت بیشتری دارد چگونه با انتخاب صحیح هدایای تبلیغاتی فروش خود را افزایش دهید؟ پیش‌بینی آینده‌ بیت کوین با ترامپ / ارز‌های دیجیتال در آستانه آمدن ترامپ غوغا به پا کردند محور کندوان برفی است جشن لبخند در بیرجند حسن روحانی:این چه بساطی است در کشور درست کرده‌ایم؟! تغییرات بزرگ در واتساپ ماجرای خروج هایپر استار از ایران واقعیت دارد؟ ارائه خدمات فرهنگی،هنری و اجتماعی در نایسر اولویت‌ حوزه هنری است میلی: نظم جهانی در حال بازتعریف است؛ اروپا قابلیت رهبری ندارد بازگشت فالانژها با تانک‌های اسرائیلی؛ ستون پنجم صهیونیست‌ها در لبنان چه می‌خواهد؟ ۲۷ شهید در حملات امروز صهیونیست‌ها به غزه عکس صمیمانه پزشکیان با پیرزن زابلی غوغا کرد معرفی و تجلیل از برگزیدگان «تصویر سال»؛ رویدادی که دور ایران می‌چرخد

3

تاثیر خودتنظیم‌گری در افزایش مسئولیت‌پذیری سرویس‌ها

  • کد خبر : 34436
  • ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
تاثیر خودتنظیم‌گری در افزایش مسئولیت‌پذیری سرویس‌ها

یک فعال رسانه در یادداشتی از تاثیر خودتنظیم‌گری رسانه‌ها نوشت که باعث می‌شود به افزایش مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان محتوا و تقویت اعتماد عمومی به رسانه‌ها و پلتفرم‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه بخشی از رویکردهای مرتبط با تنظیم‌گری به خود رسانه‌ها، سرویس‌ها و پلتفرم‌ها واگذار شده است و به اصطلاح باعث افزایش نقش خودتنظیم‌گری در آنها شده است. صدیقه غریبی پژوهشگر سواد مجازی در یادداشتی این نقش را در رسانه‌های امروز بررسی کرده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و مؤثر در دنیای امروز، نقشی بسیار حیاتی در جلب و حفظ مخاطبان ایفا می‌کنند. در شرایط فعلی تنوع تولید رسانه‌ها، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین چون هوش مصنوعی، واقعیت مجازی (vr) و واقعیت افزوده (AR)، و همچنین استفاده از روش‌های خلاقانه و مبتکرانه، به طور مداوم در حال توسعه و گسترش هستند که پیرو این گستردگی جهت حفظ حریم و حقوق مخاطبان نیاز به قوانینی است که بتواند علاوه بر حفظ اصالت و کیفیت محتوا، خلاقیت و جذب مخاطب را نیز تضمین کند. این مجموعه از قوانین و سیاست‌ها باید همزمان با رشد سریع و بی‌وقفه فناوری، به روز و بهینه شوند تا بتوانند به نیازهای جدید مخاطبان پاسخگو باشند.

ابعاد مختلف تنظیم‌گری در این حوزه، شامل مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که به منظور حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حفظ و احترام به فرهنگ بومی و ارتقای سطح کیفی و اخلاقی محتوا تدوین می‌شود. این تنظیمات می‌تواند شامل محدودیت‌هایی در انتشار محتوای نامناسب و تشویق به تولید محتوای مبتکرانه و فاخر باشد که برخاسته از فرهنگ و هنر غنی هر جامعه است. در کنار این موارد، توجه به جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی محتوا به ویژه بازی‌های آنلاین و استریم‌ها که امروزه شاهد گسترش تولید آنها هستیم، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان، ضرورت دارد.

قابلیت‌های جذب مخاطب در این رسانه‌ها وابسته به ارائه محتوای متنوع و با کیفیت، طراحی تعاملی و جذاب با کاربران و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به واقعیت افزوده که تجربه بصری و حسی متفاوت و جذابی برای کاربران ایجاد می‌کند، اشاره کرد. افزون بر این، قابلیت‌هایی مانند شخصی‌سازی محتوا بر مبنای تحلیل داده‌های رفتاری مخاطبان و شناخت دقیق نیازها و علایق آنان نیز نقش مهمی در افزایش جذابیت و کارایی این رسانه‌ها دارد. این امر مستلزم به کارگیری روش‌های نوین تحلیل داده‌ها و استفاده از رویکردهای نوآورانه در تولید محتوا است.

در نهایت، تنظیم‌گری مؤثر همراه با خلاقیت در تولید محتوا می‌تواند نه تنها به جذب مخاطبان جدید و گسترده‌تر بیانجامد بلکه به حفظ وفاداری آنها و ارتقای سطح تعامل و مشارکت فعال کاربران نیز کمک شایانی کند. ایجاد بستری که در آن مخاطبان احساس کنند محتوای ارائه شده متناسب با نیازها و سلیقه‌های خاص آنها است، می‌تواند به تقویت ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده و در نتیجه، موفقیت بیشتر در این عرصه عمل کند. همچنین، امروز ترویج فرهنگ نقد و ارائه بازخورد در میان کاربران می‌تواند منجر به بهبود محتوای ارائه شده و ایجاد فضایی پویا و در حال رشد شود. از موارد مهم و اساسی دیگر خودتنظیم‌گری و تسهیل‌گری در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر به عنوان راهکاری مؤثر برای بهبود کیفیت محتوا و حفظ استانداردها مورد توجه قرار گرفته است. خودتنظیم‌گری به فرآیندی اشاره دارد که در آن سازمان‌ها و نهادهای رسانه‌ای، به طور مستقل و بدون دخالت مستقیم دولت، استانداردها و قوانین مرتبط با محتوای تولیدی خود را تدوین و اجرا می‌کنند. این رویکرد، به افزایش مسئولیت پذیری تولیدکنندگان محتوا و تقویت اعتماد عمومی به رسانه‌ها کمک می‌کند.

تسهیلگری تنظیم‌گران در این حوزه نیز به معنای ارائه حمایت‌ها و مشاوره‌های تخصصی به رسانه‌ها به منظور تضمین انطباق با استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای است. تنظیم گران می‌توانند با ایجاد بسترهای آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب، رسانه‌ها را در فرآیند خودتنظیم گری همراهی کنند. یکی از مزایای برجسته این رویکرد، انعطاف پذیری و توانایی آن در پاسخگویی به نیازهای متغیر جامعه و تکنولوژی‌های نوظهور و روان سازی تولید محتوا، اثر، نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن)، استریم کردن محتوا، استفاده از فناوری و … است. این امر می‌تواند به رشد و توسعه پایدار رسانه‌ها کمک کرده و فضایی مناسب برای ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی فراهم سازد. با این حال، به منظور موفقیت در این تلاش، نیاز به همکاری و هماهنگی مستمر میان تمام ذینفعان و بازیگران این عرصه وجود دارد.»

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=34436

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.