آوین ویژه»

چشم‌انداز تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه تا سال ۲۰۲۹ ترخیص ۱۱۵۶ کیلوگرم پانسمان تخصصی بیماران پروانه‌ای پیش‌بینی ابرکامپیوتر/ چه تیمی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می‌شود؟ جذب هیئت‌های تجاری از کشورهای اتحادیه اوراسیا ۴ محصول جدید در آبادان کشت می‌شود| از کاهش واردات تا توسعه گردشگری کشاورزی گل اول استقلال به ذوب آهن توسط رامین رضاییان+ فیلم انصارالله خطاب به عربستان: از تحقیر زلنسکی در کاخ سفید عبرت بگیرید عرضه محصولات تنظیم بازاری در ۵ نمایشگاه بهاره چطوری با هزینه کمتر سفر زمینی به کربلا رو تجربه کنیم برداشت گندم در دهلران آغاز شد خبری از تمدید آتش بس نیست/ جنگ در غزه از سر گرفته خواهد شد النصر به استقلال نرسیده با سر به زمین خورد! سامانه جدید وزارت علوم برای پاسخگویی به شکایات طراحی و راه‌اندازی شد نیلوفر حامدی عفو شد مدیرعامل سامسونگ درگذشت اولین واکنش دولت به توهین جنجالی فرماندار انزلی عکس | این گلکسی A56 سامسونگ است سیزدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر برگزار می‌شود

1

معرفی برگزیدگان جایزه پژوهش سال سینما/ چرا سینمای ما نمی‌تواند روی جهان تاثیر بگذارد؟

  • کد خبر : 36119
  • ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
معرفی برگزیدگان جایزه پژوهش سال سینما/ چرا سینمای ما نمی‌تواند روی جهان تاثیر بگذارد؟

مراسم اختتامیه هفتمین دوره‌ جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران سه‌شنبه ۴ دی با حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، مهدی احمدی مدیرکل حوزه وزارتی، قادر آشنا دبیر جایزه، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، حبیب احمدزاده، رضا بابک و … در تالار رودکی برگزار شد. حمیدرضا مدقق اجرای این مراسم را برعهده داشت و برنامه را با یاد و خاطر ژاله علو آغاز کرد.

قادر آشنا در ادامه روی صحنه آمد و درباره آمار این دوره گفت: این جایزه بسیار تخصصی است و ۱۲۰ اثر به دبیرخانه این دوره رسید که شامل رساله‌، مقاله، طرح‌نامه و کتاب بودند. بیشترین سهم را از این آثار آقایان و ساکنان تهران داشتند.

وی تاکید کرد: من بر این باور هستم که پژوهش نیاز دیروز، امروز و آینده ما است و بدون پژوهش همه کارها به بیراهه می‌رود. کار پژوهش تولید علم، دانایی و آگاهی است. ما نیازمند پژوهشی هستیم که کاربردی و راهگشا باشد. از طرفی پژوهشگران نیز توقع دارند که مدیران در تمام سطوح مختلف به این آثار توجه کنند.

مهدی احمدی مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد با اشاره به ۲ چالش در حوزه پژوهش سینما عنوان کرد: پژوهشگر برای موفقیت در آثار سینمایی باید از تمام فاکتورهایی که برای عمق پیدا کردن یک فیلمنامه نیاز است، استفاده کند مانند پژوهش میدانی، مکتوب و …. ما در حوزه پژوهش در علوم نرم و علوم انسانی با انسداد راهبردی و کاربردی مواجه هستیم یعنی فضای پژوهشی ما به طرح پرسش‌ها و مطالب جدید پاسخ نمی‌دهد و از طرفی پژوهش‌های ما در بسیاری امور کاربرد ندارند.

وی تصریح کرد: سینما نیاز به امیدآفرینی دارد و برای دستیابی به این مهم ما نیازمند طرح ایده‌ای نو هستیم. در این راه پژوهش می‌تواند تأثیرگذار باشد، پژوهشی که سوالی را مطرح و جواب درستی برای آن ارائه کند.

