آوین ویژه»

مردم اجازه دست‌درازی به ثروث عظیم «شاهوار» را نمی‌دهند تجربه اولین اجرای ارکستر «دیالوگ» در طرز تازه ششم شهادت دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی «کار و اندیشه» و تجربه‌ای که در تاریخ ماند؛ قصه یک خانواده خواننده! امیدآفرینی نیاز مهم جامعه است درخواست فوری خانه کارگر | بازنگری در قوانین کار و پایان استثمار کارگران اعلام رسمی هدف حوزه علمیه از بکارگیری هوش مصنوعی سرپرست استقلال: بازیکنان جنگیدند، فقط یک گل کم داشتیم چین به زلنسکی درباره «اظهارات غیرمسئولانه» هشدار داد «دُرنا بزرگ» به جشن تصویر سال می‌رود تحلیل تهدیدات ترامپ علیه ایران با مدل «لبه پرتگاه» و بازی «بزدل»+ فیلم توصیه مسافرتی ونزوئلا به شهروندان این کشور درباره سفر به آمریکا عقب نشینی شورا از تغییر نام بیستون؛کدام معبر به نام یحیی سنوارمی شود؟ جمع شدن بساط تخلفات کمیسیون ۱۰۰ با ماده ۱۴ قانون الزام نقدینگی یو‌اس‌دی‌ کوین رکورد زد! اجازه نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات صلح با حماس سرنگونی مجسمه حافظ اسد پس از سقوط حماه + فیلم اظهارات جنجالی سردار نقدی در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ عاقل‌تر از آن هستیم که به میز مذاکره برگردیم

1

از پیانونوازی در جنگ تا سفر به جیرفت!

  • کد خبر : 45188
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
از پیانونوازی در جنگ تا سفر به جیرفت!

جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» و «جیرفت» در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اثر، دوشنبه ۱۷ دی جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی و «جیرفت» به کارگردانی مرجان کشانی که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند، در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

این اکران با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان سینمای انیمیشن برگزار شد. بابک نکویی که یکی از کارشناسان این جلسه بود، به دلیل کسالت در این برنامه حضور نداشت.

مرجان کشانی در ابتدای مراسم و پس از نمایش «پیانو» و «جیرفت» گفت: سال‌های زیادی است که استاپ‌موشن کار می‌کنم و «جیرفت» اولین کار دو بعدی است که انجام داده ام. «پیانو» داستان قوی داشت و به همراه دوستان حرفه ای که در این پروژه حضور داشتند، تمام توان خود را گذاشتیم و خروجی خوبی به دست آمد. دوستان بسیار توانمندی مانند حمید محمدی در کنار من بودند و نقش پررنگی در این پروژه داشتند.

نمادشناسی «جیرفت»

کشانی درباره نمادشناسی و موضوع «جیرفت» توضیح داد: در این انیمیشن از نمادهای جیرفت استفاده کرده‌ام. خانمی که در اثر دیده می‌شود، ایزدبانو است که مشغول خلق کردن است. مار نشان دهنده آب های زمینی و عقاب نشان دهنده آب های آسمانی است و زمانی که همدیگر را روی ظرف می بینند، احساس می‌کنند که جای هم را اشغال کرده اند و به جنگ با هم می پردازند، در انتها می‌بینیم که عقاب و مار متوجه می شوند که جنس هر ۲ یکی‌ است و لزومی به جنگ وجود ندارد و کره زمین متعلق به همه است.

امیر سحرخیز تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه «پیانو» انیمیشن باکیفیت و حرفه ای است، مطرح کرد: واقعیت این است که انیمیشن «پیانو» فیلم حرفه‌ای‌تری از «جیرفت» است. این انیمیشن بسیار با کیفیت است و ریتم خیلی خوبی هم دارد ولی به نظر من شاید زمان کم آن کفاف قصه ای را که می خواهد بیان کند، نمی دهد. از همان نماهای ابتدایی تصور یک فیلم بلند را دارید، ولی شخصیت ها فرصت عمیق شدن پیدا نمی کنند و فیلم خیلی زود به نتیجه و پایان می‌رسد.

مرجان کشانی توضیح داد: آقای دانش گیتی در فیلمنامه بیشتر به جزئیات پرداخته اند ولی احساس من این بود که زیاده گویی مردم را خسته می‌کند، درنتیجه سعی کردم در کوتاه ترین زمان حرف را بگویم. اگر دیدگاه من به اثر صدمه زده براساس ناآگاهی بوده است و دوست دارم بیشتر بشنوم تا در کارهای بعد تصحیح کنم.

دانش گیتی نویسنده فیلمنامه این انیمیشن بیان کرد: خانم کشانی با ساخت این اثر یکی از آرزوهای من را برآورده کرد. سال ۸۹ در دانشگاه تکلیفی به ما دادند و من پوستر فیلم «پیانو» را ارائه کردم و این یک داستان قدیمی در ذهن من بود و وقتی خانم کشانی به من گفت که می خواهند یک فیلم جنگی بسازند، این گزینه اصلی من بود. نسل ما فضای جنگ را می شناسد و جنگ چیزی نیست که تکراری شود. من دوست داشتم چیزی که با همه وجود لمس کرده ایم در «پیانو» دیده شود.

تم اصلی «پیانو» جنگ است

امیر سحرخیز با اشاره به این نکته که تم اصلی این انیمیشن جنگ است، مطرح کرد: تم اصلی «پیانو» جنگ است ولی جنگ در آن وزن کمتری نسبت به زندگی دارد. اگر مقداری بیشتر به تبعات جنگ در این انیمیشن پرداخته می شد، شاید بهتر بود.

وی با اشاره به بی مکان بودن این اثر گفت: بی مکان بودن انیمیشن «پیانو» خیلی خوب است که در فیلم درآمده است. وقتی شما به عنوان بیننده اجزای کار را حس نمی‌کنید، یعنی اتفاقات خوب کنار هم قرار گرفته است. شما تیم خیلی درستی کنار هم گذاشته اید.

سحرخیز درباره انیمیشن «جیرفت» بیان کرد: به نظر می رسد در انیمیشن «جیرفت» شما جسارت بیشتری داشتید. در «پیانو» لشکری از آدم‌های حرفه ای در کنار شما بودند، ولی در «جیرفت» اینطور نبوده است. «جیرفت» یک کار شخصی‌ست و اتفاقا خیلی آن را دوست داشتم.

امیر سحرخیز در پایان گفت: خامی در «جیرفت» دیده می‌شود و شاید گرافیک نهایی کار می‌توانست بهتر باشد، ولی به عنوان اولین کار دوبعدی که انجام داده‌اید، خیلی خوب است. به عنوان نکته پایانی هم به این جمله معروف اشاره کنم که خلق کردن مساله مهمی است و شما دست به خلق زده اید و این شایسته توجه است.

لینک کوتاه : https://avindaily.ir/?p=45188

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.