احمدی در پایان گفت: پژوهش مطلوب می‌تواند جامعه و سینما را به وضعیت بهتری نزدیک کند و این رابطه منطقی می‌تواند در اصلاح رفتار عمومی جامعه نیز تأثیرگذار باشد.

در ادامه مراسم تجلیل از مهدی رحیمیان پژوهشگر و محقق حوزه سینما برگزار شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه فاصله زیادی بین پژوهش‌های ما و نتیجه نهایی در سینما وجود دارد.

وی با اشاره به پژوهش آکادمیک گفت: پژوهش‌های آکادمیک ما که بیشتر به صنعت سینما نگاه می‌کند، خیلی کاربردی نیستند و ما نمی‌توانیم نتایج عینی آن را در آثار تولیدی مشاهده کنیم. در این پژوهش‌ها رساله و مقالات ما بیشتر بر پایه نظریات و ترجمه‌ها مبتنی هستند. با این سابقه و غنا در سینما ما نیاز داریم که خودمان درباره سینمای بومی نظریه مطرح کنیم.

این پژوهشگر عنوان کرد: تنها نظریه سینمای ایران مربوط به مرحوم دکتر کاووسی است که نظریه‌ای تحت عنوان فیلمفارسی مطرح کردند که آن نظریه هم تاکنون به شکل گسترده تبیین نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش فناوری هم امروزه انقلاب دیجیتال اساس سینما را دگرگون کرده است. ما در این زمینه نیز آثار کمی داریم و بیشتر وابسته به آثار ترجمه‌ای هستیم.

رحیمیان در پایان گفت: پژوهش تولیدکننده علم است اما تاکنون پژوهش‌های ما نتوانسته‌اند به مقولات آموزشی تبدیل شوند. آموزش سینمای ما نیز نیازمند حرف‌های تازه‌ای است.

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم عنوان کرد: اینکه در سال یک هفته را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری می‌کنند مساله خطرناکی است زیرا پژوهش را به وجه تزئینی تبدیل می‌کند درحالی که پژوهش بطن و اساس هرکاری است.

وی افزود: خیلی از ما تمایز جدی میان نظر و اجرا قائل هستیم. درحالی که هر عملی به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر عمل مبتنی بر یک نظر است. اگر ما مشکلات و معضلات جدی داریم به دلیل توجه نکردن جدی به این موضوع است.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: اگر ما مساله را درست متوجه نشویم، نمی‌توانیم راهکار درستی برایش ارائه کنیم. مهم‌ترین کاربرد پژوهش نیز این است که مشکل را پیدا و برایش راهکاری ارائه کند.

در ادامه مراسم با پخش ویدئویی یادبود زنده‌یاد اکبر عالمی برگزار شد.

سپس حبیب احمدزاده نویسنده و فیلمساز عنوان کرد: من شاگرد استاد عالمی بودم و چیزی را از ایشان یاد گرفتم که بسیار مهم است؛ چرا سینمای ما نمی‌تواند روی جهان تأثیر بگذارد؟ به این دلیل که همه ما جشنواره‌زده شده‌ایم و حضور در جشنواره و دریافت جوایز غایت آرزوهای ما شده است. درواقع بیشتر دنبال دیده شدن و نمایش فردی هستیم تا تأثیر روی عموم مردم و جهانیان.

در ادامه برگزیدگان هفتمین دوره از جایزه پژوهش سال سینما به شرح زیر معرفی شدند:

بخش مقاله

برگزیده: حبیبه علیمردانی

شایسته تجلیل: حمیدرضا دانش ناری و زینب خواجوی فخرداوود، نازنین هنرخواه

بخش طرح‌نامه

برگزیده: مهدی سلطانی کرد فرامرزی

شایسته تجلیل: محمدتقی فیاضی

بخش پژوهش

برگزیده: محمد کمالی‌زاده

شایسته تجلیل: اقبال خالدیان

بخش کتاب

برگزیده: امیر امیری مهریاد

بخش پایان‌نامه

برگزیده: علیرضا خواجه غیاثی

شایسته تجلیل: امیرحسین گشتاسبی راد، آرش گرگین

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=36119

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.